התהודה של שומאן או Schumann Resonance התהודה של שומאן
(בקיצור – SR) מתארת סדרת גלים אלקטרומגנטיים המתקיימים בחלל "האלקטרומגנטי" של כדור הארץ (החלל שבין פני כדור הארץ לבין היונוספרה), ויוצרים תהודה. היא קרויה על שם הפיזיקאי שניבא אותה בצורה מתמטית ב- 1952 – ווינפריד שומאן (Winifried Otto Schumann), ונוהגים לכנות אותה התדר של כדור הארץ, או פעימת כדור הארץ.
(למרות שבפועל אינה נובעת מכדור הארץ, אלא דווקא משכבות החלל שמקיפות אותו).

כבר בשנות החמישים, הבין המדען שומאן כי מאחר והיונוספרה – שהיא שכבת הגזים שמקיפה את כדור הארץ החל מגובה  60 קילומטר ועד גבול האטמוספרה, נושאת מטען חשמלי חיובי, וכדור הארץ נושא מטען שלילי, הרי שהחלל שנוצר ביניהן, נושא מתח חשמלי שמתפרק בקביעות באמצעות  סופות ברקים על כדור הארץ. במקביל אותו חלל גם מתפקד כתיבת תהודה, כשהמתח החשמלי בתוכה מתורגם גם לתדרים של סאונד.

תיבת התהודה הזו שמקיפה את כדור הארץ – גם משמשת אותנו להעברת כול תקשורת התדרים, גלי הרדיו, ותקשורת לוויינים למרחקים ארוכים.

שומאן גילה כי יש קיים טווח של גלים אלקטרומגנטים EM המופקים מהמתח החשמלי שנוצר בין כדור הארץ לשכבת היונוספרה, והוא טווח שניתן למדידה ועומד על ממוצע של 7.83הרץ. 

התגלית הזו פורסמה ב1954 ב"Technische Physik", אך לא גררה הדים רבים, עד שרופא צעיר בשם ד"ר אנק מולר, מקולג' הנס ברגר בגרמניה, הבחין כי קיימת קורלציה מפתיעה בין אותם תדרים שמופקים בתיבת התהודה של כדור הארץ (תדרי EM), לבין התדר היסודי של מוח האדם ושל רוב היונקים על כדור הארץ, ופנה לד"ר שומאן בבקשה לחקור את הנושא.

ב- 1979, ביצע יורשו של דר' שומאן, המדען הרברט קניג Herbert König מאוניברסיטת מינכן, ניסוי כדי לבדוק מהם התדרים המופקים כאשר אור או ברק מתפרק בין כדור הארץ ליונוספרה, ואישר את קיומם של הגלים שדר' שומאן ניבא ברמה מתמטית, כשהממוצע שלהם הוא של 7.83 HZ (הרץ = כמות סיבובים לשנייה). הוא זיהה תופעה גלובלית, המתארת סדרה של טונים בתדר נמוך במיוחד (ELF-Extremely low frequency) המהווים חלק מהשדות האלקטרומגנטים של כדור הארץ, וקשורים לפעילות החשמלית באטמוספרה, במיוחד בזמנים של פעילות ברקים אינטנסיבית.

קוניג הדגים קשר בין התופעה של "התהודה של שומאן" לבין מקצבי המוח השונים – למרות שמדובר בגלים אלקטרומגנטים מול גלי קול (שניהם נמדדים בHZ). הוא השווה הקלטות EEG אנושיות עם שדות אלקטרומגנטיים טבעיים בסביבה, ומצא כי התדר העיקרי המיוצר במוח על ידי תנודות שומאן – 7.83הרץ, נמצא בטווח של קצב גלי אלפא (בגבול תטא) – שהוא הקצב הדומיננטי במוח של כל היונקים במצב מנוחה ורגיעה. תדרים אלו שולטים בהיפוקמפוס (הנמצא במוח), שהוא חלק ממערכת הלימבית המעורבת בהיבטים רגשיים וזיכרון של התנהגות.

פעימת כדור הארץ, חשובה לחיינו כמו אור השמש

המתאם הזה, נחקר מאז על ידי מדענים רבים, בינהם המדען הגרמני וולפגרד לודוויג – dr. wolfgang ludwig ממציא שיטת הביורזוננס, המתאר בספרו  "informative medizin", את חשיבות תדרי התהודה של שומאן לבריאות היונקים. והמהנדס לואיס ב. היינסוורת Lewis B. Hainsworth מאוסטרליה, שחקר את היחסים בין מקצב גלי המוח לבין האותות הטבעיים של כדור הארץ ELF, וטען כי בריאות האדם קשורה בפרמטרים גאופיזיים, וכי ההתפתחות האבולוציונית של אותות גלי המוח של היונקים על כדור הארץ, התפתחה בהתאם לתנודות שומאן בחלל.

תדרי התהודה של שומאן כך נטען, משפיעים על גלי המוח שלנו. הם מהדהדים עם גלי אלפא ותטא, המופיעים במוח כאשר אנו נמצאים על הגבול בין שינה ליקיצה, וגם כאשר אנו מתרגלים מדיטציה. אלו התדרים במוח, שאחראים ל"הטענת" הגוף באנרגיה, לתפקוד המערכת החיסונית ושאר מערכות הגוף, וגם למצב הרוח, ליצירתיות, ליכולת ללמוד או לזכור ועוד, והם זהים לתדרים האלקטרומגנטים שמקיפים את כדור הארץ.
בהתחשב בעובדה שכמות התדרים ביקום היא אין-סופית (כמו המספרים), הרי שקשה להאמין כי מדובר במקריות. נראה כי מסיבות אבולוציוניות ואחרות, החיים על כדור הארץ, התאימו עצמם לסביבה האלקטרומגנטית של תדרי שומאן (שאנשי רוח מכנים – "פעימת כדור הארץ"), וכך היה מליוני שנים.

בשנות השישים ניסה מדען בשם פרופ' ריק ויוור ממכון מקס פלנק לפיזיולוגיה התנהגותית בארלינג-אנצ'ים בגרמניה,
לבודד קבוצה של סטודנטים בבונקר אטום מבלי שיחשפו למעגלים התהודה של שומאן - רקע כחולהביולוגים של הארץ – circadian rhythms שכוללים יום ולילה ואת התהודה של שומאן. לאחר מספר שבועות בבונקר, חלה התדרדרות הן במצבם הפיזי המנטלי והנפשי, של הסטודנטים, אך התופעות פסקו בצורה כמעט מידית, לאחר שהתדר הזה הושמע להם באמצעות מחולל תדרים. הניסוי הוכיח שהתדרים של כדור הארץ, חיוניים עבור החיים שלנו כמעט כמו אור השמש. כיום, נטען כי נאס"א – וסוכנויות חלל אחרות, מחזיקות טכנולוגיה של מחוללי תדרים על גבי הטיסות לחלל, אחרי שהאסטרונאוטים הראשונים ששבו לכדור הארץ, חוו קשיי הסתגלות קשים בשל ההבדלים האלקטרומגנטיים על כדור הארץ. הקרדיט מגיע כנראה דווקא לרוסים שפיתחו את הטכנולוגיה כבר בשלבים המוקדמים של חקר החלל, מה שאפשר להם לשהות זמנים ארוכים יותר, מחוץ לכדור הארץ.

אם נבחן את העובדות היבשות, הרי שכול החיים על פני האדמה בנויים מתדר רוטט, ובשל כך רגישים ברמות שונות לתדרים חיצוניים. בפועל, נראה כי קיים מתאם בין כדור הארץ לבין תושביו, שהוא חיוני ביותר לחיים עליו.

אלו יחסים שנבנו משך שנים של אינטראקציה בין אורגניזם חיים לבין תדרים אלקטרומגנטים – אם תרצו מעין ערבות הדדית או ברית שנוצרה משך ביליונים של  שנים בין הארץ ליושביה. זה גורם לנו להבין טוב יותר, מדוע פעמים רבות הרגשתנו משתפרת, רק מעצם היציאה מהבית אל מתחת לכיפת השמיים.
למרבה הצער, אנו חיים כיום בסביבה מזוהמת ברמה אלקטרומגנטית. זיהום שמגיע מעמודי חשמל, ממחשבים ומוניטורים, מיקרו-גלים, טלוויזיות, סלולריים, לוויינים  ועוד. כול אלו פוגעים ומסווים את תדר הצליל הטבעי של כדור הארץ. הטבענו את עצמינו באוקיאנוס של גלים אלקטרומגנטים ואנחנו אפילו לא מודעים לכך. אמנם איננו יכולים לראות את הגלים הללו,  אבל ההשפעה שלהם על גלי המוח שלנו היא בלתי נמנעת. למעשה מדענים אומרים כי ב-15 השנה האחרונות, הזיהום האלקטרומגנטי גדל פי כמה מיליונים (מיליונים!!) מהרמה שהייתה מקובלת בכול העידנים שקדמו לנו, וזו חלק מהסיבה בשלה יש עלייה משמעותית ביותר בכמות הסטרס, העייפות, הדיכאון והמחלות שאנו חווים.

הקשר בין התהודה של שומאן לבין  הבריאות שלנו

בני האדם הם יצורים ביולוגים, אבל לא רק.
במקביל, אנו גם מחוללים חשמליים, ולכן – קולטים ופולטים תדרים.

כל מה שקורה בחיינו, תלוי בתדרים אליהם אנו נחשפים, ומחקרים הוכיחו ש: 30% מהתאים בבלוטת האצטרובל במוח – רגישים מגנטית לפעימה הזו של כדור הארץ. (החוש המגנטי – אפוק טיימס 2019). היא שקובעת את הקצב של גלי המוח ואת התדר שהוא מפיק. העיוות שיצרנו בשדות המגנטים סביבנו, גובה מחיר יקר, ופוגע בין השאר בייצור המלטונין – הורמון שמופק במוח בלילה ומסייע לנו לישון, לחדש את מערכת החיסון, להילחם ברדיקלים החופשיים שמאיימים על גופינו ועוד.

התדר המוחי שלנו פועל בצורה מותאמת לתדר כדור הארץ, והערפיח הזה מונע מאתנו להיות בהרמוניה עם התדר של האדמה.  יציאה מאיזון, יכולה לעלות לנו בבריאות, ולגרור שלל גדול של בעיות פיזיות, נפשיות ומנטליות, דוגמת הפרעות קצב, הפרעות נירולוגיות, דיכאון, כאבים כרוניים, הפרעות קשב, הפרעות שינה  ועוד. למעשה בעשורים האחרונים כמות חולי הסרטן, האוטיסטים והילדים ש"נולדים" עם הפרעות קשב, גדלה במאות אחוזים.
הסברה היא, כי השדות החשמליים של כדור הארץ, מכוסים כיום ב"ערפיח אלקטרומגנטי" שנגרם מריבוי הולך וגדל של מכשירים אלקטרוניים, תדרי רדיו וקרינה הולכת וגדלה. זו הסיבה שאיבדנו קשר עם הצליל הטבעי של פעימת כדור הארץ, וכתוצאה מכך, יצאנו מאיזון, ואנו חשופים פי כמה למחלות ותחלואים. אנו מבלים את רוב זמנינו בין קירות, רמת הסטרס שלנו עולה ואנו "יוצאים" מהאיזון או מהקצב הטבעי שלנו. הסיבה שאנו חשים טוב כשאנו בטבע, נובעת מכך שאנו חוזרים להדהד בתדר הטבעי שלנו, תדר מוחי של גלי אלפא וגלי תטא, שחיוני לא רק לאושר ולאיזון הנפשי שלנו, אלא גם לחיים עלי אדמות.

צלילים מרפאים - התהודה של שומאןלמרבה הצער, אנחנו איננו היחידים שנפגעים מהמצב.
ההעלמות של הדבורים מהעולם, ה"החפה" (תופעת "התאבדות" על החוף) של להקות גדולות של לוותינים ודולפינים, וגשמים של ציפורים, דגים וצפרדעים מתות באזורים שונים בעולם, מסמנים לנו שמשהו השתבש בקטבים האלקטרומגנטים של כדור הארץ.
כל זה קורה אמנם, לא רק באשמתנו; מדענים סבורים כי כדור הארץ הולך ומאבד את העוצמה של הקטבים המגנטים שלו כחלק ממחזור טבעי  שנמשך כמה אלפי שנים. למעשה ב- 2000 השנים האחרונות קיימת ירידה הדרגתית בסיבוב של כדור הארץ שהתוצאה שלה היא ירידה באלקטרומגנטיות של הקטבים. הירידה הזו רק הולכת וצוברת תאוצה ככול שהזמן עובר, ובשנים האחרונות היא גדלה באחוזי ענק כול שנה, עד שלטענת מדענים היא תגיע לנקודת ה-0 ואז תתכן החלפה בין הקטבים של כדור הארץ (כפי שאירע כמה פעמים בהיסטוריה של כדור הארץ).  יחד עם זאת, ההאצה והגידול הבלתי פוסק או שימוש היתר שאנו עושים בתדרים בסביבתנו, משפיע על כל מחזור החיים על פני האדמה, ועלול לחזור ולהתנקם בנו בעתיד הלא רחוק.
במקביל לתהליך היחלשות הקטבים, יש מדענים שטוענים שגם התהודה של שומאן החלה לעלות  וב-2016 התדר  כבר נמדד על 13.8 הרץ, תופעה שגורמת לנו לחוש כאילו הזמן עצמו הולך ומאיץ. לטענה הזו, איך הוכחות מדעיות חותכות, אך ימים יגידו האם התהליך הזה, אכן הולך ומתרחש לנגד עינינו, ומה תהיה השפעתו על בני האדם.

למה כדאי להאזין לתדר התהודה של שומאן?

מומחים בתחום טוענים, שכאשר אנו נמצאים בטבע, הגוף שלנו משנה את התדר שלו, ומסתנכרן חזרה לתדר פעימת של כדור הארץ, מה שגורם לו לתקן, לרפא ולהצעיר את עצמו בצורה יעילה יותר.
בספרו "המגה כוח של מוח" כותב מייקל הצ'קינסון (Michael Hutchison) כי התהודה של שומאן, היא חלון תדרים שהוכח שיש להם השפעה על טווח רחב מאוד של תחומים בחיינו. ניסויים שהוא מציג, מוכיחים תוצאות יוצאות דופן – החל מדיווחים על שיפור בבריאות, יציאה מדיכאון, וריפוי סרטן ועד תפוקה גבוהה יותר בלימודים ובעבודה, שיפור הזיכרון, עליה ביצירתיות וביכולת לפתור בעיות סבוכות ועוד. לדברי הצ'קינסון  "כאשר מערכת ביולוגית, רוטטת בתדר הזה, היא מהדהדת בתאום מושלם עם התדר של המטריקס שממנו התפתחו החיים עצמם". בבדיקות מעבדה, הסתבר כי כאשר משמיעים את הטון הזה לתאים מבודדים, הם משכפלים עצמם ביעילות גבוהה יותר ויש עליה ברמות החיסון וההגנה שלהם. הניסוי היחידי שהצליח עד היום לייצר תאי DNA אנושים יש מאין, היה כאשר הציגו את התדר הזה למבחנה שהכילה מים שנשאו זיכרון של DNA ששהה בתוכם והוצא החוצה לפני הניסוי, לכן יש שקוראים לו-"תדר הבריאה".

אך האם התדר לו אנו חשופים כיום כאשר אנו נמצאים תחת כיפת השמים הוא אכן התדר של שומאן?
אנו כבר יודעים כי הפעימה הזו ממוסכת כיום על ידי תדרים מלאכותיים, בעיקר כשאנו נמצאים בערים הגדולות או במרכזי תעשייה ובידור. למעשה המדידה של תדר שומאן, מתבצעת כיום רק בלב ים, מהסיבות האלו בדיוק.
החדשות הטובות הן, כי ניתן להשמיע את תדרי התהודה של שומאן בצורה מלאכותית, והאזנה לתדרים האלו, יכולה לשנות תחומים שונים בחיינו ללא היכר, החל ממצב בריאותי ועד מצב נפשי. אך לא רק זאת, היא גם יכולה להגן עלינו מפני ההשפעות של "ערפיח אלקטרומגנטי" שנוצר בסביבתנו, כפי שכבר הוכיחו הסטודנטים של ריק ווילבר והאסטרונאוטים של נאס"א.
תדר התהודה של שומאן שייך לסדרת התדרים הפלנטריים (לקריאה נוספת על סוגי התדרים באימון גלי מוח).

ניתן לרכוש ולהוריד מוזיקה למדיטציה עם התהודה של שומאן עם תדרים בינוראלים ואיזוכרונים,בחנות המדיטציות.

רוצים להתחבר לתדר הפעימה של כדור הארץ?

האזינו ל"תהודה של שומאן": התדרים במוח, שאחראים ל"הטענת" הגוף באנרגיה, לתפקוד המערכת החיסונית ושאר מערכות הגוף, למצב הרוח ליצירתיות, ליכולת ללמוד או לזכור ועוד... זהים לתדרים האלקטרומגנטים שמקיפים את כדור הארץ.

להורדת החבילה המלאה:
התהודה של שומאן להורדה - בחנות המדיטציות

האזינו לדוגמאות:

רצועה ראשונה:

מוזיקת ניו אייג' עם התהודה של שומאן – מוזיקה מדיטטיבית – חללית , מלווה בצלצול פעמונים ובטון בינוראלי לאיזון פנימי – התהודה של שומאן.

רצועה שנייה:

מוזיקת פסנתר רגועה ומדיטטיבית, בליווי קולות בטבע ומפל מים זורמים, וברקע טון בינוראלי – התהודה של שומאן. 

שימו לב: מוסיקה בינוראלית אינה מומלצת לנשים בהריון, לאנשים עם קוצב לב ולמי שסובל מהתקפי סכיזופרניה, אפילפסיה או seizures (התקפים פסיכוטיים). כמו כן לא מומלץ להקשיב מתחת לגיל 17. אם בחרתם להאזין לקלטת, אתם עושים זאת על אחריותכם. הכי מומלץ להאזין לרצועה עם אוזניות גדולות שמכסות את כל האוזן, גם בגלל האיכות וגם כי זה חוסם את הרעשים מבחוץ.