דמיון מודרך – (Guided Imagery) הוא שילוב של דמיון פתוחדמיון מתוכנת.

"יוצרים בדמיון התרחשות מפורטת כלשהי, אגב השמטת יסודות חיוניים מסוימים, ואחר כך מניחים לתת מודע להשלים אותם". פטריק פנינג 1995

דמיון מודרך משלב בתוכו דמיון פתוח ודמיון מתוכנת, מדיטציה בדמיון מודרך
ומשתמש בשילוב של שניהם כדי ליצור שינוי או התקדמות בחיים. למעשה מרבית העבודה שנעשית בתחום, משלבת דמיון מתוכנת ודמיון פתוח כי היא מתקיימת בתוך מסגרת שקבענו מראש, וכי המוח שלנו תמיד משלים דימויים ופרטים חסרים.

אנו משתמשים בדמיון המודרך כדי לבחון ולטפל במגוון רחב של נושאים בחיינו כמו שיפור החיים וצמיחה אישית, בריאות פיזית ונפשית, איזון והגשמה. הוא עובד באיזון, משלים, מחזק תהליכים וגורמי שינוי בחיים, ומהווה כלי מצוין בארגז הכלים האישי שלנו  לצורך יצירת החיים בהם תמיד רצינו.

אפשר לתרגל דמיון מודרך בכמה דרכים:

בפן הטיפולי, דמיון מודרך נקרא גם דמיון מונחה, ומטפלים ורופאים רבים משתמשים בו לצרכים שונים. לרוב המדריך ישוחח תחילה עם המונחה על מנת לקבל פרטים על עולם הדימויים והתחושות שלו, ולאחר מכן, יעביר הנחיה מותאמת אישית במצב הרפיה. יש גם מקרים בהם בזמן ההנחיה, תתנהל שיחה כשהמונחה יספק עוד פרטים חשובים במהלך הטיפול. בנוסף, ניתן לעבוד עם המנחה על מסגרת לדמיון מודרך ולתרגל לבד בבית. מי שהתנסה מספיק פעמים בדמיון מונחה, יכול גם לבנות סיפור משלו, ולתרגל אותו לבד על בסיס יומי. במקביל, ניתן לוותר על הנחיה מותאמת אישית ולהאזין לרצועות שמע מוקלטות בהתאם לנושא בו ברצונכם להתמקד או לטפל.

האם יש הבדל בין דמיון מודרך למדיטציה?

דמיון מודרך הוא למעשה אחד הענפים שנולדו מתוך התחום הרחב של מדיטציה, אך גם הוא, כמו שיטות מתקדמות יותר, לקח את המדיטציה למקום פעיל ודינאמי, המותאם יותר לקצב החיים של האדם המודרני (ורמת הקשב שלו…).

בעוד שהמדיטציה הקלאסית מקושרת על פי רוב עם רוחניות או דת, הדמיון המודרך הוא שיטה טיפולית שנולדה מתוך המדיטציה, ולמרות שניתן לעשות בה שימוש רוחני,

תירגול דמיון מודרך

היא מיועדת על פי רוב ליצור ריפוי, שינוי או התקדמות בחיים. המדיטציה מבוססת על פי רוב על השקטת המחשבות והתבוננות פנימית עמוקה, במצב רגיעה מוחלטת, לצורך התחברות עם העצמי או עם אלוהים;
הדמיון המודרך שהוא כאמור מודרני יותר, מבוצע גם הוא במצב של הרפיה פיזית ונפשית , אך מתוך מצב זה אנו מעלים בצורה מכוונת נושאים בהם אנו מבקשים להתמקד. הוא כולל סל של כלים ושיטות שמאפשרים את עקיפת המודע ותקשור ישיר עם המאגר התת המודע  ועם מערכות הגוף דוגמת המערכת החיסונית. הוא מנצל שיטות בדוקות כמו שימוש בדימויים ותמונות, שפה מיוחדת (NLP), אינטונציות דיבור, ומוזיקת רקע שיש לה השפעה על הגוף והנפש (Mind).

קראו בהרחבה : מה זה דמיון מודרך

לחצו כאן לעוד רצועות דמיון מודרך בתחומים שונים בחנות המדיטציות.