הצהרות חיוביות

שינון מנטרות או "הצהרות חיוביות".
איך זה עובד?
האם זה בכלל משפיע?
ואיך משתמשים בצורה נכונה כדי
לראות תוצאות.

זוכרים את טרנד ההתפתחות האישית בשנות ה-80, כשכולנו למדנו שכדאי לנו לעמוד מול המראה כול בוקר ולהצהיר כמה אנו יפים ואוהבים את עצמינו?

הטכניקה הזו, מזרם הפסיכולוגיה החיובית – נקראת Affirmation -בלעז (אפירמציות) או בעברית "השאות חיוביות". המשמעות של To Affirm – היא לאשר שדבר מה הוא אמת. לכן קוראים לטכניקה גם "אִישְׁרוּרִים" – כי אנו מאשרים לעצמינו שכך הוא! אחת מהמנטוריות המובילות של השיטה בעידן החדש הייתה לואיז היי, שהוציאה בשנת 1984 את רב המכר (עד היום) "אתה יכול לרפא את חייך", שהתמקד בהצהרות חיוביות לריפוי.

מדובר בטכניקה של שינון משפטים ספציפיים. ממש מאין מנטרות חיוביות, שמטרתן לעזור לנו להשיג שינוי וצמיחה בתחומים שונים בחיים. ההצהרות נכתבות כאוטו-סוגסטיות, כלומר כמשפטי "שכנוע עצמי" ועובדות על עיקרון החזרתיות. הן יוצרות שינוי באמונות מגבילות באמצעות "אפקט אשליית האמת". מנגנון שפועל כאשר אנו חוזרים על דבר מה או שומעים אותו בסביבתנו שוב ושוב – עד שבסוף אנו תופסים אותו כאמת, (גם אם בתחילה לא האמנו לו).

הצהרות חיוביות לשינוי אמונות, הן משפטים מעצימים, המנוסחים באופן חיובי, שאנו חוזרים ומשננים לעצמינו כמו מנטרות. הן נקראות גם אוטו-סוגסטיות או השאות (משפטי שכנוע עצמי). מטרתן לשטוף את המוח במסרים חיוביים, ולהחליף את ה"דיבור הפנימי" הקבוע, שנוטה לשליליות גבוהה בתרבות המודרנית. הן עובדות על עיקרון פסיכולוגי שנקרא "אפקט אשליית האמת", הגורס שכל מה שאנו חוזרים ושומעים או אומרים לעצמנו שוב ושוב, ייתפס על ידינו בסופו של דבר כאמת.

מה ההבדל בין הצהרות חיוביות להצהרות סאבלימינליות?

הצהרות חיוביות שאנו מצהירים לעצמנו, עובדות ישירות מול המוח המודע שלנו. בניגוד להן, המסרים הסמויים (הסאבלימינלים), מסתתרים מתחת לפסקול ועוקפים את המודעות שלנו, כשהם פונים ישירות לתכנת את תת המודע שלנו.  (קראו בהרחבה על מסרים סאבלימינלים).

כשאנו מצהירים הצהרה חיובית בקול רם או חוזרים עליה במחשבה, זו התחלה של תהליך. ההצהרות אינן מיועדות לשינוי תת המודע, אלא פונות ישירות למודעות שלנו. מדוע זה שונה? משום שלמרות ששינוי שמגיע מהמודעות הוא שינוי חזק ויציב, למוח המודע יש נטייה טבעית להעלות התנגדויות.

תת המודעמה הן התנגדויות?

כשאנו בוחרים להצהיר משהו לעצמנו, המוח המודע שלנו ישתמש בכל מה שידוע לו, כדי לבחון את ההצהרה. הוא יסרוק את המציאות ואת ניסיון העבר שלנו,  וישתמש בהיגיון וברגש על מנת להחליט אם מה שאנו אומרים לו הוא אמת או שקר, נכון או לא נכון, מתאים לנו או מאיים עלינו.

יש לנו תבניות קבועות שמסננות את הררי האינפורמציה שאנו קולטים מהסביבה, ומאפשרות מעבר רק למה שתואם כיום את מערכת האמונות שלנו. אם אנו חוזרים על הצהרה שהיא שונה לגמרי ממה שקיים במציאות שלנו עכשיו – המוח המודע יתנגד לה מיד.  לכן כשאנו עובדים מול המוח המודע כדי לשנות אמונות בתת המודע, יש דרכים מסוימות לפנות אליו. כמו כן יכול לקחת זמן עד שנצליח "לשכנע" אותו במה שאנו רוצים.  קחו בחשבון שאמונה שהתקבעה בתת המודע, התקבעה לאורך זמן, ויידרש זמן כדי לשנותה במודע; למרבה המזל זה אפשרי.
עם אימון התמדה וסבלנות.

אוטוסוגסטיות (השאות) חיוביות והטמעתן בתת המודע:

הצהרות חיוביות לא עוזרות כשאנו במצב רוח רע, כי הן רק מחדדות את העובדה שאיננו נמצאים היכן שאנו רוצים. אם אתה מדבר על מה שאתה רוצה וזה מרגיש לך כמו שקר- אל תעשה זאת! זה רק יפריע לך בדרך להגשמה. הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא להיכנס למתאם בין ההצהרה לבין ההרגשה. רק כשאנו מצהירים את מה שהאני הפנימי שלנו כבר יודע, אנו בדרך להגשימו. ואיך נכנסים למתאם? מפסיקים לעשות מה שאנו עושים שמחזיק אותנו מחוץ למתאם (בעיקר, את מה שעושה לנו רע). זה לא אומר לעזוב את הבעל או העבודה. זה אומר שמה שאנו עושים שמשפיע על הרטט שלנו, על המחשבות והאמונות. הדרך לשנות את המחשבות והאמונות היא כאשר אנו בתוך המתאם או נקרא לו "הזון".

אם הצהרות חיוביות לא עוברות את המוח המודע – למה בכלל להשתמש בהן?
קודם כול, מפני שזו טכניקה לעבודה עצמית  לגמרי. אתם בוחרים ומחליטים כמה ואיך, ואין צורך בשום מקום ציוד או הקלטה כדי לעשות בה שימוש. בנוסף  כשמשתמשים בהצהרות חיוביות בצורה נכונה, הן יכולות להיות אפילו יותר עצמתיות ממסרים תת הכרתיים. השינוי שהן יוצרות הוא עמוק וקבוע כי הן משלבות את המוח המודע, ואת המוח התת המודע גם יחד.  כל אחד מאיתנו שונה מרעהו, ולא לכל אמונה אנו מתנגדים באותו האופן. יש תחומי חיים שבהם רמת ההתנגדויות שלנו מאפשרת שינוי עמדה מודע מבלי שנצטרך "להערים על המוח המודע", כמו בטכניקה הסאבלימינלית. בניגוד למסרים סאבלימינלים שמתנגנים ברקע, כאן אנו מרגישים שאנו עושים השתדלות ומשקיעים זמן ואנרגיה כדי לשפר את מצבינו, ותת המודע שלנו תמיד יתגמל את מי שמשתדל.

איך ליצור מנטרות חיוביות לשינוי אמונות?

כשאנו עובדים עם המוח המודע, עדיף שלא להצהיר בפניו משפטים שהוא בטוח יתפוס כשקר:
למשל "אני עשיר ומצליח" – אם אתה שקוע בחובות…

במקום זאת כדאי לאתר מה האמונה המגבילה שעומדת ברקע למשל "אני אף פעם לא מצליח" ולטפל בה. איך?
לוקחים אמונה מגבילה והופכים אותה לאמונה מקדמת שלא תעלה התנגדות, לדוגמה: "מיום ליום אני יותר מצליח", או "יש לי ביטחון בהצלחה שלי" וכד'.

כדי ליצור לעצמנו הצהרות חיוביות להגשמה, עלינו לדעת מה הן האמונות שמגבילות אותנו ולמה איננו מצליחים לבצע שינוי. לפעמים זו אמונה אחת ולפעמים שלל של אמונות שתוקעות אותנו במקום. לחלקן אנו כלל לא מודעים… אז במקום להתרכז רק בתוצאות החיובית שאנו רוצים לראות, נתרכז גם בשינוי של אמונות מגבילות שחוסמות אותנו.

איך בוחנים מה הן האמונות המגבילות שלנו בתחום מסוים?
בודקים מה הן ההתנגדות שעולות בנו כשאנו אומרים משפט מסוים.

אם ניקח שוב את המשפט "אני עשיר ומצליח". אם אתם חשים לא בנוח כשאתם אומרים אותו לעצמכם, נסו להבין למה. כלומר באיזו אמונה אתם מחזיקים, שבגללה זה נשמע לכם כמו שקר. יתכן שיש יותר מאמונה אחת שחוסמת אתכם מלהאמין לו. למשל אולי יש לכם תחושה שאף פעם לא מצליח לכם, ואתם מאמינים בעומק לבכם ש"אני אף פעם לא מצליח". או אולי אתם מרגישים לא ראויים: "לא מגיע לי להיות עשיר", או שיש לכם אמונות כלליות חוסמות כמו "רק העשירים מתעשרים" או אפילו: "עשירים הם רעים ואני לא רוצה להיות רע". את כל האמונות האלו, נסתור בעזרת אמונות חדשות.
למשל: "אני מכיר בהצלחות שלי עד היום", "אני מעריך את עצמי על ההצלחות שלי", "מיום ליום ההצלחה שלי הולכת וגדלה", "אני אדם טוב ומגיע לי להיות עשיר", "יש הרבה אנשים טובים שהתעשרו" , "יש הרבה עשירים שהם אנשים טובים" וכד'.

אז איך מנסחים הצהרות חיוביות לשינוי?

1. חיובי תמיד, בלי מילות שלילה.
2. הצהרה שמתייחסת אל האמונות המגבילות שלי ולא למשהו כללי.
3. רצוי להשתמש במשפטים בהווה או משפטים שמיצגים התקדמות כמו: "מיום ליום אני הולך ומשתפר…", או "אני יותר ויותר סומך על עצמי", או "ככל שהזמן עובר אני יותר בוטח בעתיד שלי…"
3. לא כדאי להשתמש במשפטים כמו: "אני אהיה עשיר" או "אני רוצה להיות עשיר" כי זה מחדד את העובדה שזה לא כאן עדיין, וזה לא יועיל למטרה שלכם.
4. תשתמשו במילים שיוצרות רגשות חיוביים. משפטים עם רגש יעילים הרבה יותר. לדוגמה: "אני עושה כסף בהמון כיף והנאה" או "אני כול כך שמח ומודה ש…." או "הרבה אנשים עשירים הם אנשים מאושרים".

איך עובדים עם מנטרות חיוביות?

תוכלו להשתמש בטכניקה של הצהרות או מנטרות חיוביות כמעט בכול תחום שתבחרו. החל מחיזוק הביטחון העצמי, דימוי גוף חיובי, רגיעה כללית ואפילו שיפור יחסים עם בן זוג.

  • בחרו את התחומים שאותם תרצו לשפר. (בחירת התחום/ים).
  • נסו להבין מה המחשבות והרגשות שלכם בתחומים האלו שתוקעים אותכם במקום ולא מאפשרים לכם להתקדם. (זיהוי אמונות מגבילות).
  • נסחו מספר הצהרות או מסרים חיוביים שסותרים את האמונה המגבילה, באופן שהמוח המודע לא יתנגד להם. (ניסוח הצהרות חיוביות).
  • תרגלו מידי יום משך 30 יום מינימום. ולאחר מכן, אם אתם חשים שאתם צריכים חיזוק לאמונה החדשה.
  • תרגלו כשאתם מרגישים טוב עם עצמכם, ואתם יכולים להאמין להצהרות. אם לא – שנו את ההצהרות כך שלא תעלנה התנגדויות.

תרגול:

  • כדי לקבל תוצאות מהירות ואפקטיביות יותר, תתמקדו בתחום אחד  או שנים בלבד שאתם רוצים לשפר, ואחרי שתתרגלו אותו ותחוו שיפור, תעברו לתחום הבא.
  • בחרו בין  5 – ל 15 הצהרות ולא יותר, וכיתבו אותן בכתב ידכם בעט כחולה על דף נייר.
  • התחילו לקרוא את ההצהרות, לומר אותן ולפנטז עליהן כול בבוקר כשאתם קמים, ובלילה לפני השינה עם כמה שיותר רגש!! עשו זאת לפחות 10 דקות כול בוקר ועוד 10 דק' בערב, כדי לקבע את דפוס החזרתיות במוח.
  • אתם גם יכולים לשים את הפתק הזה בכיס ולחזור על ההצהרות שלכם כמה שיותר משך היום. 
  • תוכלו להצהיר בקול רם או בלב – או גם וגם. או לפעמים כך ולפעמים כך… מה שחשובה היא הכוונה.
  • תוכלו גם לכתוב את ההצהרות שלכם שוב ושוב כול יום מחדש, אפילו יותר מפעם אחת, וזה ייתן להן משנה תוקף.

המשפטים האלו הם למעשה מנטרות חיוביות, ואם תבחרו אותם בקפידה ותדייקו בשאיפות שלכם, הם יוכלו לשנות את חייכם. בלי רעש וצלצולים, ולא ביום אחד, אבל לאט ובהתמדה, תראו תוצאות שאי אפשר להתכחש להם. ככול שתתמידו ותחזרו על ההצהרות שלכם מידי יום בהתמדה, הן תהפוכנה להיות אמונות חדשות בחייכם – באופן וודאי.

למה ההצהרות החיוביות לא תמיד עובדות לי?

יש אנשים המנסים להתחיל לעבוד עם הצהרות חיוביות, ומגלים ושכאשר הם חוזרים על ההצהרות שלהם, הדיבור הפנימי שלהם תופס את ההצהרות כשקר. מלבד העובדה שלרובינו קשה להתחייב לתרגל הצהרות חיוביות כל יום (כי אין לנו זמן/חשק/זה נראה לנו מטופש), המוח המודע שלנו עומד כמו שוער בדרך למוח הלא מודע ומנסה לרפות את ידינו בקריאות מהיציע:
לדוגמה: אם תצהירו "אני אוהב את עצמי" הוא מיד יעלה קריאה ביקורתית: "בטח, אני ממש חולה על עצמי…" או אם תצהירו "אני מצליח בכול מה שאני עושה", יהיה לו הרבה מה לומר כמו: "כן בטח, בגלל זה יש לי כול כך הרבה כסף…" ועוד ועוד דוגמאות רבות. הוא לא עובד בכוונה לרעתנו, פשוט תפקידו לשמור עלינו באזורי נוחות, כדי שלא "ניפגע".

כשזה קורה, העבודה עם ההצהרות הגלויות, לא רק שאינה יעילה, אלא היא ההפך מיעילה. (!) כפי שקבע מחקר מ-2009
היא רק מגדילה את המקום של החוסר ומקבעת אותו. לכן על מנת לשלב את המוח המודע בכוונה שלנו, חשוב להעביר את ההצהרות שלנו למוח המודע, אך רק כאשר אנו נמצאים במקום טוב עם עצמינו ויש לנו ביטחון במה שאנו מצהירים, ולא כאשר אנו מדוכדכים או עם ספקות. אם יש לכם כול התנגדות ולו קטנה להצהרות שבחרתם – שנו אותן, או פשוט תרגלו הצהרות או מסרים סאבלימינלים  והשאירו בצד את הטכניקה של הצהרות חיוביות.

איך משנים אמונות מגבילות?

בגלל שהמוח המודע שלנו כבר תוכנת עד היום עם אמונות שונות שהתקבעו בתוכו שנים רבות, הדרך לעבוד עם הצהרות חיוביות היא פשוט להטמיע אמונות חדשות במקום האמונות הקיימות, על ידי חזרתיות.

מסרים עבורךלדוגמה
: אם אנו רוצים לדרוס אמונה קיימת כמו "כסף עושים רק בעבודה קשה" עם אמונה חדשה שאומרת "כסף מגיע בקלות ובכל דרך בה נאפשר לו", החזרתיות חשובה כי נדרש זמן ומסה קריטית על מנת לשכנע את המוח אחרת ממה שהוא רגיל לחשוב. (מה גם שהמציאות החיצונית לא השתנתה).

אגב – גם אחרי שנאמץ אמונה חלופית, זה לא אומר שהאמונה ש"כסף עושים רק בעבודה קשה" תעלם לתמיד, כי כול אמונה שהייתה לנו אי פעם, נשמרת לתמיד בתת המודע… אך זה אומר שהאמונה שתהיה יותר פעילה בתוכנו כרגע, היא ש"כסף מגיע בקלות ובכל דרך בה נאפשר לו", כי שם הפוקוס שלנו.

כבני אדם, אנחנו מכשירי בריאה משוכללים, ובכול רגע נתון, אנו בוראים את המציאות שלנו. המציאות הזו, יכולה להיבנות מתוך מקום חיובי ואופטימי או ההפך. כשאנו מצויים בתוך זרם מחשבות חיוביות, חוק המשיכה נכנס לפעולה ועוד ועוד מחשבות מסוג זה עולות וקל לנו להיות אופטימיים.  אך כאשר אנו שרויים בתוך זרם מחשבות שליליות, מה שנמשוך הוא עוד מחשבות שליליות. מסיבה זו, יש לתרגל הצהרות החיוביות או להאזין לקלטות המסרים גלויים – רק כשאנו נמצאים במקום של ביטחון בעצמנו. המתקשרת אסתר היקס שמתקשרת את הישות הקולקטיבית המכונה "אברהם" מדגישה זאת בצורה יפה: "כשאתם רוצים לברוא במודע, כנסו קודם כול למערבולת הבריאה החיובית, כלומר תעלו את התדר של השמחה והביטחון בתוככם ורק אז תשלחו ליקום את המחשבות או הדמיונות לצורך בריאת המציאות שלכם : במילים אחרות – "…Get in the vortex and then".

עברו ל: הצהרות חיוביות להאזנה.