הנה כמה עובדות מרתקות שכנראה לא ידעתם על הלב שלנו…


מי שכבר יצא לו להסתובב כאן בספרייה כוחו של הלב האנושי
ולקרוא חלק מהמאמרים שלי, יודע שברבים מהם,
אני חוקרת את פעילות המוח האנושי ואת הדרך שבה ניתן לרתום את התכונות שלו, כדי להשפיע על המציאות שלנו ולייצר לעצמנו חיים טובים יותר. אבל היום אני רוצה להקדיש מאמר לאבר חשוב לא פחות (אם לא יותר) בגופינו, והוא – הלב שלנו.

אז מה בעצם תפקידו של הלב האנושי? האם יש לו שימושים נוספים מלבד היותו "משאבה" שמזרימה את הדם בגוף? מדוע כל התרבויות העתיקות החשיבו אותו לאבר החשוב ביותר בגוף ול"מושב הרגשות"? והאם יש דרך לרתום גם אותו כדי לשפר את חיינו?

מחקרים על הלב

בשנים האחרונות, אנו עוברים מהפכה של ממש באבולוציה של התודעה, ובמסגרת זו הולכים ומתגלים עוד ועוד דברים שלא ידענו על הלב האנושי. בעוד שתפקידי המוח הולכים וממופים ככול שחולפות השנים, מדענים רבים ממשיכים ליחס את מרבית התפקודים האנושיים למוח, ולראות בלב "משאבה" גדולה שכל תפקידה הוא לספק דם לאברי הגוף,  אך כל זה הולך ומשתנה…  המדע המודרני, רק מתחיל לגלות שהלב שלנו עושה המון מעבר לכך… למעשה הסברה היא, שאנו רק מתחילים ללמוד כיום על קצה המזלג, את היכולות האמיתיות שלו.

מדענים מהמכון לחקר המתמטיקה של הלב בארה"ב The Institute of HeartMath, גילו כמה עובדות מפתיעות על הלב:

  אנו יודעים שהגוף האנושי כולו נוצר מתא קטן, שהולך ומתחלק וגדל עד שהוא הופך לעובר.
לאחרונה, התגלה כי הלב הוא האבר הראשון שנוצר בגופינו וממנו נוצר שאר הגוף. המדע אמנם לא יודע עדיין לומר למה ואיך הלב הזה מתחיל לפתע לפעום, והופך את העובר לישות חיה, אך חשבו על כך: יש שלב מסוים בחיינו שבו אנו עשויים רק מלב…
תחומי מחקר הלב, גילו בעשורים האחרונים כי ללב שלנו יש מערכת עצבית פנימית משלו. מאין "מוח קטן" אם תרצו... מערכת נוירונים הדומה לזו שקיימת במוח, שמתקשרת לא רק עם המוח, אלא עם הגוף כולו. "המוח בלב" מכיל רשת של תאי מוח עם מעל 40,000 נוירונים תחושתיים, בעלי זיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך, והוא מתקשר עם הגוף בכמה דרכים: דרך קישורים במערכת העצבים, דרך הורמונים שמופקים בלב, דרך תדרי גל אלקטרומגנטים שעוברים למוח, וכמובן דרך גלים ביו-מכנים או "משאבה" של לחץ דם. כל זה, מאפשר ללב לקבל, לשלוח, ולעבד מידע, ואף לקחת החלטות באופן עצמאי.  האותות שמשודרים מהלב למוח, הם שמורים למוח איזה כימיקלים של רגש לשחרר, בהתאם למה שאנו חשים. זה אומר שאנו יכולים לקחת החלטות דרך הלב או אם תרצו חשוב" דרך הלב. (אגב- מחקרים גילו שיש לנו מוח שלישי נוסף בבטן – אבל זה למאמר אחר….)
הלב הוא מערכת אוטונומית אינטליגנטית:
בבתי הספר לימדו אותנו שהלב מגיב למסרים מהמוח, אך רק לאחרונה הסתבר, שהתקשורת הזו היא דו צדדית. הלב הוא המרכיב המרכזי במערכת הרגשית שלנו, והוא לא רק מגיב לרגשות, אלא גם שולח בעצמו אותות המשפיעים על החוויה הרגשית שלנו בכול רגע. למעשה, הוכח כי הלב שולח יותר מסרים ופקודות למוח מאשר להפך… והפקודות מהלב משפיעות לא רק על מצב רגשי אלא גם על כישורים מנטלים כמו ריכוז, זיכרון ופתרון בעיות. זאת ועוד: הלב גם מייצר ושולח הורמונים נירוטרנסמיטרים שמשפיעים על תפקוד המוח והלב. בין ההורמונים האלו למשל יש את ה אוקסיטוצין Oxytocin, או כפי שנוהגים לכנות אותו, הורמון האהבה שמופרש כשאנו חווים התאהבות. בנוסף לכך, ללב יש תפקיד משמעותי בהתחברות למה שאנו מכנים "החוש השישי" או האינטואיציה שלנו.
אנשים רבים מפקפקים באינטואיציה ובתחושות הפנימיות שלהם. הם נוטים לשכוח שאנו חלק מהטבע, והטבע משופע בחושים השונים במהותם מחמשת החושים של בני האדם. לדוגמה: חוש הניווט שמורה לציפורים לאן לנדוד, חוש התמצאות שעובד כמו סונר ומאפשר לעטלפים לעוף מבלי להתנגש בעצים, חוש שמאפשר ללווייתנים לקלוט מולקולות של ריח מתחת למים, חוש שמתריע על סכנה קרבה, חוש שמניע חיות להזדווג, ועוד חושים שאין לנו גישה אליהם, או שהם חדים בהרבה מהחושים שלנו. החוש השישי או האינטואיציה, מתוארת כ"תחושה פנימית" שהמקור שלה לא ידוע, אך היא מקושרת לתחושות בלב ולא למחשבות במוח החושב.
תגלית נוספת של המכון למחקר הלב, שאף פורסמה במגזינים מובילים, היא שהלב שלנו מוקף בשדות חשמליים ואלקטרומגנטיים, הניתנים למדידה, ומזכירים מבנה של "טורוס" (אנרגיה מעגלית המזכירה סופגנייה עם חור במרכזה). השדות הללו, נוצרים כאשר אנו חווים רגשות שונים, והם מוקרנים מהלב החוצה, ומשתרעים הרבה מעבר לגבולות הגוף. כלי מדידה עכשוויים, מודדים את החשמליות והמגנטיות המוקרנות משדות הלב, עד לטווח של 2.5 מטר מסביב לגוף (לאזור שמכונה ה"הילה"), אך הסברה היא שהם רחבים בהרבה. למעשה מדענים מעריכים כי השדה שמוקרן מהלב משתרע לאורך קילומטרים רבים ברמה הפיזית, וברמה הקוונטית, הוא אינסופי. זה אומר שכאשר אנו נמצאים בחדר עם אנשים נוספים, שדות הלב שלנו מתערבבים זה בזה, וזו אחת הסיבות לכך שאנו מסוגלים לחוש אנרגטית, חלק ממה שקורה לאנשים סביבנו. ברמה המדעית: הלב מיצר תדר חשמלי מגנטי, ושולח אותו החוצה מהגוף בכל הכיוונים. התדר מכיל את כל אורכי הגל שלנו, הכוללים בין השאר חותמת רגשית של מה שאנו חשים באותו הרגע. (לראיה- צבע ההילה שמקיפה את הגוף, משתנה בהתאם למצב הרוח).

האזינו למדיטציה להקשיב ללב

שדות אלקטרומגנטים סביב הלב

שדות הלב – מול שדות המוח

הלב והמוח, שניהם מיצרים שדות אלקטרומגנטים – אך רק לאחרונה הסתבר שהשדה החשמלי של הלב חזק פי 100 פעמים מזה של המוח, והשדה המגנטי של הלב, חזק פי 5000 מהשדה של המוח!!
ספרי הפיזיקה אומרים לנו שהשדות החשמליים והמגנטים משפיעים על מבנה האטום שממנו מורכב חומר; בין אם זה בגוף שלנו ובין אם מסביבו. בגלל שהיקום שלנו מורכב משדות חשמליים ומגנטיים (כלומר אלקטרומגנטיים), והלב שלנו מפיק את השדות החזקים ביותר בגוף, הוא מסוגל לשנות את האטומים, שהם אבני הבניין של החומר הפיזי ושל המציאות עצמה כפי שהיא משתקפת לנו. למעשה הלב שלנו, מעוצב במיוחד להשפיע על שני השדות הללו, והוא עושה זאת כתגובה על הרגשות שאנו יוצרים בין הלב למוח.

אחת הדוגמאות הטובות ביותר שיכולה להמחיש זאת ארעה ב- 11 לספטמבר. היום בו נפלו מגדלי התאומים בניו-יורק.
מכשור חדיש המודד באופן קבוע  את הקטבים האלקטרומגנטים של כדור הארץ, גילה שבתאריך זה, הייתה קפיצה מאוד לא סטנדרטית באלקטרומגנטיות של כדור הארץ. קפיצה שהחלה כ- 15 דקות לאחר הנפילה ונמשכה כל היום. ההסבר היחידי שמצאו החוקרים לתופעה הזו, הוא שמסה גדולה של רגשות אנושיים על כדור הארץ, הייתה ממוקדת בתחושת האסון, ברמה שהשפיעה על האלקטרומגנטיות של הכדור כולו. הממצא הזה הוביל לסדרת מחקרים שהראו שהתכנסות של אנשים שמתרכזים יחד במדיטציה, כדי ליצור תחושה מסוימת בלבם, משפיעים הן זה על זה,  והן על סביבתם ועל השדות האלקטרומגנטים של כדור הארץ. זה גם מסביר, למה חוק המשיכה אומר שלרגש יש פוטנציאל גבוה יותר מאשר למחשבה – לממש דברים במציאות.

איך זה קשור לחוק המשיכה?

אם נבחן את הנושא בצורה מדעית, נגלה שמה שאנו מושכים הוא למעשה שיקוף חיצוני של מה שמתרחש בתוכנו. בגלל שהשדה המאוחד ממלא את החללים ביקום, כאשר אנו יוצרים את התחושות (תחושות = רגשות+מחשבות) בדמיוננו, הן מבחירה מודעת והן מבחירה לא מודעת, הרגשות האלו יוצרים את תבנית השדות האלקטרומגנטים שמשדר הלב, שמארגנים מחדש את האפשרויות הקוונטיות שקיימות שם בחוץ, כדי להביא את התבנית הזו להתגשם במציאות.
בפועל- חוק המשיכה מייצר "השתקפות" של מציאות בשדה המאוחד, שנוצרת כתבנית של תחושות בליבנו – בהתאם למה שהתמקדנו בו. לכן אנשי רוח רבים אומרים לנו "תהפוך למה שאתה רוצה לחוות".

היחסים בין המוח ללב:

ביחסים בין הלב למוח, אנו יודעים היום ששני האברים הללו מחוברים זה לזה בדרך מאוד ייחודית.
אם הגוף האנושי מפיק ופולט גלים אלקטרו מגנטים – הרי שהמוח הוא המערכת שקולטת אינפורמציה ומעבדת אותה לאנרגיה, בעוד שהלב הוא גנרטור שמייצר את הסביבה הנדרשת לעיבוד האנרגיה.
לדוגמה: כאשר אנו עוסקים בפעילות מוחית מאומצת, הלב שולח יותר דם למוח כדי להתמודד עם המטלה.
מדענים במכון לחקר המתמטיקה של הלב בשיתוף עם המדען גרג בריידן, מכנים את האיכות של האות המשודר מהלב: "קוהרנטיות" או "סנכרון" הלב.  כשאנו במצב של סינכרון גבוה בין הלב למוח (מצב של תדרי גלי מוח נמוכים הנמדדים ב- 0.10 הרץ), זהו מצב של תפקוד אופטימלי מכל הבחינות. רגשית, פיזית מנטלית.

מדע חדש הנקרא אפיגנטיקה (epigenetics) מתייחס להשפעת הסביבה החיצונית על הגנים וחוקר איך תכונות גנטיות יכולות להשתנות אצל האדם במהלך חייו ואף לעבור בתורשה לדור הבא. המדע הזה מראה בדיוק כיצד הרגשות שלנו, משפיעים על ה-דנ"א בגוף שלנו. היום למשל כבר ידוע, שאריכות ימים קשורה לא מעט לעוצמת הרגשות שאנו חווים בחיינו.  רגשות קשים גורמים לתאים שלנו להפסיק לחדש את הטלומרים telomeres בתוך הדנ"א ומכאן להזדקנות מהירה. הבשורות הטובות הן שיש לנו אנזים בגוף שיכול לחדש את הטלומרים בדנ"א ולמנוע הזדקנות, ונחשו מתי האנזים הזה פעיל? ניחשתם נכון. כאשר אנו במצב של 0.10 הרץ, שהוא מצב סינכרון גבוה בין המוח ללב.
אז הביטוי "ללכת עם הלב", אולי נשמע לנו מטפורי, אך הוא אמיתי מאוד.
אנו מקבלים הנחיות מהמוח ומהלב וכל אחת מהמערכות האלו מסוגלת לקחת החלטות בצורה עצמאית – הבחירה היא בידינו…
כשאנו נותנים לזרם המחשבות במינד, לשלוט ולהציף אותנו ברגשות ותסריטים  שליליים, אנו מתנתקים מהיכולת להתרכז, לזכור דברים, לחשוב בהגיון ולקחת החלטות טובות. מה שמסביר למה אנו פועלים לעיתים בצורה אימפולסיבית ולא חכמה כשאנו תחת לחץ.

מה היא שפת הלב?

בעבר, הסברה הרווחת הייתה כי הלב פועם בקצב קבוע, אך מיכשור מדידה חדיש משנה את הסברה הזו.
מסתבר שגם לב בריא במצב רגיל, אינו פועל כמו שעון או מטרונום קבוע, אלא מושפע מאוד מחוויות בסביבתו הקרובה. כשאנו מקבלים בשורה מסויימת שמלחיצה אותנו כמו מחלה של אדם קרוב, הלב שלנו מראה את התחושות בצורה מובהקת על גבי גרף המדידה. למעשה המכון לחקר הלב גילה כי קצב הפעימות משפיע ומושפע מהעמידות הפיזיולוגית, והגמישות ההתנהגותית שלנו.

כל רגש שאנו חווים כמו כעס, עצב, שמחה או שעמום, מפיק שינויים בקצב הלב, שיש להם השפעה פיזיולוגית על הגוף. כאשר אנו חווים רגשות שליליים כמו מתח עצב ותסכול, הלב שלנו פועל בצורה לא מאורגנת וכאוטית. התבנית הזו מונעת מהלב לעבוד ביעילות וגורמת לו לבזבז אנרגיה ו"לעבוד קשה" יותר… במילים אחרות:  רגשות שליליים פשוט שוחקים את המשאבה שלנו!! הם מראים לנו ברמה הפיזיולוגית שהלב שלנו לא בהרמוניה עם עצמו.

אז אילו רגשות מייצרים פעילות קוהרנטית בין הלב למוח?הלב ורגשות

באופן לא מפתיע – רגשות התורמים לסינכרון הלב הם אותם הרגשות שאנו מתייגים כ"חיוביים" כמו הערכה, הכרת תודה, חמלה, אכפתיות, אהבה, שמחה, התרגשות וכד. כך שהרגשות הללו, לא רק מרגישים לנו טוב – הם פשוט בריאים לנו יותר!!

כשאנו לחוצים, עצובים או אפילו מודאגים, הגוף שלנו מייצר הורמונים כמו קורטיזול שמעלה את רמת הסוכר בדם, או אדרנלין שמעלה לחץ דם, מגביר את קצב הלב או גורם לו לדלג על פעימות ויוצר חסימות. כך שבאופן מובהק אנשים שנמצאים במצב קבוע או מתמשך של לחץ או חרדה, מועדים יותר לבעיות קרדיולוגיות.

לעומת זאת כאשר אנו במצב של רגשות חיוביים, שמחה והתלהבות – הלב מיצר תבנית הרמונית יציבה וקבועה שמיטיבה עם מערכות הגוף ואפילו יכולה לתקן שיבושים שנוצרו בגוף בעבר. אין זה פלא שרגשות חיוביים מרגישים לנו טוב, כי ההשפעה שלהם על הגוף מדהימה. הם גורמים לגוף לעבוד בצורה אופטימלית, ויוצרים מצב שנקרא "קוהרנטיות פסיכופיזיולוגית" או Psycho physiological Coherence. מצב בו הגוף הראש והרגש עובדים יחד בהרמוניה מושלמת.

ניסויים שחשפו אנשים לרגשות שונים, גילו שכאשר אנו נחשפים לרגשות שליליים, הנשימה, לחץ הדם וקצב פעימות הלב שלנו הם כאוטים ומזיקים לגוף לאורך זמן. אך ברגע שאנו נכנסים להלך רוח חיובי או "קוהרנטי" (באופן טבעי או באמצעות טכניקות שונות), שלושת המדדים האלו מתאזנים ופועלים בצורה אידאלית; לא רק כל אחד בפני עצמו, אלא במתאם מפתיע של הרמוניה בין האחד לשני. ולא מדובר כאן בכניסה למצב של מדיטציה או רגיעה שהוא מצב של אנרגיה נמוכה, אלא דווקא במצב של מודעות גבוהה. מצס שהוא רגוע ושלוו מצד אחד, אך עירני וחד ונכון לפעולה מאידך. מצב בו אנו מתפקדים בצורה מושלמת הן מהאספקט המנטלי והן מהאספקט הגופני.

כשאתם חשים שמחה ורגשות חיוביים, הלב שלכם פועל בצורה אופטימלית לבריאותו. כך שאם עברתם אירוע לב, או אתם מועדים לכך מסיבות שונות. חשוב שתדעו שמלבד תזונה נכונה ותרופות, חשוב מאוד שתעבדו גם על התחום הרגשי. עבודה של סליחה, או של שחרור כעס או שחרור העבר, או אפילו פעילות יזומה של התרגעות והרפיה, תעזור לכם לא רק להבריא מהר יותר, אלא גם למנוע הישנות של אירוע לב. ואגב זה לא פולקלור עממי, זו העמדה המקובלת היום על עולם הרפואה המודרנית.

האזינו למדיטציה להקשיב ללב.

הלב בראי הרוח:

רוב התרבויות העתיקות על כדור הארץ, החשיבו את הלב לאבר החשוב ביותר בגופינו.
הם ראו בו מרכז הלב ורוחניותהמחבר בין המחשבות, לרגשות ולאלוהות עצמה.
הלב על פי תרבויות רבות הוא לא רק מרכז ההויה שלנו, אלא המקור לרוחניות או ל"אלוהות" בתוכנו. במצריים העתיקה, היו חונטים את המתים ומשליכים את המוח, אך משאירים את הלב בגוף כדי שישמש את המנוח בחיים שמעבר…

תורות רוחניות רבות, גורסות כי הלב שלנו מחזיק בזיכרון תאי, שמתחיל עוד לפני ההתגלמות בגוף הפיזי,  ולכן הוא מכיל את המהות שלנו ואת שאיפותינו הסמויות, ויודע איך לכוון אותנו. גם המדע כבר מתחיל להוכיח זאת:  ישנם לא מעט מקרים מתועדים שבהם מושתלי לב, שינו את האופי והתשוקות שלהם או העלו זיכרונות שלא באמת קרו להם, אלא לבעליו הקודמים של הלב…

ברמה הרוחנית הלב מסמל את מרכז התודעה הקולקטיבית המאוחדת, בעוד שהמוח הוא המרכז של הדואליות בחיינו. הדואליות הזו (של טוב ורע, חושך ואור וכד') באה לידי ביטוי בשתי ההמיספרות במוח או במה שנהוג לראות כמוח שמאל (שכלתני ואנליטי) ומוח ימין (יצירתי ורוחני).
מורים רוחניים מאמינים שברגע שהמין האנושי "איבד" את המודעות שלו, נפלנו מתודעת הלב לתודעת המוח, התחלנו לקחת החלטות מהמוח, ובכך נהיינו מפולגים מקוטבים ואיבדנו את הקשר לתודעת האחדות.

השינוי התודעתי שאנו חווים היום הוא חזרה לתודעת הלב ולאחדות. לכן הלב כה חשוב בתקופה זו, כי הוא השער לאנרגיית הבריאה שהיא תדר של אהבה, או אם תרצו – שער ל"אלוהות" בתוכנו.
מאחר ובכל רגע נתון, אנו משדרים תדרים אלקטרומגנטים לסביבה (תדרים שאין להם גבולות מלבד אלו שהמיינד שלנו שם עליהם), הרי שעדיף שנרגיש מאשר שנחשוב או במילים אחרות, נראה שכדאי מאוד שנתחיל לסמוך קצת יותר על הלב שלנו…

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

סיכום:

  •  הלב הוא האבר הראשון שמתחיל להתפתח אצל העובר בגוף האנושי – (לפני המוח).
  • גלי המוח של האם, מסתנכרנים לפי פעימות הלב של העובר בתוכה.
  • הלב שולח יותר אינפורמציה למוח מאשר המוח שולח ללב.
  • הלב פולט שדות אלקטרומגנטים לסביבה, המשתנים בהתאם לרגשות שלנו.
  • השדות האלקטרומגנטים של הלב גדולים מזה של המוח וניתנים למדידה.
  • ללב יש מערכת עצבים עם זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך, והאיתותים שהלב שולח למוח משפיעים על החוויה הרגשית שלנו.
  • רגשות שליליים יוצרים כאוס בלב (סערות אלקטרוניות) מה שמשפיע עלינו פיזית ומנטלית.
  • רגשות חיוביים יוצרים סנכרון בין הלב למוח, משפיעים לטובה על מערכות הגוף ועוזרים למוח להיות יצירתי. הם מעודדים את מערכת "פתרון הבעיות" ומגדילים את יכולתינו לקבל החלטות טובות יותר בשיתוף עם הלב.

איך לסנכרן את הלב עם המוח?

אחת הדרכים הטובות להגיע למצב "לכידות" של הלב והמוח, הוא דרך הנשימה שיש לה יכולת לסנכרן את קצב הלב ולהוריד לחץ דם. ניתן להחליף כל מצב של לחץ בו אנו נתונים, במצב רגשי קוהרנטי כאשר אנו מתרכזים בנשימה – נושמים נשימות עמוקות ומנסים להעביר את הפוקוס למצב של הלך רוח רגשי רגוע וחיובי.
רגשות חיובים הם הרגשות היעילים ביותר לפעילות המנטלית והפיזית שלנו. התרכזות במה שאנו מעריכים או מודים, היא אחת הדרכים הטובות ליצור רגשות חיוביים, כי יש לה את הכוח להוציא אותנו מזרם מחשבות שלילי שמתדלק את התבנית הכאוטית בקצב פעימות הלב. דרך נוספת להחליף הלך רוח, היא פשוט להיזכר באדם אהוב במיוחד (או חיית מחמד) ולחשוב עליהם ועל איך אנו חשים כלפיהם, או להיזכר באירוע מענג שארע לנו, ולשחזר אותו ואת התחושות שחשנו כשזה קרה.

ללב שלנו יש מפה פנימית שמובילה אותנו לרצונות הכי עמוקים שלנו. בכל צומת של החלטה, גם הטריויאלית ביותר, יש לנו בחירה – האם ללכת עם מפת הלב או להתרחק ממנה. האם להגיב בצורה אוטומטית מהמוח החושב או להגיב במודעות ולתת ללב שלנו לעזור בבחירה.
אחרי הכל, זו המשמעות של בחירה חופשית…

האזינו למדיטציה להקשיב ללב.

פורסם לראשונה ב:23 ביולי 2015