אימון גלי מוח – Brainwave Entrainment תדרים לאימון גלי מוח
או בקיצור BWE, היא טכנולוגיה שנמצאת בשימוש טיפולי כבר משנות השבעים,  ומשלבת גירוי חיצוני כמו צלילים או הבזקי אור שמשפיעים על גלי המוח והקוהרנטיות של הלב.
המשמעות המילולית של המונח היא "לעלות את גלי המוח לרכבת" ואפשר לתרגם זאת גם כ"רתימת גלי המוח" או "כוונון גלי המוח"/ "סינכרון גלי המוח" בעת שמציגים לו מידע מסוים באופן מלאכותי.

האימון המוחי מתייחס לתגובה החשמלית והאלקטרומגנטית במוח, לגירוי קולי ומקצבי מבחוץ. הוא מתרחש כאשר תדר גלי המוח, משכפל גלים של גירוי חיצוני, בתופעה פיזיקלית שנקראת תהודה (רזוננס); זה יכול להיות בשמיעה, צפייה (למשל בהצגת פולסים של סאונד או של אור) או מישוש , וניתן לבחון זאת במכשור EEG (אלקטרואנצפלוגרם) שמציג מיפוי הולוגרפי של כל חלקי המוח ומראה ההשפעה על גלי המוח בזמן אמיתי.

איך ניתן להשפיע על המוח?

כשהמוח מקבל גירוי חיצוני דרך האוזניים העיניים או חושים אחרים, הוא פולט מטען חשמלי המכונה Cortical Evoked Response או "תגובת התעוררות בקליפת המוח" (הקורטקס). המטען הזה עובר במוח ומתורגם למה שאנו רואים או שומעים. כשהמוח מקבל גירוי בצורת  מקצב מסוים כמו מקצב תופים למשל, הקצב משוכפל במוח באופן נראה לעין (במכשור EEG). כשהקצב מהיר ואחיד הוא מדמה את הקצב הטבעי של המוח הנקרא – גלי מוח. כשזה קורה, זה מגרה את בלוטת התלמוס במוח, והמוח מגיב בסנכרון המעגלים החשמליים בתוכו לאותו המקצב. זה נקרא: FFR- Frequency  Following Response או  "תגובה גוררת תדר".

השימוש בתכונה של המוח לשכפל תדר חיצוני, נעשה פופולרי מאוד בשנים האחרונות, בהתחשב בעובדה שכל מצב של גלי מוח קשור בקשר ישיר למצב נפשי ומנטלי, ויש עשרות מחקרים וניסויים בתחום למי שהנושא מעניין אותו. הפעילות הכימית והחשמלית במוח ובלב, אחראיות ליותר דברים משנוכל לדמיין – בין השאר על התודעה, האינטליגנציה והבריאות הכללית שלנו. מחקרים מהעת האחרונה מראים כי ניתן לסנכרן טונים ומקצבים מוזיקליים לא רק לגלי המוח, אלא גם לקצב פעימות הלב, אך מדובר בתחום מחקר חדש שהתחיל רק בעשור האחרון, ועוד רב הנסתר על הגלוי.

בתחום מחקר המוח – כבר הוכח כי המוח שלנו משחזר את אותו התדר שהוא קולט מבחוץ, וכך משנה את המודעות והתודעה בהתאם. למשל כול תדר מתחת ל-4 הרץ* הוא תדר של מוח בשינה, כך שאם אנו רוצים לישון, האזנה לתדר שיסנכרן את המוח עם מקצב היורד מ- 4 הרץ, תעזור לייצר במוח מצב שינה. באותה הדרך ניתן להשתמש בכוונון המוחי גם כדי להשיג ריכוז, יצירתיות, כניסה למדיטציה ועוד מגוון מצבי תודעה. ברפואת תדרים משתמשים בטונים ייחודיים, גם כדי לטפל בהפרעות קשב כמו ADHD, הפרעות אישיותיות וסוגים שונים של מחלות.

אימון מוחי נמצא בשימוש אלפי שנים והעקרונות שלו ישנים. נוכל לראות דוגמאות לכך אצל המרפאים השמאניים, בשימוש בקערות קריסטל בטיבט (הקערות הטיבטיות), בסולם המזמורים הגרגוריאנים (הסולפיג'יו) מהמאה ב- 11, במנטרות במזרח, תיפוף בשבטים באפריקה ובמזמורי תפילה ביהדות. כל אלו נהגו להשתמש בצלילים מראות ותנועה כדי להשפיע על התודעה, ובמקרים רבים כדי ליצור מאין מצב תודעה חליפי או טראנס.

כיום, טכנולוגיות חדישות מאפשרות לעשות כול זאת בקלות רבה כשהשאיפה שלהן היא להביא למצב של מוח מסונכרן : Brain synchronization. האימון המוחי נמצא בשימוש בתחומים רבים כמו רפואת תדרים, פסיכו אקוסטיקה, רפואת גוף-נפש ומדע הקימטיקה. המטרה של האימון המוחי אינה ליצור מחשבות או רגשות אלא להביא את המוח למצב אידאלי ליצירה של מחשבות או רגשות – מכאן, הכול תלוי בכם.

יש כמה שימושים בשיטות של אימון מוחי באמצעות צלילים, כשהרעיון שעומד מאחוריהן הוא להביא את המוח להדהד או לרטוט בתדר מסוים. המוכרים ביותר הם:טונים באימון גלי מוח

•    טונים בינוראלים – Binaural Beats
•    טונים מונוראלים – Monaural Beats
•    טונים איזוכרונים – Isochronic Tones
בנוסף לאימון גלי המוח, קיימים עוד סולמות סאונד בשימוש רפואי והתפתחותי. בינהם תדרים פלנטריים (המבוססים על התהודה של הפלנטות), תדרי קערות קריסטל וכן סולם הסולפג'יו.  סולם מוזיקאלי שנחשב אבוד שנים ארוכות, והתגלה מחדש בעת המודרנית, בעזרת תקשור פסוקים מהתנ"ך. הסולם המכיל בין 6-9 סוגי תוים שלטענת המומחים, מקבילים לגאומטריה המקודשת של תדרי הבריאה ביקום.
למאמר המלא על סוגי אימון מוחי בעזרת תדרים

איך עובדים טונים בינוראלים:

טונים בינוראלים

השמיעה האנושית נעה בטווח שבין 20 הרץ ועד 20,000 הרץ. כל צליל שהוא מעל או מתחת לטווח זה, לא ישמע על ידינו, למרות שהוא שם (לדוגמא: איננו יכולים לשמוע משרוקית של כלבים). כאשר אנו משמיעים שני טונים שונים בכול אוזן, למשל 140 הרץ באוזן אחת ו-149 הרץ באוזן השניה-ההפרש בין שני הטונים הוא 9 הרץ. כשזה קורה, המוח שלנו כמו תיבת תהודה, מפצה על ההפרש בין הטונים ומייצר תדר שלישי שהוא 9 הרץ (ההפרש). המשמעות היא שהמוח יוריד או יעלה את הפעילות שלו בהתאם לתדר המבוקש. כדי לקבל את ההשפעה של מטונים בינוראלים – יש להאזין להם באוזניות, או לשבת בין שני הרמקולים. טונים בינוראלים הם השיטה הטובה ביותר לסנכרן את המוח משום שהם מושמעים בשתי האוזניים ונתפסים על ידי קליפת המוח או cortical areas, בעוד שטונים איזוכרונים ומונוראלים עובדים על כל הגוף ומתאימים יותר לאימון נקודתי. קראו  עוד על טונים בינוראלים.

איך עובדים טונים מונוראלים:

טונים מונוראליםבטכנולוגיה זו, במקום להעביר שני תדרים בשתי האוזניים בצורת סטריאו, משמיעים את שני תדרים יחד במונו – לדוגמא מדביקים תדר 140 הרץ עם תדר 149 הרץ על אותו הרמקול, כך שהמוח ישמע גם את התדר 9 הרץ, בין הטונים שהוקלטו. טונים מונוראלים מושמעים למוח מבחוץ בעוד שטונים בינורלים מיוצרים בתוך המוח כאשר הוא מסנכרן בין הטונים בכול אוזן. ההבדל המרכזי לעומת השימוש בטונים בינוראלים הוא שכאן אין צורך להשתמש באוזניות, והמוח לא צריך להתאמץ כדי לסנכרן טון אחיד. הטון המונוראלי מופיע ונעלם לסירוגין (בא והולך), בתבנית קבועה, ומתוכנת להביא את המוח לתדר מסויים שרצוי לנו. בנוסף, מחקרים הראו שהטונים הבינוראלים שמושמעים באזניות נתפסים על ידי קליפת המוח או cortical areas בעוד שטונים מונוראלים יוצרים גירוי בממברנה הבאסילרית basilar membrane בתוך האוזן הפנימית. למרות שאין צורך להאזין באוזניות, לרוב זה מומלץ על מנת לאטום רעשים מהסביבה.

איך עובדים טונים איזוכרונים:

טונים איזוכרונים

טונים אלו דומים לטונים מונוראלים במובן שבו נעשה שימוש בתדר אחד שבא והולך, אך כאן הטונים הם בעוצמה שווה ובמקצבים שונים לדוגמא קצב  שהולך וגובר. העיקרון הוא שהניגוד בין  הצליל שמושמע לבין קטעי השקט יוצר גירוי גדול יותר ולכן ההשפעה עצמתית יותר מאשר בהאזנה לטונים מונוראלים.  ברמה הבסיסית, טונים איזוכרונים הם פשוט טון שנדלק ונכבה במהירות, מה שיוצר פולסים של סאונד. הווליום עולה ישירות מ-0 עד 100 ושוב ל-0 במרווחים שווים, מה שמשאיר רושם חזק על המוח. מחקרים שחיברו EEG  למוח הראו על שינוי בגלים ודיווחו על ירידה בחרדה או על ריכוז מוגבר.

טונים איזוכרונים, הם פיתוח של הטונים הבינוראלים. זו נחשבת לטכנולוגיה החדישה יותר בתוך תחום אימון גלי המוח, שהתחילה לתפוס תאוצה בסביבות 2007, ורבים טוענים שהיא יעילה יותר- אם כי אין עליה עדיין מספיק מחקרים כמו על הטונים הבינוראלים. מאחר ובאמצעות טונים אלו אנו מציגים טון אחיד למוח, (ולא טון שונה בכל אוזן), הטענה היא כי למוח קל יותר להיכנס למצב המבוקש, כלומר הוא מקבל את האפקט של הטונים הבינוראלים בהרבה פחות עבודה, במהירות גבוהה יותר, ועם אפקט חזק יותר. בשנים האחרונות הולכת וגדלה כמות הדיסקים והMP3 של תדרים אלו, כשאין ספק שהטכנולוגיה הזו, נהנית מההצלחה הגדולה של טכנולוגית הטונים הבינוראלים.

יתרונות של טונים איזוכרונים
•    המוח לא צריך לעבוד קשה כמו בטונים בינוראלים כי מדובר בטון אחיד.
•    הטונים האיזוכרונים יוצרים צורת גל עמוקה יותר מטונים בינוראלים ולכן נטען כי השפעתם מהירה ועמוקה יותר.
•    טונים אלו יכולים לעבוד על שתי ההמיספרות במוח במקביל, בעוד שטונים בינוראלים עובדים על כול המיספרה בנפרד. ישנם מחקרים שמראים שעבודה במקביל, היא יעילה יותר.
•    אין צורך באזניות שזה שיפור משמעותי עבור המאזינים, אם כי להאזנה באזניות יש גם יתרון בכך שהיא מנטרלת את הרעשים מבחוץ.  קראו  עוד על טונים איזוכרונים.

* מה זה הרץ HZ?

כל חומר ביקום מורכב מרטט חשמלי וכך גם הגוף הפיזי שלנו כולל כל תא ואטום בגוף. על פי חוקי הפיזיקה, סביב כל גוף שזורם בו חשמל נוצרים שדות אלקטרומגנטים. השדות הללו רוטטים, והקצב או המהירות בו הם רוטטים נקרא תדר. יחידות תדר נמדדות בהרץ – HZ. למשל אם שדה פועם 100 פעמים בשנייה (כלומר 100 אירועים לשניה) – הוא יקרא 100 הרץ, וכן הלאה. למאמר המלא על סוגי אימון מוחי בעזרת תדרים

האזינו עכשיו ל- 12 הדקות הראשונות מתוך המדיטציה למגנוט כסף שפע והצלחה: חלק א'- הרפיה והרדמה.
ברצועה זו משולב טון בינוראלי 3.5 הרץ (גלי דלתא): 90Hz באוזן ימין, ו-93.5Hz באוזן שמאל, שמיועד להפיל שינה וליצור מצב קליטה אופטימלי. תדר דלתא 3.5 מאופיין בתחושה טובה, ואיזון פנימי, ומיועד ליצור תודעת אחדות ותחושת ביטחון והגנה. יש להאזין עם אוזניות.

דוגמה למוזיקה עם טון בינוראלי – מתוך המדיטציה למגנוט כסף שפע והצלחה בחיים:

דוגמה למדיטציה עם טון איזוכרוני – מדיטציה להעלאת התדר האנרגטי

  רוצים להאזין לעוד רצועות עם תדרים לאימון גלי מוח? לרצועות התדרים באתר מדיטציות.

פורסם לראשונה באפריל 2013