אחד מצמדי המילים הכי מסקרנים, בחירה חופשית
גם אם הכי פחות מובנים בשפה העברית הוא הביטוי: "בחירה חופשית".

"בחירה חופשית או רצון חופשי הם ביטויים המציינים שהתנהגותו של האדם (מעשיו, החלטותיו, מחשבותיו ורגשותיו) הם פרי רצונו החופשי, ואינם קבועים מראש ומוכתבים בידי סיבתיות דטרמיניסטית, גורל, או כוחות כלשהם." מתוך: המכלול האנציקלופדיה היהודית.

למה זה לא מובן ואפילו מתסכל?
כי רבים מאתנו חשים פעמים רבות במהלך חיינו שאין לנו "באמת" בחירה חופשית בעולם הזה.
שכול מה שקורה בעולם החיצוני הוא לגמרי מחוץ לשליטתנו, וגרוע מכך, גם איך נחשוב או נרגיש כלפי מה שקורה – לא באמת תלוי בנו.
אבל האם זו באמת המשמעות של בחירה חופשית?

מהי בחירה חופשית?

בין אם אתם מאמינים שהיקום הוא אקראי וכאוטי, או שהוא מתנהל רק על פי חוקי המדע, או רק על פי בחירה אלוהית וכן הלאה; כבני אדם – אין אחד מאתנו שלא חווה את תחושת חוסר האונים האישית שמציפה אותנו לפרקים. למשל כשעלינו לקחת החלטה לא נוחה או לבחור בין כמה אופציות שכולן גרועות בעיננו; או אפילו סתם, אם קמנו עם מצב רוח רע – והכול נראה לנו אפל בלי שום אור בקצה המנהרה. אלו בדיוק המקומות, בהם אנו נוטים לשכוח היכן עדיין יש לנו בחירה חופשית.

שלושת ההחלטות הללו – מגלמות את הבחירה החופשית שלנו ובמידה רבה שולטות בחיים שלנו:

  • בחירה על מה להתפקס (ולא פחות חשוב – על מה לא).על מה להתפקס
  • בחירה בזווית ראיה: או מה המשמעות שאנו מייחסים לדברים או למה שקרה.
  • בחירה כיצד לנהוג.

"החופש הגדול ביותר שיש לנו, הוא החופש לבחור את הגישה שלנו" ויקטור פרנקל – האדם מחפש משמעות

איך נוכל לבחור על מה להתפקס ועל מה לא?

הבחירה הזו היא הכי פשוטה שיש, אם כי היא לא תמיד קלה. הבחירה על מה להתפקס, תהיה תמיד:
בפוקוס חיובי על מה שאנו רוצים לראות – או על מה שאנו רוצים להגדיל בחיינו.
כדי ליצור פוקוס רגשי חיובי, עלינו לבחור להתבונן על מה שטוב או יכול להיות טוב עבורנו. על מה שמועיל לנו, במקום על מה שכואב או מפריע לנו.
***שימו לב! זה לא אומר שאין מקום לצער כעס או כאב, להפך. אך אם נמשיך ונתמקד בהם, רק נמשוך עוד מהם לחיינו. לכן אנו כן רוצים להכיל אותם ולתת להם מקום, כדי שנוכל להתגבר עליהם ולהתקדם הלאה.

איך לשנות את זווית הראיה בבחירה חופשית?

המצב הנפשי שלנו בכול רגע נתון, הוא זה שגורם לנו לראות את המציאות שלנו בצורה סלקטיבית – דרך התרגום האישי של תת המודע שלנו. למשל: אם קמנו עם מצב רוח רע, נוכל להבחין שהכול נצבע בשחור ודברים קטנים מעצבנים אותנו בלי סיבה. או אם נפגענו בעבר מאדם מסויים, כול דבר שיגיד לנו, ישמע לאוזנינו כמו שיפוט או ביקורת… וכן הלאה.

כיום אנו כבר יודעים שהעולם החיצוני שלנו משתנה וצומח בהתאם למחשבות ולרגשות שלנו על מה שקורה שם בחוץ. המודעות שהיא אנחנו, יוצקת תוכן ומשמעות למחשבות שעוברות בראשינו ובוחרת בצורה כמעט אוטומטית את זווית הראיה האישית שלנו – בתוך העולם החיצוני שמשותף לכולנו.

בפועל, כל דבר שקורה במציאות הוא על על פניו אובייקטיבי.  זו זווית הראיה האוטומטית שלנו שמייחסת לו ערך רגשי (חיובי או שלילי), שיוצרת את הרגש שאחראי לתחושת המציאות שלנו. אם נלמד לשלוט טוב יותר במחשבות ברגשות ובהתנהגות שלנו, נוכל לשנות את זווית הראיה באופן מודע ומושכל, ובכך לשנות את המציאות החיצונית שלנו.

1) שליטה במחשבות

שליטה בזרם המחשבות שלנו, אינה דבר פשוט, ויעידו על כך נזירים בודהיסטים שמתרגלים את הטכניקות הללו מינקות. ישנם מקרים בהן מחשבות מסוימות תופסות אותנו ולא מרפות. ואנו נכנסים ללופ של חשיבה שלילית כשכול מחשבה שלילית רק מושכת עוד אחת וכן הלאה. וגם אם נצליח לתפוס את עצמינו ולהתעשת, פעמים רבות לא יחלוף זמן רב עד שהלופ יחזור להטריד אותנו, וחוזר חלילה…. עד שיעבור זמן, או עד שהנושא ימצא את עצמו או ידחק הצידה בפני מחשבות חדשות.

"המוח הוא מקום משל עצמו, וכשלעצמו יכול להפוך גיהינום לגן עדן וגן עדן לגיהינום". ג'ון מילטון

מה בכול זאת ניתן לעשות?

  1. כשאתם חשים עצובים, כועסים או מדוכאים ורוצים לצאת מהתחושות הללו – נסו להעביר את המחשבה, ולהתמקד במשהו שעושה לכם טוב, משך 17 שניות לפחות. למשל: הילדים שלכם, או האהבה שאתם חשים למישהו מסוים או לחיית המחמד שלכם. הכוח של המחשבה החיובית נמצא בחוק המשיכה. לאחר 17 שניות של מיקוד חיובי, המחשבה תמשוך אוטומטית עוד מחשבות חיוביות,  שתגענה בשטף בלי שתוכלו לעצור אותן.
    💡
  2. דבר נוסף שיכול לנתק אותנו מזרם המחשבות השליליות הוא מעבר מודע ל"מודעות גבוהה". כדי להיכנס למודעות גבוהה, עלינו להבין שהדיבור הפנימי האוטומטי הוא לא אנחנו. ואנו יכולים לנתק את עצמינו מזרם המחשבות האוטומטיות ולהעמיד אותן מולנו, כדי לבחון אם הן משרתות אותנו או לאו.  כשאנו מתפקדים כ"מודעות גבוהה", אנו מסוגלים להתבונן במחשבות שעולות בנו מהצד, להפריד את עצמינו מהן, ובהתאם לכך לבחור זווית ראיה שתשרת אותנו טוב יותר.
    💡
  3. שינוי אוצר המילים שבו אנו חושבים ומשתמשים כדי לתאר את הסיטואציה. למשל: "אני מפחד" יכול להפוך ל"אני חש אי נוחות, ציפייה או התרגשות". "אני מרגישה מאוכזבת"  יכול להפוך ל"זה שונה ממה שציפיתי" או "אני אלמד להתרגל", וכן הלאה.
    💡
  4. שינוי אוצר המילים בו אנו משתמשים כדי לתאר את עצמנו. אין צורך לפרט, זה חוק בסיסי שכולם מכירים, ורק אחדד:  לעולם לעולם אל תרדו על עצמכם, תקטינו או תלקו את עצמכם! לא בדיבור, לא במחשבה לא ברגש ולא בהתנהגות.
    💡
  5. לשאול את עצמינו שאלות חדשות ומקדמות לגבי המצב. למשל: "איך יוצאים מהמצב הזה"? במקום: "למה זה תמיד קורה לי".
    💡
  6. להתמקד בצורה עקבית בפתרונות ולא בבעיות. ואחת הדרכים הטובות לעשות זאת, היא באמצעות השאלה: "מה טוב המצב הזה"?

2) שליטה ברגשות

התפיסה שאין לנו שליטה על הרגשות שלנו, היא סך הכול תפיסה. זווית ראיה שהתרגלנו לתרגל, ולכן נדמה לנו שהיא האמת.לשלוט ברגשות
אך האמת היא שבכול רגע נתון אנו יכולים לקחת החלטה לשנות את האופן בו אנו מרגישים. זה אמנם לא תמיד קל, ועלינו לרצות בכך קודם כול. לפעמים אין לנו כוח או רצון להרים את עצמינו, וחשוב להבין שגם להישאר בדיכאון או במקום שרע לנו – זו החלטה שלנו. המפתח הוא בידיעה שאין איש שיכול לשלוט ברגש שלנו מלבדינו, והכול כולל איך אנו מרגישים הוא באחריות שלנו.

כדי לתרגל שליטה ברגשות, אנו מחדירים משמעות שונה ומשמעת:

  • משמעות: יש ביכולתנו לבחור להעניק לדברים פירוש ומשמעות אחרת שתשנה את זווית הראיה ואת הרגש שלנו. רק חשוב שלא תנסו לעשות זאת כשאתם בלב הסערה הרגשית. קודם תכילו אותה, תנו לה לשכוך, ואז חישבו על בחירת זוית ראיה אחרת.
  • משמעת: אנו חייבים משמעת מסוימת כדי להצליח. האסטרטגיה שלי לייצר משמעת היא להכניס הכול לתבניות. למשל:
    לקבוע יום להתחלת התרגול, כמו ראש חודש או שבוע. לקבוע שעה ביום ולהתחייב על משך זמן לתרגול.
    לציין ולחגוג הצלחות למשל: שבוע שלם שבו הרגשנו טוב יותר, עם יותר אנרגיה ומוטיבציה. למשל יומיים שהתמדנו בספורט או התחלנו לקרוא ספר, או התחלנו פרויקט חדש.
  • החדשות הטובות הן, שאחרי שתתרגלו, הכול יעשה הרבה יותר קל עבורכם.

3) איך לבחור כיצד לנהוג?

התנהגות היא ברוב המקרים פועל יוצא של המחשבות והרגשות שלנו. אם נדאג למחשבות ולרגשות שלנו, גם ההתנהגות שלנו תשתנה בהתאם. עם זאת יש מספר דברים שניתן לעשות מתחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, שיעזרו לנו להעלות את האנרגיה כדי לעודד התנהגות רצויה:

  • קבעו סדר יום שיאלץ אתכם לפעול ולהתמקד במה שחשוב.
  • הכניסו לסדר היום שלכם תרגול רגשי כלשהו שממוקד בהעלאת האנרגיה.
  • תחייכו כמה שיותר. כשאנו מחייכים – גם התאים שלנו מחייכים. אתם יכולים לעשות זאת תחילה בצורה מאומצת, ואחר כך החיוך כבר ישפיע על הפיזיולוגיה שלכם.
  • שימו לכם שיר שמח שאתם אוהבים ברקע, ותרקדו. זו דרך נפלאה להעלות את האנרגיה.
  • תרגלו מדיטציה לבחירתכם, פעם עד שלוש פעמיים ביום, זו אחת הדרכים הטובות ביותר להרגיע את זרם המחשבות.
  • תרגלו את המדיטציה 17 שניות להגשמה. ותעלו את התדר שלכם בצורה מידית.

בודהה אמר: "המדיטציה נותנת לך שני דברים: חכמה וחופש. כשאתה הופך לשקט לחלוטין, ללא חשיבה, שני הפרחים יפרחו בך.
החכמה: אתה תדע מה קיים ומה לא. והחופש: אתה תדע שאין לך שום מגבלות, לא של זמן ולא של מרחב. ותשתחרר מכל האשליות".

רוצים להעלות את המודעות העצמית? נסו עכשיו את החבילה במבצע מיוחד:

חבילת מודעות עצמית - מדיטציות סאבלימינליות לרכישה בחנות

מרגישים שאין לכם מספיק ביטחון? שאתם לא מספיק אוהבים או מעריכים את עצמכם? חיים בתחושת פספוס? חשים שדיבור פנימי שלילי השתלט על חייכם? זה אומר שאין לכם מספיק מודעות עצמית.

מרבית האנשים כיום חיים את חייהם בצורה אוטומטית מבלי לחשוב שיש להם אלטרנטיבה, אבל אם הגעת עד לכאן יש לך מזל, כי כנראה שאינך אחד מהם…
מסרים סאבלימינלים (תת הכרתיים) ישנו את המודעות ואת החשיבה שלך מבפנים – דרך התת המודע, תוך התמקדות בארבעה נושאים מרכזים בחשיבותם:
ביטחון עצמי, הערכה עצמית, אהבה עצמית וחשיבה חיובית.

חבילה לחיזוק המודעות העצמית

שיהיה בהצלחה.