רעשים בצבעים והשפעתם על המאזין:רעשים בצבעים

רבים מכם וודאי שמעו את המושג "רעש לבן" או "רעש חום", ותהו על מה המהומה.
ובכן, בעת המודרנית ישנם מספר סולמות סאונד "מהונדסים", הנקראים על שם צבעם המקביל על הספקטרום של גלי האור. ה"צבעים" השונים של הסאונד, נבדלים במאפייני התדר שלהם. לכל סוג רעש יש יישומים משלו והוא נבחר על סמך המאפיינים הספקטרליים הספציפיים שלו והאפקט הרצוי.

מטרת הרעשים היא מגוונת בשל התכונות והיישומים הייחודיים שלהם, והם משמשים לבדיקות שמע, עיבוד אותות, הנדסת אודיו ומחקר מדעי. בעוד שרעשים בצבעים נוצרים לעתים קרובות באופן מלאכותי עבור יישומים כמו מסך סטטי בטלוויזיה או רדיו שאינו מכוונן לערוץ – ניתן למצוא צלילים דומים גם בטבע; למשל בצליל של גשם יורד או קול של התרסקות גלי ים. זו גם הסיבה לכך שעל פי מחקרים שונים, האזנה לתדרי רעש מונוטוניים, לרוב תורמת לתחושה טובה של רגיעה.

בגלל ההשפעה שהם יוצרים בזמן ההאזנה, אנו משתמשים ברעש לבן חום או ורוד לכמה מטרות בתחום ההתפתחות האישית: מיסוך רעש חיצוני, ריכוז, רגיעה מדיטציה או שינה טובה.

מה ההבדל בין הרעשים בצבעים?

רעש לבן, רעש ורוד ורעש חום וכחול הם כל סוגי הרעש האקראי עם מאפיינים ספקטרליים שונים. כלומר יש להם דפוסים ברורים של חלוקת אנרגיה על פני תדרים שונים. ההבדל העיקרי בין סוגי הרעש הללו טמון בחלוקת האנרגיה על פני תדרים שונים. מדובר בסדרות של צלילים ללא תוכן דיבור או מוזיקה – אלא אך ורק תדרים מולבשים זה על גבי זה, היוצרים צלילים אקראיים או "טבעיים".
רעש לבן: אנרגיה שווה בכל התדרים. יוצר רעש סטטי קבוע שמכסה את כל רעשי הרקע בצורה מושלמת. מסייע להירדמות ולריכוז.

רעש ורוד: יותר אנרגיה בתדרים נמוכים יותר, יוצר צליל "חם" יותר, מסייע לשמור על איכות השינה – גם לתינוקות.
רעש חום: האנרגיה החזקה ביותר בתדרים הנמוכים ביותר, וכתוצאה מכך צליל עמוק וחלק יותר. מסייע להירדמות וריכוז ולשמירה על איכות השינה.
רעש כחול: האנרגיה החזקה ביותר בתדרים הגבוהים ביותר, וכתוצאה מכך צליל חד וצורם יותר. לא נעשה בו שימוש בתחום ההתפתחות האישית.

למה משמשים רעשים בצבעים בהאזנה?

  • מיסוך קול – לעזור לחסום או לנטרל קולות מבחוץ.
  • הרפיה והתרגעות.
  • שינה טובה.
  • פוקוס וריכוז.

רעש לבן – White Noise

רעש לבן הוא רעש אקוסטי בעל ספקטרום תדר שטוח. הוא נוצר כאשר כל התדרים בטווח השמיעה שלנו שבין 20 הרץ ועד 20,000 הרץ, כלומר כל הצלילים שאנו שומעים, בין הנמוכים ביותר לגבוהים ביותר, משודרים באותו רמת עוצמה. זהו רעש אחיד במונחים של עוצמת הגברה או המרחק בין התדרים, והוא נקרא רעש "לבן" מכיוון שהוא מקביל לאור לבן, המכיל את כל צבעי האור הנראה בפרופורציות שוות. מאחר והוא מכיל את כל התדרים בצורה אחידה הוא אינו יכול להתמסך על ידי תדרים אחרים ועל פי רוב יבלע אותם בתוכו. רעש לבן נמצא סביבנו בצורות שונות למשל ברעשים טכנולוגיים כמו המנועים החשמליים, מזגנים, מחשבים ועוד.  הוא משמש כלי מחקרי חשוב בתחום האקוסטיקה התורם להבנת התמונה הגדרית של הספקטרום הצבעוני של רעשים.

מאפיינים מרכזיים של רעש לבן:
חלוקת אנרגיה שווה: ברעש לבן, לכל רכיב תדר יש אותה כמות אנרגיה. משמעות הדבר היא שאם היית מציג גרף של תוכן התדר שלו, הוא יופיע כקו שטוח. זאת בניגוד לסוגים אחרים של רעש, כמו רעש ורוד, שבו האנרגיה פוחתת ככל שהתדר עולה. אקראיות: רעש לבן הוא אקראי לחלוטין, וכל דגימה או נקודת נתונים באות אינן תלויות באחרות. האקראיות הזו הופכת אותו לכלי בעל ערך ביישומי מדעיים, הנדסיים ואודיו שונים.

יישומים:

  • רעש לבן נמוך הוא כלי מחקרי חשוב בתחום האקוסטיקה ומשמש ביישומים רבים כמו מדידות אקוסטיות, חקר הרעשים הסביבתיים, ומערכות שונות אשר דורשות רעש סטטי או סטנדרטי. הוא משמש גם בבדיקות שמע וכמקור לאקראיות ביישומים שונים.
  • רעש לבן משמש לעתים קרובות כדי להסוות או לכסות צלילי רקע לא רצויים, וליצור סביבה שלווה או פרטית יותר. לדוגמה, זה יכול לשמש במשרדים כדי להפחית הסחות דעת או בחדרי שינה כדי לעזור לאנשים לישון על ידי "מיסוך"רעשים אחרים בסביבה.

איך נשמע רעש לבן?

לרעש לבן יש צליל ייחודי שניתן לתאר כקול שריקה או רעש קבוע, בדומה לצליל של הטלויזיה כאשר הסתיימו השידורים (בעבר). רעש לבן הוא סטטי ונשאר באותה עוצמה כל הזמן. הוא חסר דפוסים או וריאציות ברורות ונשמע בעוצמה שווה על פני תדרים שונים.

רעש ורוד – Pink Noise (1/f noise)

מהו רעש ורוד?

הרעש הוורוד דומה לרעש הלבן המוכר לנו מהטלויזיה. אך כאן יחס הצלילים שונה, ודווקא לתדרים הגבוהים יש יותר עוצמה מאשר לשאר התדרים. הוא נקרא רעש ורוד כי הוא מקביל באורך הגל לאורך הגל של הצבע וורוד בספקטרום הוויזואלי. בספקטרום השמיעתי הוא נשמע מעט עמום יותר מרעש לבן או חום.

רעש ורוד, כמו רעש לבן הוא סוג של רעש אקוסטי אקראי, אך הוא מתמקד בתדרים נמוכים יותר. (כאשר האנרגיה יורדת ככל שהתדר עולה). הוא נקרא "רעש ורוד" מכיוון שהוא מקביל לאור ורוד, בספקטרום האופטי, שבו תדרים של צליל תואמים לצבעים של אור. לרעש ורוד, הידוע גם בשם "רעש 1/f" או "רעש הבהוב", יש ספקטרום תדרים שבו האנרגיה יורדת ככל שהתדר עולה. במילים פשוטות, יש לו יותר אנרגיה בטווחי התדרים הנמוכים יותר, מה שגורם לו להישמע עמוק יותר.

יישומים של רעש ורוד:

  • רעש ורוד משמש בבדיקות שמע ואודיו, מדידות אקוסטיות והדמיות רעש סביבתי.  כמו גם במגוון יישומים טכנולוגיים, מדעיים ורפואיים.
  • רעש ורוד נחשב גם כמחדד זיכרון, ולכן הוא טוב לתרגול מדיטציה.
  • רעש הורוד מסייע לשמור גם על איכות השינה. הוא יוריד את קצב פעילות גלי המוח ובמקביל יעזור למח להפסיק להקשיב לסביבה ולהתחיל לישון.  ובכך למעשה תורם לשינה עמוקה יותר, עם פחות הפרעות.

איך נשמע רעש ורוד?

הרעש הורוד נשמע רך ומאוזן יותר מהרעש הלבן, ולכן הוא יכול לשמש להרגעה או לשינה טובה יותר גם לתינוקות ולילדים. לחלופין הוא מומלץ גם למבוגרים או בגיל השלישי ששנתם קלה. זהו צליל מתמשך, שעובר בין תדרים גבוהים לנמוכים, כדי לחקות קולות טבע כמו גשם או גלי ים.

האזינו לדוגמה של רעש ורוד:

רעש חום – Brown Noise (Brownian noise or red noise)

לרעש חום, הידוע גם בשם רעש אדום או רעש בראוני, יש ספקטרום תדרים שבו האנרגיה יורדת מהר ככול שהתדר גדל (בדומה לרעש ורוד, רך נמוך יותר). למעשה יש לו הכי הרבה אנרגיה בתדרים הנמוכים ביותר ופחות אנרגיה בהדרגה בתדרים גבוהים יותר.

יישומים:

משתמשים ברעש החום ליצירת מודלים של תופעות פיזיות מסוימות, כמו גם להרפיה, רוגע מיסוך צלילים חיצוניים וקידום שינה.

איך נשמע רעש חום:

הרעש החום נשמע עמוק וחלק יותר מרעש לבן וורוד. זה רעש חם ועמוק במיוחד שההשפעות שלו על המוח מרגיעות. לרעש חום יש איכות עמוקה רועשת, המזכירה סופת רעמים מרוחקת או גל עדין מתנפץ על החוף.

רעש כחול – Blue Noise

לרעש כחול יש חלוקת תדרים שבה התדרים הגבוהים מכילים יותר אנרגיה מאשר תדרים נמוכים יותר. למעשה הוא ההפך מרעש ורוד וחום. צפיפות ההספק עולה ככל שהתדר עולה.

יישומים לרעש כחול:

רעש כחול משמש בעיבוד אותות דיגיטלי, דיבור באודיו דיגיטלי ובחצי גוון בגרפיקה ממוחשבת. הוא משמש גם להפחתת אקראיות בסוגים מסוימים של הדמיה.

איך נשמע רעש כחול:

לרעש כחול יש איכות לחישה ולעתים קרובות הוא מתואר כנשמע כמו מים זורמים או מרכיב בתדר גבוה של רעש סטטי.

האזינו לדוגמה של רעש כחול:

בנוסף – תוכלו לרכוש חבילת תדרים למדיטציה עמוקה: ארבעה סוגי תדרים לאימון גלי מוח באורך מלא של 30 דק' כל אחת, שיעזרו לכם להיכנס למדיטציה עמוקה כמו שלא שהכרתם עד היום, בקלות ובמהירות.

רוצים למדוט כמו נזיר בודהיסטי?

הורידו עכשיו, ארבע רצועת עם תדרים איזוכרונים ובינוראלים לאימון גלי מוח. התדרים המשולבים בנעימות קסומות ומדיטטיביות, והם יביאו את המוח שלכם לפעול במהירות בגלי אלפא ותטא שקטים, שיעניקו לכם חויית מדיטציה עמוקה שלא חוויתם עד היום.

התדרים ברצועות מעוצבים במיוחד להביא את גלי המוח שלכם למצב מדיטטיבי עמוק של גלי אלפא וגלי תטא ביעילות ובזמן קצר. ארבעת הרצועות כוללות תדרים לאימון גלי מוח.

אימון גלי מוח למדיטציה עמוקה

דוגמה להאזנה -תדרים למדיטציה עמוקה:

דוגמה להאזנה אימון גלי מוח עם תדרים להדמיה:

דוגמה להאזנה: אימון גלי מוח עם תדר אלפא: