מדיטציה בלי מחשבות

מורי היוגה, אומרים לנו שהשקטת המחשבות בזמן מדיטציה, היא הדרך שלנו להתחבר לרגע הזה, והם צודקים במובן שבו המוח שלנו מתרוקן, ואינו עסוק עוד בזרם המחשבות הבלתי פוסק בנוגע לעבר או לעתיד. זו דרך טובה להסיט את הפוקוס, ממחשבות שיכולות להוריד את הרטט האנרגטי שלנו, שכן בהעדר מחשבה, ההתנגדויות שיש לנו כלפי המציאות או כלפי "מה שיש", מתמוססות.
המדיטציה הזו היא אחת מהוריאציות של מדיטציית ה"מיינדפולנס" או Mindfulness וכאשר אנו מתרגלים אותה, הרטט שלנו יכול להמריא חזרה למצב האנרגטי הטבעי שלו, ואנו יכולים לאפשר למה שאנו מבקשים להגיע לחיינו.

האם ניתן להגיע למצב של "מוח נקי ממחשבות"?

מדיטציה ללא מחשבות היא תרגול שבו אנו מפסיקים באופן יזום את הפטפטת הבלתי פוסקת שרצה לנו בראש, ומנסים לנקות את המוח מזרם המחשבות האוטומטיות. זה לא תמיד קל ודורש אימון, שדרכו ניתן להגדיל לאט לאט, את הזמן שבו אנו נמצאים במצב של מוח "נקי ממחשבות".
השקטת זרם המחשבות בזמן המדיטציה, מקובל מאוד בתרבויות המזרח הרחוק, ויש דרכים שונות להגיע למצב הזה. זו מדיטציה המתורגלת על בסיס יומי לצורך חיבור לעצמי הפנימי או העצמי הגבוה, כמו גם חיבור לבריאה או לאלוהות. בגישות מודרניות יותר, משתמשים בה בעיקר לצורך הרפיה ושחרור מתח, שחרור התנגדויות פנימיות, העלאת הרטט האנרגטי (שיפור ההרגשה), והעלאת המודעות העצמית לרצונותינו, שאיפותינו ומאוויינו הסמויים.

מדוע לנסות להעלים את המחשבות במדיטציה?

רובינו מעבירים את החיים בתוך זרם מחשבות בלתי פוסק, שיוצר רכבת הרים רגשית שאין לנו שליטה זרם המחשבותעליה. המאסטרים הרוחניים אומרים לנו שהזרם הזה ברובו, הוא חיצוני לנו, ואין לו קשר למהות הפנימית שלנו או למי שאנו באמת.  זרם המחשבות הזה הוא אוטומטי, ושייך למוח המותנה שזקוק לשליטה, ועושה זאת באמצעות חשיבה כפייתית.

הנטייה הטבעית שלנו, היא להזדהות עם המחשבות שלנו, עד כדי כך שאנו חושבים, שהמחשבות שלנו שהן מי שאנו באמת, אך המחשבות שלנו אינן מי שאנו! רוב הזמן, הן רק הסחת דעת…
רק כשאנו מצליחים להשקיט את זרם המחשבות הבלתי פוסק, יש לנו סיכוי להתחבר לאני האמתי שלנו, שנחבא מתחת לזרם של המוח הפטפטן.
אחת הסיבות לכך היא שלמנגנון החשיבה האוטומטי שלנו, יש נטייה טבעית לבחור ראשית במה שמטריד או מלחיץ אותנו.
מחשבות על כך שאנו לא בסדר, מחשבות של כעס או תסכול על הסובבים אותנו ועוד. מחשבות שאנו תופסים כ"אובייקטיביות" או "מציאותיות" לכאורה, ומניחים להן לנהל אותנו ואת חיינו. וגם כשאנו מזהים שהמחשבות אינן אמת, אלא רק ביטוי לדאגה, ושיש לנו אמונות מוטעות שחוסמות אותנו, הן כבר בחזקת הרגל וקשה לנו להיפטר מהן – גם אם נרצה בכך מאוד.
במצבים מאין אלו, מדיטציה ללא מחשבה, יכולה להרגיע את סערת המחשבות והרגשות. היא יכולה לעזור לנו למוסס התנגדויות, לקבל את המציאות כפי שהיא – ולהכיר בכך שאנחנו יצרנו אותה. שלב חשוב בדרך לשינוי. ביכולתה להביא אותנו לתובנות ולמודעות גבוהה יותר, לגבי מה באמת חשוב בחיים, למשל התובנה שזרם המחשבות הבלתי פוסק, שייך לשכל המותנה שניזון מאמונות, שלא תמיד יש להן קשר למציאות…

אחת הסיבות שאנו משתמשים במדיטציה נקיה ממחשבות היא שקל לנו יותר למדוט בלי לחשוב מחשבות כלל, מאשר לחשוב מחשבות עם אנרגיה חיובית "טהורה" ללא סתירות. כשאנו מרגיעים את המחשבות, אנחנו לא יכולים להציע ליקום שום התנגדות, ומתוך כך התדר או הרטט שלנו עולה, ואנו מרגישים טוב יותר. תחושה זו – היא מהותית לגבי הדרך בה אנו בוחנים את העולם, וחיונית ביותר ליכולת שלנו לעמוד באתגרי הקיום. תרגול קבוע של מדיטציה על בסיס יומי יכול לגרום לשינויים בחיווט של המוח ולשיפור בכל תחומי החיים.

איך זה עובד?

המצב הטבעי שלנו בחיים, הוא זרימה ללא התנגדות הנוצרת ממחשבות, התניות ואמונות שצברנו לאורך השנים. דמו עצמכם לכדור ים מנופח ששט על פני הזרם. אם תשלחו יד ותטביעו חלק ממנו, אותו החלק ישקע מתחת למים. זו הפעולה הנוצרת בגופינו כאשר אנו בהתנגדות.
אם נניח להתנגדות, רק על ידי כך שאנו משחררים מחשבה לחלוטין, הכדור יוכל לשוב ולצוף על פני המים ולזרום עם הזרם האנרגטי הטבעי של החיים שהוא אנרגיה חיובית טהורה – ללא כול התנגדות.
מאחר והזרימה הזו היא הזרימה הטבעית שלנו, הרי שאם לא נעשה שום דבר שישאיר אותנו מתחת למים, הזרם ישא אותנו על גביו לכל כיוון בו נבחר. במילים אחרות – זה טבעי לנו לזרום עם אנרגיית החיים שהיא חיובית במהותה, ואיננו צריכים להשקיע מאמץ מיוחד, על מנת שזה יקרה.
כל שעלינו לעשות הוא להפסיק להפריע לעצמנו בדרך, באמצעות שחרור ההתנגדויות שמייצגות את הקוטב השלילי של אותו זרם. מחשבות חיוביות "טהורות", הן הדרך שלנו להגשמה, אך בשלב זה, כל מה שאנו רוצים לעשות, הוא להרגיע את זרם המחשבות האוטומטי, ולהיות נוכחים ברגע.

איך מתרגלים מדיטציה נקייה ממחשבות?

ראשית חשוב להבין שאין דרך "גרועה" לתרגל מדיטציה, וגם אם הרגשתם שלא הצלחתם כלל להעלים את המחשבות, בפעם הבאה זה ישתפר, וימשיך להשתפר ככול שתתרגלו יותר.  מדיטציה קלסית מתבצעת על פי רוב בישיבה, על מנת למנוע הירדמות. ישנן גישות מסורתיות, שגורסות שכדי לבצע תרגול אפקטיבי, חשוב לשבת בישיבה זקופה מבלי להישען, ומבלי לזוז, גם אם נחווה חוסר נוחות, גירוד או כאבים בשרירים. טכניקות חדשות יותר, שמות דגש דווקא על הרפיה ונוחות, מתוך הגישה שאם נחוש כאב או חוסר נוחות, המיקוד שלנו יסטה ולא נוכל להירגע. לכן חשוב לשבת בישיבה זקופה אך נוחה, מדיטציה ללא מחשבהעל מנת להרגיע הן את המחשבות והן את הגוף הפיזי,
ולנסות להישאר ללא תזוזה ככל שזה אפשרי. אפשר לשבת על כיסא עם מושב זקוף ולהניח את כפות הרגלים על הרצפה, או אם נוח לכם, בישיבה מזרחית או ישיבת לוטוס. הידיים יכולות להיות רפויות על הברכיים, פונות כלפי מעלה או כלפי מטה. ברוב המקרים התרגול, ירגיש לכם "לא נוח" בתחילה, בעיקר בגלל הניסיון להשתיק את המחשבות. במהות שלנו אנחנו רגילים להתפקס על דבר מה בכל רגע נתון של ערות, והעדר הפוקוס, מרגיש לנו "לא טבעי". מסיבה זו, מומלץ בתחילה, להעביר את המודעות ולהתמקד בדבר ספציפי שאינו דורש מחשבה.

אנחנו קוראים להתמקדות הזו – קשיבות או מיינדפולנס (Mindfulness) לדוגמה:

  • התמקדות בנשימה – אנו נכנסים להרפיה ומעבירים את כל תשומת הלב לנשימה. מבחינים בכל האספקטים של הנשימה, התחושות, הצלילים המקצב וכד', עד סוף התרגול.
  • ספירה – צורה נוספת, היא לספור כל נשימה. (פנימה והחוצה = אחד, פנימה והחוצה=שתיים), וכן הלאה עד סוף המדיטציה. הנה תרגול לדוגמה: צפו בסרטון: איך עושים מדיטציה.
  • מוזיקה – יש אנשים שאוהבים להשמיע מוזיקה ברקע, ולהתרכז בכל צליל וצליל כדי להעלים את זרם המחשבות. נגנו לעצמכם קטע עם זמן קצוב, ומשך כל המדיטציה, נסו להתרכז אך ורק בצלילים השונים.
  • מנטרה – אחת הדרכים הנפוצות להפסיק את זרם המחשבות היא בעזרת שימוש בצליל (למשל זמזום חוזר של צליל ההום) או במנטרה עליה חוזרים שוב ושוב.
  • התמקדות ברגע הזה – כשאנו מתמקדים ברגע, איננו יכולים לברוח לעבר או לעתיד. ברגע הזה אנו מתרכזים בכל המרכיבים של הרגע, תחושות הגוף, המגע עם הכיסא והבגד, הרוח על הפנים, הריח שנישא באוויר וכד'. צפו בסרטון ותרגלו את המדיטציה לרגע הזה.

איך לתרגל מדיטציה "מחוץ לזרם המחשבות"

  • שימו על עצמכם בגד נוח ותוודאו שלא יפריעו לכם משך 5 דקות.
  • שבו בנוחות בפינה שקטה שאתם אוהבים בבית או בטבע. אתם יכולים לשבת על כיסא זקוף, ברגליים משוכלות על הרצפה או על כרית  ולהניח את הידיים בנוחות על הירכיים כשהן פונות כלפי מעלה או כלפי מטה. השתדלו למצוא תנוחה נוחה, ולהישאר דוממים משך כל המדיטציה.
  • עיצמו את העיניים וקחו נשימה עמוקה, ועם הנשיפה תרגישו שאתם משחררים לחץ. חזרו על הנשימה העמוקה עוד 3 פעמים לפחות כדי להזרים הרבה חמצן למוח, ולהרגיע את הגוף ואז חזרו לנשום בצורה טבעית.
  • התרכזו בנשימה פנימה והחוצה ותתבוננו בכל האספקטים של הנשימה: בתחושה של האוויר שנכנס ויוצא בנחירים, בבית החזה והבטן, בקצב של הנשימה שהולך ונעשה איטי, בנשימה עמוקה או שטוחה, בצליל שנשמע בזמן הנשימה והנשיפה, ובתחושות בבטן שעולה ויורדת.
  • אם עולות בכם מחשבות, נסו לאתר אותן ולהתבונן עליהן מהצד – במודעות. ולכשזיהיתם אותן, שחררו אותן בעדינות חזרה לדרכן. בגלל שאנו יצורים שרגילים להיות בפוקוס, ובגלל שאיננו מסוגלים לחשוב שתי מחשבות בעת ובעונה, נסו להתפקס על מחשבה מצומצמת או מונוטונית כמו הנשימה, או ספירה של כל נשימה.
  • בפעמים הראשונות שתתיישבו למדיטציה, סביר להניח שהמוח שלכם יתעתע בכם וימשיך להעלות מחשבות בלי הרף כפי שהוא רגיל... במקרה כזה, בכל פעם שאתם שמים לב שגלשתם למחשבה, קחו עוד נשימה, ושוב נסו להרגיע כל מחשבה שצצה. בלי תסכול, בלי כעס, פשוט הסיטו את המחשבה חזרה בעדינות לנשימה. עם הזמן והתרגול, תוכלו להבחין שזה נעשה קל יותר ויותר להתרכז ללא מחשבה, ולצוף ברגע.
  • לאחר זמן מה של מאבק במחשבות, תוכלו לשחרר את הצורך להשקיט אותן ופשוט לנסות להתבונן בהן כמו צופה מהצד. נסו לתת למחשבות לזרום מבלי להתערב וגם הן תעלמנה בסופו של דבר.
  • תרגלו את המדיטציה משך 5 דקות בתחילה, לאחר מספר ימים תעלו ל-10 דקות, ולאחר כשבועיים תוכלו להמשיך לתרגל משך 15 דקות כול יום. אם תרצו, בהמשך תוכלו גם לעבור לתרגל 30 דקות או יותר.
  • פתחו את העיניים בתום המדיטציה (אפשר לשים שעון מעורר או להאזין במהלך המדיטציה למוזיקה שקטה באורך של 15 דקות) ותחזרו לכאן ועכשיו.

לעתים תוכלו לחוות  מהלך המדיטציה, תחושה של ניתוק פיזי, כאילו אין הבדל בין התחושה באצבע לתחושה בקצה האף;  או שתרגישו צמרמורת, או שתראו תמונה בעיני רוחכם  ותרגישו שעינכם פתוחות לרווחה. לפעמים תוכלו לחוש קצת תזוזה בגוף או התנדנדות ולפעמים תשתחרר אנחה, או אפילו בכי. כל זה טבעי ומעיד על שחרור של התנגדות. עם הזמן, כשתתרגלו מדיטציה באופן קבוע, תוכלו להבחין בתחושות שונות אינדיבידואליות לכל אדם ואדם, כמו תחושה של אושר פנימי עמוק, חיבור עצמי חזק או תובנות מאירות עיניים. בנוסף תוכלו להיות הרבה יותר רגישים לכל התנגדות שעולה בכם במשך היום, ויקל עליכם להיכנס פנימה ולשחרר אותה במהירות.

מה היא התנגדות?

התנגדות היא כל מחשבה שסותרת את הזרם האנרגטי הטבעי של החיים, שבמהות שלו נוצר מאנרגיה חיובית מדיטציה ללא מחשבות-התנגדותטהורה (אנרגיית היש). זה אומר דאגות, כעסים, פחדים, קינאה או תסכול הרשימה ארוכה… הכוכבים של הרשימה הזו, הם כמובן הרגשות השליליים שיש לנו כלפי עצמנו.
לדוגמה: כשאנחנו כועסים על מישהו, כמעט תמיד אנו כועסים גם על עצמנו על כך שהנחנו לו להכעיס אותנו או על כך שאין לנו שליטה במצב וברגשות שלנו. לסלוח לעצמנו ולקבל את עצמנו כפי שאנחנו, הוא הצעד הראשון בשחרור כל התנגדות כמעט, ובמדיטציה ללא מחשבות, אנו עובדים על שחרור זמני שהופך לקבוע. כשנצליח לשחרר את ההתנגדויות ולגלוש למצב של זרימה עם אנרגיית החיים, נוכל להתחיל להבחין איך כל מיני דברים שביקשנו, מתחילים להופיע במציאות שלנו. בטווח ארוך, מדיטציה נקייה ממחשבות היא בעלת ערך רב יותר כשמתרגלים אותה באופן קבוע ומתוך מחויבות אמתית.

לאלו מצבים מתאימה מדיטציה ללא מחשבות?

מדיטציה ללא מחשבות אינה מדיטציה שמותאמת למצב ספציפי של התנגדות או מחלה. זו מדיטציה קבועה שמומלץ לתרגל מידי יום, רצוי בשעה קבועה, משום שהמוח שלנו יודע להתנות הרגלים והוא זוכר אוטומטית איך להכניס את הגוף והמחשבה, לשקט שאנו מבקשים.

מתי הכי מומלץ לתרגל מדיטציה ללא מחשבות?

הכי מומלץ לתרגל מדיטציה  בבוקר, כי אז המוח שלנו עדיין פועל תחת גלי אלפא והתודעה שלנו במצב קליטה אידאלי – לפני שהספיקה לצבור התנגדויות במהלך היום. לאחר המדיטציה תרגישו ערניים ומלאי אנרגיה ומצב אפשור זה, יישאר איתכם גם בהמשך היום, כל עוד לא תאפשרו לנושאים שונים, לשנות או להוריד את הרטט האנרגטי שלכם.
צפו בסרטון – איך לתרגל מדיטציה.

פורסם במקור: 22.11.11