מדיטציה בדמיון פתוח היא שיחה והאזנה מדיטציה בדמיון פתוח
לתת המודע שלנו. בשיטה זו אנו שואלים שאלה, או מגדירים נושא לפני המדיטציה, ואז מתחילים בהרפיה, מרגיעים את הגוף מאטים את קצב גלי המוח וממתינים לראות מה עולה. זו צורה של חקר פנימי וברור העמדות האמיתיות שלנו בנוגע לתחומים בחיינו, והדרך הטובה ביותר לתקשר עם תת המודע בנוגע לנושאים שונים לגביהם אנו חווים בלבול;  והדוגמאות לכך רבות.

באילו תחומים נשתמש בדמיון פתוח:

  • כאשר אנו עומדים בפני החלטה חשובה ואיננו יודעים כיצד לבחור – למשל האם לקבל הצעה לעבודה חדשה, לקנות בית או לבחור בין שתי אלטרנטיבות.
  • כשיש לנו שאלה בוערת בנוגע לתחומים בחיינו כמו באיזו קריירה לבחור, או איך לנהוג במערכת יחסים מסוימת.
  • כשיש לנו רגשות מעורבים בנוגע לתחום מסוים בחיים או בנוגע לאדם מסוים.
  • כשיש לנו התנגדויות לשינוי או אמונה מגבילה.
  • כשאנו רוצים לברר איך המוח שלנו רואה נושא מסוים בצורת סמלים או דימויים.

המידע שעולה בדמיון פתוח, הוא מידע מתת המודע ולכן הוא מגיע פעמים רבות בצורת דימוי מעורפל או בדרך עקיפה כפי שקורה בזמן חלום. לעיתים, נדע לתרגם את התשובה מיד על סמך התחושות הפנימיות, אך לעיתים יחלוף זמן לפני שנוכל לפרש באמת את משמעות המידע עבורנו. אם נתמיד בשאלה ונבצע את התהליך מספר פעמים, התשובה תיחשף בפנינו במוקדם או במאוחר. הדרך לדעת האם התשובה נכונה עבורנו היא כמו תמיד הרגש. הרגשות שלנו הם תמיד אינדיקציה לכמה אנו קרובים או רחוקים מהמהות האמיתית שלנו. ככל שהתשובה מעלה בנו תחושה טובה יותר, כך היא יותר נכונה עבורנו, ולהפך.

מדיטציה בדמיון פתוח

חשוב לזכור: כמו בכל שאלה בוערת בחיינו או כאשר אנו עומדים בפני החלטה חשובה שתשפיע על עתידינו, הדמיון הפתוח, הוא כלי רב עוצמה לתקשר עם תת המודע, אך בטרם נפנה אליו, איננו פטורים מהאחריות להביא את כל הנתונים והאינפורמציה הנדרשת עבור החלק המודע.
לדוגמה: אם יש לנו התלבטות האם לקנות דירה מסוימת או להמתין שהמחירים ירדו, עלינו לערוך את כל הבירורים הנדרשים מראש: מה המחירים בשוק הדירות, מה שווי הדירה, מה עלות השיפוץ, מהם תנאי המשכנתא, מה המחירים באותו אזור, מה היתרונות והחסרונות ברכישה, וכמובן מה התחושה הפנימית שלנו בנוגע לדירה ואיך אנו מרגישים כאשר אנו שוהים בה. כל אותם נתונים שנדרשים לחלק המודע שלנו על מנת לחוש בטוח ככל הניתן ומעוגן במציאות הפיזית.

תרגול מדיטציה בדמיון פתוח

כעת נשב ונעשה תהליך הרפיה, כדי  להשקיט את החלק המודע ולאפשר למסרים מתת המודע לעלות. נשים על השולחן את הנושא בו אנו בוחרים כמו: האם לקנות דירה מסוימת, ונניח לתת המודע לפעול.

הדימויים שיעלו יכולים להיות מגוונים ובמידה מסוימת לא קשורים. למשל דימוי של ילדים משחקים בגינה מתחת לדירה. למשל דימוי של בית אחר בסביבה שונה לחלוטין, או דימוי של חלונות מסורגים. גם אם בתחילה, נתקשה לתת פירוש מדויק לתמונות שעולות מתת המודע, הרי שעל פי רוב ההרגשה שנקבל תהיה חד משמעית. למשל דימוי ילדים משחקים – ייתן לנו תחושה טובה לגבי האזור, לעומת דימוי של חלונות מסורגים – שיתן תחושה פחות טובה. גם אם הדימויים אינם ברורים לנו, הקשבה לרגש שעומד בבסיס שלהם, תוכל על פי רוב לקרב אותנו לתשובה שכן מערכת הרגש, היא המנגנון החשוב ביותר למתן אינדיקציה לגבי כל מה שנכון עבורנו.
תרגול חוזר של הטכניקה יכול להוביל לתוצאות מדהימות ועם הזמן נלמד לזהות, כיצד פתרונות שונים עולים מתוכנו בקלות במהלך תרגול מדיטציה פתוחה או בימים הסמוכים לתרגול.