אין ילד או מבוגר לצורך העניין שלא חווה מפעם לפעם פחדים או חרדות. פחדים, הם טבעיים למי שאנו כבני אנוש. אנו צומחים דרך ההתמודדות עמם או ההתגברות עליהם, בעיקר בשלבים מוקדמים של חיינו.
חלק מהפחדים שלנו מולדים, כמו הפחד מגובה מחושך או מרעש חזק, וחלקם מופיעים לאורך השנים וההתנסויות. פחדים נובעים מהמבנה הפסיכולוגי אישיותי שלנו, ותפקידם לשמור עלינו מפני סכנה. הם מפעילים את מנגנון ההישרדות הביולוגי שלנו שאחראי על תגובת ה"קפא הלחם או ברח" ; תגובה ששירתה אותנו היטב בתחילת דרכינו כמין אנושי, כשהסכנות לחיינו היו ממשיות.

שחרור פחדים וחרדות אצל ילדים

בעולם המודרני, התנאים אמנם השתנו, אך המוח שלנו ממשיך לתפוס מצבים שונים כסכנה, גם אם אין בהם סכנה אמתית. עבור ילד, אפילו כעס של מבוגר מילה של חבר או לחץ חברתי, יכולים לעורר תגובה כזו.

פחדים אצל ילדים – למה זה קורה?

ילדים קטנים חווים פחדים שונים הנובעים מהיכרות הולכת ונבנית עם העולם שסובב אותם. כל אותם דברים חדשים ובלתי מוכרים יכולים לעורר פחדים שונים, ולכול גיל ישנם פחדים שמאפיינים אותו.  תינוקות ירתעו מרעש ומזרים, בגיל שנתיים או שלוש עלולים להגיע פחדים מחושך, מים או בעלי חיים, ובגיל בית ספר כבר מצטרפת החרדה מניכור חברתי או כישלון. בקיצור- לא קל להיות ילד בחברה המודרנית…
הביטויים לחרדות הללו שונים ומגוונים. החל מהצמדות להורה וסירוב לעזוב, ועד התנהגות אימפולסיבית, התקפי זעם ועשיית "דווקא" – לצד קושי בשינה, הזעה דופק מואץ וכיוצא בזה.

  • אחת הסיבות המרכזיות לכך שהילדים שלנו חווים פחדים בשכיחות ובעוצמה גבוהה יותר מאתנו, היא העובדה שדמיונם עשיר ומפותח יותר בעיקר בגילאים מוקדמים – מה שמקשה על ההבחנה בין דמיון למציאות.
  • סיבה נוספת לא פחות חשובה, היא שהמוח של ילדים פועל בגלים איטיים יותר כמו אלפא ותטא, מה שהופך אותו לסוגסטיבי במיוחד, וחשוף הרבה יותר לתכנות חברתי מהסביבה.

פעמים רבות, דווקא אנו כהורים מחדירים בילדינו פחדים מהמקום של רצון להגן עליהם. פחדים אצל ילדים
אנו מעבירים לילד מסר שהעולם הוא כאוטי לא הוגן ולא בטוח, כי אנו רוצים שישמר על נפשו.
מחקר שנערך בארה"ב, הראה כי ילדים מקבלים מהסביבה מסר אחד חיובי או מרגיע על כול 20 מסרים כעוסים או מלחיצים כמו "תפסיק מיד", "אתה לא יכול לעשות את זה", "תיזהר זה מסוכן", "אל תדבר ככה" והרבה מאוד "לא ולא" או "אין" ו"אי אפשר". המסרים הללו, נקלטים בתת המודע של הילד, ומשום שהם חוזרים על עצמם, הם נצרבים כדפוס חשיבה מגביל, והם אלו שיכתיבו במידה רבה את התנהגותו ואת מידת הביטחון שלו, בעצמו ובעולם – כילד ואף כבוגר.

התמודדות עם חרדה אצל ילדים

ההתמודדות עם חרדות ופחדים של ילדים מתרחשת לרוב דרך תהליך של למידה והבנה.
הילד המתבגר, יצליח ברוב המקרים לווסת פחדים שאינם הגיוניים או רציונליים, לאחר שיבין שאינו בסכנה (לפחות לא מידית). לאור זאת, התגובה שלו למצב ה"מאיים" לכאורה – תהיה סבירה או רציונלית על פי כללי החברה.

בשונה מהפחד שנתפס כתגובה מידית לאיום או סכנה, פוביות וחרדות הן כלליות יותר ונובעות מהפחד מהלא נודע או ממה שעלול לקרות. תגובה מוגזמת שחוזרת על עצמה לנוכח מצב מסוים, תעיד על כך שיתכן שהפחד הפך מפחד נורמטיבי, לפחד חריג או פוביה שיכולה לפגוע בתפקוד של הילד, ואף ללוות אותו משך חייו הבוגרים.

ישנן דרכים רבות להתמודד עם הפחדים של ילדיכם, ושיטוט קצר ברשת יעלה מידע רב על שיטות הרגעה, ודרכי פעולה והתמודדות, שכול הורה יכול לנקוט בעת הצורך. דברים כמו מה לומר ואיך לנהוג בזמן שהילד מעלה פחדים הם כלים חשובים ביותר, שחשוב שתרכשו כהורים, בלי קשר לנושא מאמר זה, והם יעזרו לכם לנהל את הפחדים בשוטף.
חשוב גם להיות עירניים לכך שלא מתפתחת בעייה של פחד חריג או פוביה. לדוגמה: בין גילאי 3 עד 5 זה טבעי שילד יפחד מחושך, אך אם יחוש פחדים דומים בגילאים מאוחרים יותר, יתכן שהוא מפתח הפרעת חרדה, שכדאי להתייחס אליה. אם אתם חשים שהילד חרד באופן חריג, מומלץ תמיד להתייעץ עם אנשי מקצוע ומטפלים.

טיפול טבעי בחרדות ופחדים אצל ילדים

במקביל להקניית כלים לכל הורה להתמודדות שוטפת עם פחדים וחרדות, פחדים ילדים
אפשר ומומלץ, להוסיף לארגז הכלים גם האזנה יומיומית
למסרים חיוביים שיקנו לילדכם בסיס חיובי יציב של ביטחון בעצמו ובעולם ותחושה שהוא בטוח ומוגן.  המסרים מוקלטים כמדיטציה חיובית שפונה אל המוח המודע, וכמדיטציה סאבלימינלית (תת הכרתית), העוקפת את המוח המודע ומתקשרת אותם ישירות אל תת המודע. בזמן ההאזנה למדיטציה הסאבלימינלית, לא תשמעו את המילים, אלא רק מוזיקה נעימה וקולות בטבע, אך המוח של ילדכם יקלוט ויפנים אותם במלואם, כדי ליצור שינוי פנימי חזק ויציב.

בגלל שהמוח של ילדים פועל בגלים איטיים יותר משלנו, הוא כמו ספוג שנכון לקלוט את כל מה שקורה סביבו בלי פילטרים. הכול נתפס במוח הצעיר כאמת לאמיתה, (גם המפלצת על המסך…), וזו גם הסיבה לדמיון המפותח או למה שמבוגרים נוהגים לקרוא "שקרים". זה לא נתפס כמו שקר במוח של ילדכם…

אם כפי שטוענים המחקרים, אנו מעבירים לילדינו מסר אחד רגוע על כול 20 מסרים מלחיצים – למה שלא נדאג להעביר לו גם מסרים חיוביים ומעצימים במקביל? אתם יכולים להקליט את עצמכם עם הצהרות חיוביות ולהשמיע, או להשתמש בקלטות המסרים שהכנתי עבורכם – שמיועדות הפעם בעיקר לשחרור פחדים וחרדות. 
הטכניקה הזו עובדת כך שככול שתנגנו את המסרים ברקע, במשך היום והלילה – כך אתם מבטיחים שהחיובי בחייו יעלה על השלילי, ושומרים על מוחו הרך – כדי שלא יהיה חשוף לכול כך הרבה לחץ ושלילות, תוך כדי שהוא לומד את דרכו בעולם. המסרים שתשמעו כאן הם חלק מהמדיטציה הגלויה. את החבילה עם המסרים הסמויים, ניתן לרכוש בחנות.

חנות המדיטציות

שחרור פחד וחרדה לילדים - המדיטציות לרכישה בחנות.

סדרת הקלטות לשחרור פחדים וחרדות לילדים הכוללת מקבץ מסרים חיובים רבי עוצמה שמטרתם להרגיע ולחזק את ילדכם, ולהעניק לו ראיה חיובית ומעצימה על העולם, כמקום בטוח מוגן וידידותי עבורו.
ההאזנה קבועה תשחרר את תחושות הפחד הקבועות ותחליף אותן בסקרנות ושעשוע. מטרת ההצהרות היא להקנות לילדכם תחושת ביטחון בעצמו, ברגשות שלו ובמקום שלו בעולם. לתת לגיטימציה לתחושות תסכול וחרדה, לפרק מתחים ולחצים שונים ולהעניק לו תחושה של ביטחון והגנה.  תוכלו להאזין להצהרות המוקלטות כאן (לבנים ולבנות בנפרד), ולרכוש את החבילה של המסרים הסאבלימינלים עם 3 סוגים של פסקול, שנוצרו כדי לגוון את ההאזנה. מיועד לגילאי בית ספר.