דמיון מודרך : "יצירה מודעת ורצונית של רשמים חושיים מנטאליים לצורך שינוי העצמי". פטריק פאנינג ("דמיון מודרך לצורך שינוי", הוצאת אור עם)

דמיון מודרך הוא תחום רחב הכולל בתוכו מה זה דמיון מודרך
מגוון שיטות לטיפול והתפתחות אישית, שמטרתן להביא לאיזון, ריפוי והגשמה. המפתח לשיטה, הוא היכולות של המוח האנושי להתפקס על דבר מה, תוך שהוא מכבה את כל מה שמפריע לו מסביב, כמו העובדה כי המוח אינו מבדיל בין דמיון למציאות. כשאדם מתרגל דמיון מודרך במצב של הרפיה, המוח השמאלי השכלתני עובר למצב שקט של קליטה (גלי אלפא), והמוח הימני שמתקשר עם התת מודע, עובר לרמות קליטה ושליפת מידע גבוהות.
זה מאפשר לנו לתקשר ברמה פיזית עם מערכת החיסון ועם כל תא בגוף, וברמה הנפשית, לשחרר מחסומים והתנגדויות, או לשנות וגישה ואמונות שאימצנו במהלך כל חיינו.

דומה כי מאז ומעולם האמינו בני האדם בכוחם של דימויים להשפיע על מהלך חייהם.
מנהיגים, אנשי דת ורוח, מדענים, תיאורטיקנים ופילוסופים, כתבו לאורך ההיסטוריה, כי ביכולת הזו טמונה האפשרות להשפיע על הגוף הפיזי שלנו, על המצב המנטאלי והנפשי שלנו, ועל המציאות עצמה כפי שאנו חווים אותה. ואכן, היכולת לדמיין, היא אחת מהיכולות המדהימות ביותר בהן ניחן הגזע האנושי, ואחת מהיכולות המבוקשות ביותר בעידן המודרני ולא רק במסגרת סדנאות ניו איג' או יוגה, אלא גם בקורסי ניהול, מנהיגות, עסקים, צבא, רפואה וספורט.
אם תחשבו על כך לרגע, כל דבר שקיים במציאות שלנו, החל משולחן ועד מעבורת חלל, התחיל בדמיונו של מישהו , בטרם נוצר, כך שהיכולת שלנו לדמיין כל דבר או מצב מבוקש בחיינו, מהווה שלב ראשוני ומהותי ב"הזמנה" של אותו דבר או מצב לחיינו.

דמיון מודרך או מדיטציה מודרכת, הן משיטות הטיפול והתפתחות אישית, העתיקות ביותר שקיימות על כדור הארץ , ומיליוני אנשים בכל העולם, עושים בהן שימוש למטרות שונות כבר אלפי שנים. הדמיון המודרך נחשב לאחד הכלים הטובים היותר בהשגת מטרות ספציפיות, שהאדם המודרני מתמודד עמן ביומיום.
לדוגמה:

  • טיפול בחולי והתמכרות
  • פרוק כעסים ואכזבות
  • רגיעה ואיזון פנימי
  • הגשמת יעוד וקריירה
  • חיבור פנימי לצורך הגשמה עצמית
  • השגת יעדים ומטרות בחיים

זו שיטה פרקטית מאוד מפני שהיא עובדת על הרבדים העמוקים ביותר במוח שלנו, משחררת חסמים ודפוסים שיתכן שעצרו אותנו כל החיים, ומבוססת על בחינה מדעית של פעילות המוח שיש לו דפוסים מובנים שניתן לרתום לעזרתנו.

הדמיון המודרך בעת המודרנית

הדמיון המודרך כיום, מרכז מגוון שיטות המטפלות בטווח רחב מאוד של נושאים, ומסתמך על ידע מדעי של הפעילות הקוגניטיבית של המוח. הוא נמצא כיום בשימוש נרחב מאוד ברפואה, פסיכולוגיה, ספורט ובעשור האחרון גם בעולם העסקים. קיימות שיטות רבות של דמיון מודרך שהתפתחו החל מתחילת המאה 20 ועד היום.
נזכיר את הדמיון המודרך האריקסוניאני (Guided imagery) על שם מילטון ה. אריקסון, אבי ההיפנו-תראפיה המודרנית שפעל בתחילת המאה ה-20 . מילטון האמין כי כאשר מפעילים על המוח טכניקות הרגעה והרפיה, ניתן להזין אותו בסיפור פנימי שונה, המשלב סמלים ומטפורות משמעותיות עבור המתאמן, ו"לשכנע" אותו לפעול בהתאם לבחירה פנימית. שיטת סילבה שהומצאה ב-1944 על ידי אליק מקנייט וגובשה סופית ב-1977 על ידי חוזה סילבה. השיטה מבוססת מדעית, ומקובלת מאוד בעולם כולו. היא מכילה טכניקות שונות של מדיטציה דינאמית וויזואליזציה לטיפול בכל תחומי החיים.
שיטה נוספת שגובשה בשנות השבעים היא הוא שיטת ה- NLP -Neuro-linguistic programming שיטה העושה שימוש במילים וביטויים בזמן תרגול דמיון מודרך, על מנת לתכנת את המוח על פי בחירתנו.
בנוסף, שיטות ריפוי רבות וביניהן הרפואה המערבית, משלבות כיום בסל הכלים שלהן את הדמיון מודרך ככלי עוצמתי לטיפול נפשי ופיזי.

מה קורה כשאנו מתרגלים דמיון מודרך?

מה קורה כשאנו מדמיינים

קיימות אסכולות שונות של מדיטציות בדמיון מודרך, אך כולן מתחילות בהרפיה וכניסה למצב מודעות גבוה (מצב מדיטטיבי או טראנס). כשהאדם מתרגל דמיון מודרך במצב של הרפיה גופנית, המאפשרת למוחו לפעול בתדר גלים נמוך, קורים כמה דברים:

  • חיבור לאינטואיציה: המוח הימני היצירתי, עובר למצב קליטה רגיש במיוחד, ופתוח למסרים שונים ותשובות לשאלות ששאלנו, מתת המודע ומהסביבה.
  • המוח השמאלי רדום אך פתוח לסוגסטיות: המוח השמאלי הביקורתי, ששבוי באמונות שאימצנו במהלך החיים, רדום ואינו מתערב בשיח או שופט את מה שאנו מצהירים בפניו. לכן אנו יכולים בעזרת הדמיון המודרך, להוריד לתוך המחשב "תוכנות חדשות", ולשתול מסרים וסוגסטיות חיוביות (אוטוסוגסטיות או שכנוע עצמי).
  • שחרור חסימות: בעזרת הדמיון המודרך, אנו יכולים לברר מה הן האמונות ומה ההרגלים שמשמרים אותנו במקום ועוצרים אותנו מלהשיג את מה שאנו רוצים, ולשחרר אותם או להשתיל במקומם מידע חדש.
  • התנעת מערכת החיסון: כשהמוח השמאלי עובר לתדר גלי אלפא, הגוף משתחרר ממתח ולחץ, ומערכת החיסון שאחראית על ריפוי הגוף ברמה תאית, מותנעת ונכנסת לפעולה.
  • חיבור ליצירתיות והעלאת דימויים: המוח מעלה דימויים בצורה עצמאית בהתאם למחשבה שלנו. למשל דימוי של דבר לא מוחשי כמו "מצב רוח רע " יכול להיתפס על ידיו כענן שחור, או שק כבד- כל אחד לפי עולם הדימויים שלו. במצב של פעילות מוחית של גלי אלפא, ניתן "לטפל" בדימוי שעולה, למשל לנשוף את הענן השחור החוצה, לזרוק את השק הכבד, ולשחרר בפועל את מצב הרוח הרע, בלי קשר לסיבה שגרמה לו.
  • שילוב כל החושים: המוח יודע לדמות במדויק את פעילות החושים על סמך הזיכרון. כשאנו מדמים פעילות המשלבת חושים, כמו ריח, טעם ומגע, אנו יכולים לקבל חוויה מלאה, כזו שהמוח תופס כאמת ומעוררת אנרגיה של רגש שהוא אנרגיה בתנועה: Emotion = energy in motion .

הידעתם כי טכניקת הדמיון המודרך היא אחת הטכניקות הפופולריות ביותר בקרב ספורטאים שמתאמנים לאולימפיאדה? ושכל אסטרונאוט בנאס"א יושב ומדמיין את כל שלבי תכנית הטיסה שוב ושוב בעיניים עצומות כחלק מהכשרתו?

תרגלו עכשיו דמיון מודרך לשחרור רגשות שליליים:

למאמרים ותרגולים נוספים בדמיון מודרך באתר