נראה כי אחד מהדברים המאפיינים אותנו יותר מדיטציה לרגע הזה
מכול כאדם מודרני, הוא החיים בתוך זרם מחשבות אוטומטי שאינו פוסק לרגע. למעשה, לפעמים נדמה שרובינו חיים "בתוך הראש שלנו" ולא במציאות עצמה. הנטייה הטבעית שלנו היא לברוח במחשבות אל העבר, או העתיד, במה שעשו לנו או במה שעלינו לעשות. באיך להגיב ואיך להיות… ובתוך המרוץ הזה, רובינו שכחנו, איך לחיות וליהנות ממה שיש עכשיו.

מורים רוחניים אומרים לנו כבר שנים רבות, שהסוד לאושר – הוא לחיות בעכשיו, ברגע הזה. אבל למה הם בדיוק מתכוונים? בספרו "כוחו של הרגע הזה – מדריך רוחני להארה" (תרגום עידית בן פורת) כותב אקהרט טול:

"תחילת החירות היא בהכרה שאתם אינכם "הדיבוק החושב". ידיעה זו, מאפשרת לכם לצפות בישות הזו. ברגע שמתחילים לצפות ב"אני החושב" מבחוץ, נכנסת לפעולה רמה גבוהה יותר של מודעות. ואז מתחילים להבין, שמעבר למחשבות יש מרחב עצום של אינטליגנציה, ושהמחשבות הן רק היבט זעיר של האינטליגנציה. אז גם מבינים שכל הדברים החשובים באמת – יופי, אהבה, יצירתיות, שמחה, שלווה פנימית- נובעים ממקום שמעבר לחשיבה. אז מתחילה ההתעוררות."

הרגע הזה

אם נבחן את המציאות שלנו ברמה מעשית, הרי שנגלה שבפועל, הרגע הזה הוא הרגע היחידי שאכן קיים במציאות הפיזית. כול שאר הרגעים – עבר ועתיד מתקיימים רק בתוך הראש שלנו. במחשבות ובזיכרונות. אך הם יוצרים שם מציאות מקבילה שדורשת את מרבית תשומת הלב שלנו רוב הזמן.

הסיבה לכך, היא שהתרגלנו כול כך למחשבות שלנו, שאנו מזדהים איתן וחושבים שהן מי שאנו באמת. אך האמת היא שהחלק החושב שלנו, הוא רק חלק קטן מאוד מהמכלול שהוא אנחנו. ההזדהות המוחלטת שלנו עמו, היא חלק לא מבוטל מהסיבות לסבל שאנו חווים כבני אנוש.
בכול רגע שהמוח החושב בורח לעבר או לעתיד, אנו מפסידים את הרגע היקר הזה. הרגע שלנו לחיות ולברוא.  כשנתרגל להיות ברגע הזה, נוכל להיות נוכחים בחיים שלנו ולקחת שליטה מודעת על רגע הבריאה שבו אנו יוצרים את המציאות שלנו, כפי שבחרנו אותה. תורות עתיקות התמודדו עם הקונפליקט הזה בעזרת מדיטציית מיינדפולנס או קשיבות; מדיטציה שמטרתה להתמודד עם מחשבות חולפות ולהחזיר את תשומת הלב לכאן ועכשיו בעזרת התמקדות בנשימה, או בתחושות הגוף ועוד. האזינו לתרגול מיינדפולנס.

המדיטציה לנוכחות ברגע הזה, נועדה להשקיט במעט את הפטפטת הבלתי פוסקת שרצה לנו בראש כדי שנוכל להתמקד במה שקורה כאן ועכשיו. בלי ביקורת, ובלי שיפוט – פשוט להיות. ככל שנצליח להעביר את המודעות שלנו למקום הזה במהלך היום שלנו, כך נקטין את החיכוך או ההתנגדות שיש לנו למציאות ונוכל לאפשר למה שאנו באמת רוצים לעשות, להיות, ולקבל להגיע לחיינו. המדיטציה הוקלטה עם שני סוגים של פסקול מוזיקלי ותוכלו לבחור לאיזו מהגרסאות אתם מתחברים יותר.

גרסה ראשונה עם מוזיקת פסנתר רגועה:

גרסה שנייה עם מוזיקת פסנתר מעוררת:

מה המשמעות של כל זה?

המאסטרים הגדולים אומרים שכל מה שקרה או יקרה בחיינו הוא נטול משמעות, מלבד זו שאנו מעניקים לו. הדבר היחידי שנותן לחוויה את המשמעות שלה – הוא כשאנו שופטים אותה כטובה או רעה, כמאתגרת או מתסכלת, כדבר "גדול" או "קטן". שימו לב כמה פעמים שפטתם דבר  כ"רע" ובדיעבד הוא עזר לכם להתקדם בחיים – למשל פיטורין או גירושין?

השיפוט שלנו, נובע מהניסיון שצברנו בהתבוננות על עצמנו ועל הסביבה, ובעיקר משלל מערכות אמונות שהוטמעו בתוכנו עם השנים. למרבה הצער, רובן אינן משרתות אותנו כלל ואף עושות את ההפך הגמור.  ולא רק שאנו שופטים את הסיטואציה ככזו שהיא לרעתנו, אלא מיד גם שופטים את עצמנו וחשים כישלון, אשמה או חוסר ערך עצמי, ובכך רק מנציחים יותר את המעגל הבלתי פוסק של הסבל. כל הגורמים הללו, הם הגורמים שעוצרים אותנו מלהתקדם ולמצוא את האושר האמיתי לו אנו ראויים.

למה חשוב להיות בנוכחות ברגע הזה?

לכול אחד מאתנו, יש תדר אישי מסוים שמהדהד את המהות האמתית שלו. מאין "תדר הנשמה" אם תרצו. התדר הזה מוסתר רוב הזמן תחת שכבות של פטפטת מנטלית, מערכות אמונות שהתקבעו והגדרות שיש לנו על המציאות. כשאנחנו ברגע הזה, זרם המחשבות על העבר והעתיד מנוטרל- ואנו מפסיקים "להפריע לעצמינו", ומאפשרים לתדר שלנו להדהד ליקום את מי שאנו באמת. התדר האמיתי הנקי שלנו, מכיל בתוכו לא רק את כל הבקשות האותנטיות של הנשמה שלנו, אלא גם את כל האינטליגנציה הגבוהה של היקום, ומחזיק את התשובה להגשמה האישית ולאושר שלנו. (ראו גם את המאמר מדיטציה ללא מחשבות).

אהבתם את המדיטציה? נסו גם את מדיטציית שורשים לפני השינה עם התהודה של שומאן בחנות המדיטציות.

פורסם לראשונה ב19 בפברואר 2014