מדוע דווקא הרגשות שאנו תופסים כשליליים, יכולים להיות בעלי בריתנו בתהליך ההתפתחות האישית, ואיך נוכל לרתום אותם כדי להגשים את מה שאנו רוצים?

רגשות הם חלק חשוב מאוד ממי שאנו כבני אדם,
והאופן בו אנו חווים אותם,איך להתמודד עם רגשות שליליים למעשה מבדיל אותנו  משאר היונקים על פני כדור הארץ. המוח שלנו בנוי במיוחד כדי לקבל ולעבד גירויים בעלי אופי רגשי מהסביבה ולהסיק מהם מסקנות, על מנת שנוכל לבחור תגובה הולמת או מתאימה לכל אירוע שקורה לנו.  

אך בדבר אחד אנו דומים מאוד לעולם החי. המוטיבציה הראשונית של כולנו היא אחת: הישרדות. זה אומר בין השאר שנעשה כל מה שצריך כדי להרגיש טוב, וכל מה שניתן כדי להימנע מלהרגיש רע…

לדוגמה: אם נלך ברחוב ונראה אדם רץ לעברינו עם סכין, נוכל לבחור אינסטינקטיבית בין תגובת "קפא, הילחם או ברח" בהתאם ליצר ההישרדות שלנו. או אם נבחין באישה  שמוצאת חן בעיננו, נוכל לבחור האם לגשת אליה או להמשיך לעמוד בצד (סוג של "קפא, הילחם או ברח"), והכל בהתאם לרגשות שלנו שתופסים דחייה כמשהו שמאיים על ההישרדות שלנו… אותו הדבר בנוגע ללקיחת סיכונים עם כסף, החלטה על פתיחת עסק חדש וכד'.  למעשה נראה שמרבית הפעולות שאנו עושים בחיים, מכוונות הרבה יותר להימנעות מכאב, מאשר שהן מכוונות להביא לנו אושר…

בעולם ההתפתחות האישית, נהוג לחלק את מנעד הרגשות לרגשות חיוביים ורגשות שליליים, על אף שיש לנו מגוון עצום של רגשות. הדיכוטומיה הזו, שייכת לעולם הדואלי האומר שרגש חיובי מגיע מהמקור שלנו ולכן הוא טבעי לנו-כלומר מרגיש טוב. ורגש שלילי, מרגיש לנו רע ומכאיב, כי בעצם הוא בא להתריע בפנינו שיש משהו שאנו עושים שלא עובד לטובתינו. במובן זה, המערכת הרגשית משמשת  כאינדיקטור לאיפה אנו עומדים בחיים, ביחס לאיפה שאנו רוצים להיות.

האם זה נכון להגדיר רגשות מסוימים כשליליים?

האם רגשות שליליים הם אמתיים או שההבחנה הזו נובעת מהשיפוט והמשמעות שאנו מוסיפים לכל דבר? האם אנו יכולים באמת להחליט האם רגש הוא שלילי או לא? הרי רגשות שונים תורמים לצמיחה שלנו בחיים כך שתיוג של רגש כשלילי או חיובי לא תמיד יהיה מדויק… הרגשות שלנו, הם קריאה לפעולה. הם נועדו לשרת אותנו ולפעול למענינו  ולא לנהל את חיינו כפי שקורה פעמים רבות… אם לא נלמד כיצד להשתמש בהם בצורה יעילה, נמשיך לחשוב שהם מציפים אותנו בלי שליטה, במקום להבין מה המסר שהם באים להעביר לנו.

זה אולי נשמע לכם כמו סמנטיקה, אבל אל תשכחו שהמוח שלנו עובד על התניות. כשאנו חוזרים ומקשרים שליליות ביחס לרגשות, אנו רק נעשים יותר מבוהלים כשאלו "תוקפים אותנו"…  אז בתור התחלה, אולי רצוי, שנתחיל לנתק את המושג "שליליים" מהרגשות שלנו ונתחיל להשתמש במושגים כמו "רגשות בתדר נמוך" או "רגשות מעוררים לפעולה"

מדוע אנו שוללים את הרגשות שלנו?

רגשות שליליים התמודדות

רבים מאתנו ובעיקר מי שמנסה לתרגל את חוק המשיכה, נלחצים כשמגיע כעס או עצב, ומנסים בכוח לשנות את המחשבות העצובות, כדי שלא תתגשמנה במציאות. זה טבעי וזו לא אשמתנו. אנו בני אנוש שחיים בתרבות שמקדשת שליליות, עם תת מודע שמשתוכנן לספוג הכל. (למזלנו בעולם הדואלי יש מקטע של זמן שצריך לעבור בין מחשבה להתגשמות. כך שתמיד יש לנו זמן להתעודד)


כבר בילדות לימדו אותנו שלפחד או להיות עצוב או כועס זה לא בסדר. אלו רגשות שהמבוגרים סביבנו לא נתנו להם לגיטימציה
. למדנו "לשלול" רגשות מסוימים שלא התאימו לסביבה ולתפוס את הרגשות הללו כרגשות שיש להסתירם.

במקביל למדנו שהרגשות השליליים שלנו מתעוררים כתגובה למשהו חיצוני, ולכן אין לנו שליטה עליהם, כשבפועל הרגשות שלנו מתעוררים בהתאם למחשבות שלנו, לפעולות ולאמונות שלנו.
הרגשות שאנו חווים כשליליים באים ממקור אחד: מהפירושים השונים שאנו נותנים למציאות. הפרשנויות הללו הם הדיבור הפנימי שמלבה את מה שקורה בחוץ ומזדהה עמו. רבות מהפרשנויות שלנו, כלל לא קשורות למציאות…  אלו "תסריטים שליליים" שקשה לנו לעצור, שרק מנבאים, כמה רע עוד הולך להיות…

האזינו להצהרות: להיות שמח לגברים

האזינו להצהרות: להיות בשמחה לנשים

אז מה עושים עם רגשות בתדר נמוך?

לא להתעלם

כשאנו חווים רגש מכאיב זה אומר שיש משהו שאיננו רוצים לראות או לחוות. מטרתו לעורר בנו את הרצון האמתי של נשמתנו, וללדת את הידיעה על מה אנו כן רוצים שיקרה במקום מה שקרה. הדרך להיפטר מרגשות שליליים אינה להתעלם מהם, אלא דווקא להרגיש אותם. לקבל אותם כפי שהם, ואף לחבק ולהודות להם – כי זה מה שיעזור להם להשתחרר.

אם מגיע רגש שלילי, ונטאטא אותו מתחת לשטיח – כלומר נתעלם, או נעסיק את עצמנו כדי לא לחשוב עליו, הרי שזו אנרגיה שאין לה דרך להשתחרר. הרגש העצור יחלחל פנימה לגוף ולנפש, ויצור חסימות שעלולות להתפתח עם הזמן למחלה. חשוב שנאמץ את הרגשות שלנו במלואם כי המטרה שלהם היא להצביע על כמה אנו קרובים או רחוקים מהתדר המקורי שלנו. הניגודים נוצרו כדי שנוכל להבין ולבחור מה אנו רוצים באמת.

לא להזדהות

מהם רגשות שלילייםחשוב מאוד שנבין שהרגש המכאיב הוא לא מי שאנו, אלא רק מה שאנו חווים כרגע, וכמו כל דבר בעולם, גם זה יחלוף… המקור שיצר אותנו יצר גם את הניגודיות בעולם. הוא לא ביקש שנגיע לכאן שלמים ומושלמים אלא שנעבור תהליכים של צמיחה. כשאנו חשים רגש שלילי – הוא תמיד בא לומר לנו משהו, ואם נבין מה – נוכל לממש את הצמיחה שלנו. דרך אחת לעשות זאת היא ליצור ניתוק ביננו לבין הרגש, להסתכל עליו מלמעלה כעל ישות נפרדת, על מנת שנוכל לחקור אותו.
מתוך המודעות הגבוהה, נוכל לאתר כל רגש מכאיב כאשר הוא מגיע ולשאול את עצמינו, מהו המסר שהרגש הזה מנסה להעביר לי? או "איך אשתמש בו כדי לקדם את מה שאני רוצה"?
מה שיפה הוא שלאחר שהבנו את המסר ופעלנו כדי לשנות – הרגש יעלם כי אין בו שימוש עוד.

לא לשפוט

חשוב שנפסיק לשפוט את הרגשות שעולים בנו, ולכעוס על עצמינו או ולהרגיש שאנחנו "לא בסדר" שיש לנו את הרגשות הללו. זה טבעי לחלוטין למי שאנו – בני אנוש שחיים וסופגים לתוכנו תרבות שהשליליות בה עולה לאין ערוך על החיוב. כל מה שאנו רואים סביבנו בחדשות, ברשתות ובטלוויזיה רוב רובו של הזמן, הוא כל מה שהשתבש בעולם… זה נותן לנו תמונת מציאות מעוותת, על פיה הרוב הוא שלילי. אנו לומדים לראות העולם כמקום כאוטי מסוכן ולא צפוי, כשהמשימה העיקרית שלנו היא לשרוד… כשאנו חווים את הקיום שלנו כהישרדות, לא פלא שאין לנו משאבים להקדיש לצמיחה או הגשמה.
אך המציאות שלנו נמצאת במשמעות שאנו מוסיפים לכל דבר שקורה ואף לרגשות שלנו. אם נשפוט אותם או את עצמינו לשלילה – לא נוכל ליצור שינוי. אם נצליח לראות את המציאות כפי שהיא, בלי הפילטרים של השיפוט וההזדהות – נוכל להוריד את הדרמה ולהבין שזה מה שיש בחיינו עכשיו, וזה בסדר גמור!

לא לתדלק את הרגשות המכאיבים

כשעולה בנו רגש שלילי למשל כעס או עצב, יש לנו נטייה לפרש אותו, להתרפק עליו וללבות אותו באמצעות לופ בלתי פוסק של מחשבות ודיבור עצמי. מחשבות כמו: "למה זה קרה לי" "זה לא מגיע לי" או "איך ומה הייתי צריך לעשות" וכד'. בפעם הבאה שזה קורה, נסו לעצור את המחשבות המלבות כבר בהתחלה. זכרו שאלו רק מחשבות  ולא האמת… שבו ותרגישו את מה שאתם מרגישים. תבכו אם צריך, תדפקו את הראש בקיר, אבל נסו לנקות את המחשבות המלבות ורק להרגיש. אם תתנו לרגש הזה להתעצם בגלל הפירוש שאתם מוסיפים לו, הוא יכול להפוך לדפוס קבוע. במקום זאת פשוט שבו לרגע ותחבקו את הילד הפנימי שלכם. תגידו לו שהכול יהיה בסדר, ולא תאמינו כמה מהר הרגש הזה ישתחרר…

להתאהב ברגשות שלנו כפי שהם

אחרי שעברנו על כל האמונות שיש לנו בנוגע לרגשות, זה הזמן ליצור אמונות חדשות כמו האמונה "שכל הרגשות באשר הם מועילים לנו ותורמים לנו." הם בני בריתנו בדרך לשינוי ולכן זה מצוין שהם מגיעים ואפשר לקבל אותם בהשלמה ובאהבה. אמונה נוספת שחשוב שנאמץ היא "שאנו אלו ששולטים ברגשות שלנו – ולא הם בנו", אז אנחנו יכולים להחליט כבר עכשיו להרגיש אחרת.

הרגשות הכואבים הם חלק חשוב בהגשמה שלנו

לרגשות שליליים יש תפקיד חשוב, כי מטרתם לסמן לנו שהתרחקנו מהתדר של האני הגבוה שלנו, ומשהו צריך להשתנות. כשאנו מזהים רגש שלילי, מה שעומד בבסיסו הוא רצון או תשוקה שלא התממשו. למעשה יש לנו מנגנון פנימי מובנה, שגורם לכך שמימוש החלומות שלנו, יהיה כרוך בצמיחה: אנו מפתחים תשוקה, התשוקה מייצרת התנגדות ודרך איתור וטיפול בהתנגדות אנו מבשילים וצומחים.

רגש שלילי מעורר בנו מחשבה על מה שאיננו רוצים. המחשבה הזו עוזרת לנו להבין מה אנו כן רוצים, ובעצם כך יוצרת אותו כפוטנציאל בקוטב הנגדי. זה גורם לנו חוסר נוחות מובהק כי כעת אנו מהדהדים בשני הקטבים מה שיוצר מתח וצורך לסגור את הפער. הצורך לסגור את הפער הזה, בין איפה שאנו לאיפה שנרצה להיות, הוא שגורם לנו לשנות ולשפר את חיינו וחיי אחרים.

לסיכום – כשאנו רוצים להגשים:

    • עלינו לקבל את הרגשות הנמוכים שלנו כפי שהם, בלי לשפוט אותם בלי לכעוס על עצמנו ובלי להתעלם מהם. במקום זאת, רצוי לחוות אותם ואז להסכים לשחרר אותם.
    • עלינו לנתק הזדהות עם הרגשות המכאיבים ולחקור אותם כדי לנסות להבין מה הם באים לומר לנו. כשנבין ממה הם נובעים נוכל להתחיל בשינוי.
    • חשוב שנאתר ונבין מה הן ההתנגדויות שלנו, כלומר באיזו דרך, אנו "מפריעים" לעצמינו, לממש את התשוקה שלנו, ולהפסיק לעשות זאת.
    • רצוי לא להיתקע על הרגש השלילי, אלא בעדינות ומהר עד כמה שניתן, להסית את תשומת הלב, לכל מה שמרגיש טוב יותר. עם הזמן נבין שאי אפשר לגעת בנו כי אנו יודעים איך לרכז את הפוקוס שלנו לאן שאנו רוצים!
    • והכי חשוב – לבחור בשמחה כבחירה והחלטה מודעת! לחייך הרבה, לצחוק. להסתובב בסביבת אנשים שמחים. לראות רק סרטים שמחים. לבחור זווית ראיה חיובית על כל מצב – גם אם זה מאתגר… אחרי הכל – החיים הם בחירה.

צריכים קצת עזרה לשמוח?… האזינו למדיטציה החדשה "להיות בשמחה":

להיות בשמחה - מדיטציה להגברת השמחה הפנימית

רוצה להגביר את השמחה בחייך ולהתחיל לשמוח בחלקך? האזנה לסדרת הצהרות תת הכרתיות תעזור לך להעצים את תחושת השמחה הפנימית, להיפטר ממחשבות שלילות שגוררות אותך למטה ולחזק את האמונה בטוב שבאדם וביקום.

עכשיו זה אפשרי בעזרת שינוי של התכנות המוחי, באמצעות מסרים חיוביים סמויים מהאוזן, הפונים ישירות אל תת המודע ומחוללים בו שינוי פנימי עמוק.
המדיטציה – "להיות בשמחה" תעזור לכם לחווט את המוח מחדש כדי שתוכלו להצית מחדש את השמחה הפנימית הטבעית שלכם.
כשאנו שמחים אנו יוצרים אנרגיה של צמיחה והתקדמות בחיים. תחושה של שמחה פותחת אותנו לעוד רעיונות, עוד יוזמות ועוד יישום, עבורנו ועבור אחרים.
היא גורמת לכך שכול מה שאנו רוצים, יימשך אלינו בקלות, כי כשאנו שמחים, אין לנו התנגדויות.

לעורר שמחה פנימית