כבר שנים ארוכות, שהמדע יודע למדוד ולהעריך מוזיקה לגלי מוח טונים בינוראלים
את ההשפעה שיש למוזיקה על פעילות גלי המוח שלנו. שילוב בין סוגי צלילים ונעימות, שהושמעו לאנשים שהיו מחוברים למכונת EEG (אלקטרואנצפלוגרם) המודדת את פעילות גלי המוח, הוכיחו מעל לכל ספק, כי לטווח צלילים שונים זה מזה, יש השפעה שונה על הפעילות המוחית, שיש לה ביטוי מובהק בתחושה ובהתנהגות שלנו.

בדיקות א.ק.ג, אף הוכיחו שהלב מגביר או מאט את קצב הפעימות שלו, בהתאמה למוזיקה המושמעת באוזנינו.  אבל רובינו לא זקוקים כלל להוכחה הזו… אנו מכירים את ההשפעה שיש לשיר שיכול "להקפיץ" אותנו ולשפר את מצב הרוח, אל מול שיר שיכול להרגיע או לחילופין לעצבן ואפילו לגרום לנו לפרוץ בבכי.
לא סתם מכונה המוזיקה האלקטרונית עתירת הצלילים – "טראנס". רבים מאלו שנהנים לרקוד לצליליה, טוענים כי יש בכוחה להכניס אותם למצב של טראנס. למאמר המלא על סוגי תדרים באימון גלי מוח.

מוזיקה לגלי מוח – טונים בינוראלים:

טונים בינוראלים באימון מוחי
בשנת 1839, גילה לראשונה המדען הגרמני היינריך ויליאם דאב H.W. Dove, שעל ידי השמעת תדרים או טונים שונים, לכל אוזן בנפרד, ניתן להשפיע בצורה מהירה על פעילות גלי המוח שלנו, ובכך על מצב המוח או "מצב הרוח" והתודעה. הוא קרא לטכניקה הזו צלילים או טונים בינוראלים (Binaural beats) כלומר דו-אוזניים, שכן הם פועלים בו זמנית על שתי תעלות האוזנים.

מחקרים רבים שבאו אחריו, המשיכו לפתח את הנושא, וב-1973, פרסם המדען האמריקאי דר' ג'רלד אוסטר-Gerald Oster  מאמר חשוב במגזין  American scientific שהסתמך על כל המחקרים שנערכו בתחום. הוא גילה שכאשר משמיעים באוזן אחת צליל בתדר מסוים, תדרים נמוכים יותר במוח מתכוונים לאותו הצליל, ומהדהדים בתדר דומה במה שהוא כינה תכונת ה"סינכרוניזציה של המוח" או "סנכרון בין אונות המוח". במילים אחרות, אם נשמיע לאדם צלילים בתדר שונה בכל אוזן, המוח יחבר בין שני התדרים, והאדם ישמע צליל אחד שהוא ההפרש בין שני הטונים. מדענים רבים שהלכו בעקבותיו של אוסטר, חקרו את השפעות של תדרי גל שונים על המוח, וכיום כבר יודעים למפות רבים מהתדרים ואת השפעתם על מצב הרוח והתודעה שלנו.

מוזיקה לגלי מוח – טונים בינוראלים

השימוש בטונים בינוראלים לצורך אימון או רתימה של גלי המוח, הוא אחת הטכנולוגיות החדשניות, הנמצאות כיום בשימוש תרפויטי, ויש לה חיזוקים מדעיים רבים, ומחקרים שמגבים אותה. במילון, תוכלו למצוא את הטכנולוגיות הללו תחת השם צלילים פסיכואקוסטיים.

מדובר בטונים שניתנים לשמיעה, המאפשרים שינוי בגלי המוח תוך דקות ספורות. שינוי שיכול לאפשר היפוך במצב הרוח, בתפיסה ואפילו בגוף הפיזי. מרבית בני האדם, יכולים לחוות סנכרון מוחי גם בחיי היומיום אך בצורה רנדומלית ולפרקי זמן קצרים. מדיטציה למשל, יכולה לייצר מוח מסונכרן אך לרוב נדרשת מיומנות גבוהה ותרגול של שנים כדי להישאר במצב זה לאורך זמן.
מדענים מקשרים כיום בין תפקוד של מוח מסונכרן לגאונות, ומגדירים מצב זה כמצב היעיל ביותר למימוש הפוטנציאל המוחי של כל אדם. הפרעות קשב וריכוז לדוגמה, מאופיינות ביכולת לקויה של המוח לסנכרן את עצמו.

גלים בינוראלים

מוזיקה בינוראלית

היום הטכנולוגיה הבינוראלית נמצאת בחוד החנית של האימון המוחי (brainwave entrainment ),
הן לצורכי תרפיה והן בתחום הצמיחה האישית. ישנם יוצרים רבים המיומנים ביצירת אפקטים ייחודיים, המתאימים לתחומים שונים של שיפור עצמי, ריפוי והגשמה. על פי מחקרים שונים בתחום, טונים בינוראלים יכולים: לשפר את ה-IQ , את חדות המחשבה והאינטליגנציה. להזניק את מערכת החיסון ולרפא על ידי שחרור של כדוריות דם לבנות. לשחרר הורמונים שונים כמו הורמון גדילה, לגרום לאופוריה או "היי" טבעי… לעזור להיפטר מכאב ראש או מכל כאב נקודתי או כרוני. לחדד למידה מפוקסת ולעבור מבחנים בלי לחץ, לסייע לעצירת ההזדקנות, לטפל בנדודי שינה, ועוד תחומים רבים ומשונים… סקפטיים? אל תהיו עד שלא ניסיתם.

איך זה עובד?

המוח שלנו משמש כמגשר בין שתי האוזניים שמתפקדות כתיבות תהודה. הקרבה של שתי תיבות התהודה הללו, גורמת להן לחקות האחת את השנייה כפי שקורה בטבע (ולפי חוק המשיכה). כאשר המוח מאזין לתדרים מסוימים באוזן ימין ולתדרים אחרים באוזן שמאל, הוא מבצע אוטומטית התאמה או סנכרון, ומביא את התדר (Hz) הנמוך לעבר התדר הגבוה. הפעילות הזו גורמת לו לתפקד בצורה שונה כדי לסגור את הפער, ולהגיע לסנכרון בין חלקיו השונים, בדומה לזה שנמדד אצל נזירים בודהיסטים אחרי שנים של אימון במדיטציה… למעשה ההפרש בין התדר באוזן ימין לזה המושמע באוזן שמאל, יפיק את התדר המוחי אותו אנו רוצים ליצור.

לדוגמה: אם נרצה להוריד את מקצב גלי המוח לגלי תטא (בין 4-7 Hz), נשמיע תדר של של 120 Hz באוזן אחת ו-125 Hz באוזן השנייה, על מנת שהמוח יפעל בתדירות של 5Hz. בעזרת תכנון מוקפד של צלילים המועברים בינוראלית באזניות סטראופוניות, ניתן להשפיע על גלי המוח בדרך שתוכל ליצור שינוי ספציפי מבוקש. למשל שילוב של תדר אלפא שמעודד הרפיה עם תדר תטא שמעורר זיכרון, או תדר דלתא שמעורר שינה עם תדר תטא שמחדד ריכוז ולמידה ועוד.

בתוך כל אלו, קיימת כמובן הכוונה של המאזין שהיא חשובה מכל, ומטרתה להבהיר למוח לאן אנו רוצים להגיע באמצעות ההאזנה. ההעדפה שלנו היא זו שמכוונת את המוח לעבוד עבור המטרה שהגדרנו, ולבחור את התדרים שישפיעו על השגתה. מחקרים מראים שיש תדרים שיכולים לסייע למוח להפריש הורמונים חיוניים כמו הורמון הגדילה HGH המופרש מבלוטת ההיפופיזה. תדרים אחרים עוזרים ביצור סרוטונין המשפיע על מצב הרוח ומקל על כאב. אחרים משפיעים על הפרשת קטכולאמינים החיוניים לזיכרון ולמידה, או מורידים קורטיזול שאחראי להזדקנות וללחץ, מעודדים יצור של דופמין שהעדרו גורם להפרעת קשב, או אנדורפינים שמחזקים את המערכת החיסונית ועוד ועוד. כאמור יש מאות מחקרים בתחום ואם זה מעניין אתכם, לא תתקשו למצוא אותם ברחבי הרשת. הזהרה: שימו לב שיש יצרני תדרים רבים והרשת מלאה בתדרים ובהבטחות על הפעילות שלהם. לפני שאתם מאזינים, כדאי לוודא שהיוצר הוא מוכר, שיש ביקורות טובות על השפעת התדרים, וכמובן לקרוא את ההנחיות ולבחון למי מותר להאזין לתדרים בינוראלים עם אוזניות.

איך האזנה לתדרים יכולה להשפיע עלינו?

המדע המודרני מכיר היום בעובדה שכל חומר פיזי מתקיים במצב של רטט וכל רטט מפיק צליל (גם אם אינו נשמע בטווח השמיעה של האוזן האנושית). האזנה לתדרי סאונד מתבצעת לא רק באוזניים אלא משפיעה על כל מערכות הגוף. בזכות התכונה של המוח ומערכת העצבים הנקראת neuroplasticity או מוזיקה לגלי מוח"גמישות עצבית של המוח", אנו יודעים היום שתדרים יכולים לשנות נתיבים קבועים במוח.

טונים בינוראלים יכולים לארגן מחדש, ואף לבנות נתיבים חדשים בתוך המוח, כתוצאה מחווית ההאזנה. הם יכולים לגרות צמיחה של נתיבים להרפיה, שמגדילים את האפקטיביות של תפקודי המוח. לסייע לבעיות רפואיות שונות כמו מתח, או דיכאון. לגרות את מערכת החיסון לפעולה. ליצור סינכרוניזציה בין האונות במוח. לשפר את הזיכרון את היכולת לפתרון בעיות. לעודד אינטואיציה ויצירתיות. לשפר תבניות שינה, לשחרר תבניות רגשיות, ולחזק צמיחה אישית ורוחנית ועוד.

הכי מומלץ להאזין למוזיקה בינוראלית עם אזניות גדולות שמכסות את כל האוזן, גם בגלל האיכות וגם כי זה חוסם רעשים מבחוץ.

האזינו למדיטציה לבוקר, לפתיחת היום עם טון בינוראלי לריענון מנטלי ושיפור פוקוס: