"אושר לא תמיד יהפוך אותנו למוקירי תודה. אך הכרת התודה, יכולה להפוך אותנו למאושרים". אנונימי

מחקרים רבים בפסיכולוגיה חיובית, מוכיחים כי הכרת תודה, הכרת תודה
היא אחד מהכלים היעילים ביותר להגברת תחושת האושר, הסיפוק והשייכות שלנו.
היא גם תורמת לבריאות, למערכות יחסים טובות יותר, ובאופן כללי, לשקט הנפשי.
אפילו אם זה לא תמיד קל,  או נוח או אפילו מרגיש אמיתי, עדיין – מסתבר שמשתלם לנו להכיר תודה,
ולא רק כי זה מנומס או מצופה מאתנו, אלא דווקא כי זה טוב בשבילנו. למעשה  כי זו אחת הטכניקות הכי קלות, קצרות ויעילות, לשפר את חיינו בכל התחומים.

אז למה קשה לנו להכיר תודה? למה חשוב שנכיר תודה? למי להכיר תודה ואיך עושים זאת?

הכרת תודה בהיסטוריה

ההיסטוריה מלמדת, כי דתות ומסורות רוחניות ופילוסופיות כמו הנצרות, היהדות האיסלם, הבודהיזם ורבות אחרות, התייחסו מאז ומתמיד אל הכרת התודה כאל כלי מרכזי לתפילה וסגידה לאלוהות לטבע או לבריאה.  ההודיה נתפסה לא רק כמשהו שאנו נותנים לבריאה, אלא כערך שמעניק איכות לחיינו.

היהדות רואה בהודיה את אחד מערכי היסוד שלה, והיא מופיעה בתפילות היומיות, כמו גם במצוות השגורות. תפילת השחרית נפתחת במילים "מוֹדֶה אֲנִי"  ו"תפילת שמונה-עשרה" הנאמרת בימי חול בשחרית, מנחה וערבית, נסגרת בשלוש ברכות הודאה (הודיה), לה' על כול מעשיו. בנוסף יש לנו את ברכת המזון וברכת הנהנין, ברכת "שהחיינו", ברכת הגומל למי שחייו ניצלו הכרת תודה בהיסטוריהועוד ועוד.
ההודיה ביהדות נחשבת לערך עליון שחוצה דורות, ונאמר שאנו חבים תודה, גם למי שעזר לאבותינו. התודה אינה נחשבת ל"גמול" חד פעמי שיש לשלם בגין משהו שקיבלנו, אלא כחוב תמידי שאנו חבים לבורא עולם, שאינו מסתיים, גם אם הזמנים או הנסיבות קשים לנו. (ראו סיפור איוב).
מלבד ההודיה לאל על נשמת החיים, ועל כל דבר ודבר, התורה מצווה גם על מתן תודה לאנשים הסובבים אותנו, כמו גם לחי לצומח ואף לדומם.

הכרת תודה ככלי לשדרוג החיים

הפסיכולוגיה החיובית, הייתה מהמדעים הראשונים שחקרו את ההשפעה של תחושת הכרת תודה על חיינו, וגילו קורלציה משמעותית בין הכרת תודה לבין אושר.
מסתבר שהתודה, משפיעה לטובה, לא רק על מי שמקבל אותה. היא מועילה לא פחות, גם לתחושת העצמי של מי שמודה. נמצא כי אנשים שהתאמנו בהכרת תודה יומיומית, העלו את רמת האושר שלהם בכ-25% בממוצע!! הם זכו לתמיכה גדולה יותר מהסביבה, בשל ההשפעה החיובית של התודה על הנותן ועל המקבל, זווית הראיה שלהם על אירועים השתנתה, הדימוי העצמי שלהם השתפר, ורמות הלחץ והחרדה שלהם, ירדו פלאים.
מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו, כי הכרת תודה היא אחת הפעילויות שלא רק תורמות להגברת האושר האישי, אלא גם יכולות לנבא אושר. הוכח כי תרגול קבוע, יתרום לתחושת אופטימיות ותקווה, לחיזוק הביטחון העצמי ולתחושת הסיפוק והאושר האישי. זהו רגש שמעצים את עצמו עם התרגול, ותורם לתחושה של ניצחון, שגוברת עם הזמן והתרגול. כל מי שהתנסה בהכרת תודה מכוונת, יודע שהיא יכולה להחזיר לחיים תחושת שליטה, ולעורר בחזרה את התשוקה ואת שמחת החיים.

להכרת התודה יש גם יתרונות פיזיים ברורים. מסתבר שכאשר אנו מוקירים תודה, מערכת העצבים הפאראסימפתטית, האחראית להרגעת ושימור הגוף במנוחה, נכנסת לפעולה ומרגיעה את הגוף ואת קצב פעימות הלב, בעוד שמחשבות שליליות – הוכחו כמדכאות את הפעילות של מערכת זו.
פסיכולוגים שמשתמשים בכלי הזה, מדווחים כי הכרת התודה משנה את זווית הראיה של המטופלים על חייהם ברמת התת מודע. זה קורה משום שתרגול קבוע של דפוסי הכרת תודה, משנה את הנתיבים של הנוירונים במוח, ומתעל אותם לדפוס חשיבה חדש, חיובי ומעצים יותר.

"הכרת תודה אינה רק המעלה הגדולה ביותר, היא ההורה של כל שאר המעלות" – סיסרו (פילוסוף רומאי)

למה קשה לנו לומר תודה?

למה קשה להכיר תודה

למרות שהדתות, ההורים והסביבה, דווקא מלמדים אותנו על משמעות התודה – הן במסגרת כללי הנימוס בין אדם לחברו, והן כדרך של תפילה לאל, הרי שאם נהיה ראלים, סביר להניח שגם אתם כמו רוב האנשים, מבלים הרבה יותר זמן במחשבות על מה חסר לכם, ו"מה לא בסדר", מאשר על מה יש לכם, ומה "הולך בסדר"… אז למה קשה לנו לומר תודה?

1.  אנו לוקחים את מה שיש כמובן מאליו: בגלל שכבני אדם, אנו מסתגלים לשינוים במהירות רבה (לטוב ולרע…), גם אם נקבל למשל רכב חדש שישמח אותנו מאוד ויגרום לנו להכיר תודה, התחושה הזו תתפוגג מהר מאוד. אולי שבוע  גג שבועיים לאחר מכן, והנה – החידוש פג, ואנו לוקחים את הפריט (המאוד משמעותי בחיינו אגב), כמובן מאליו. כמו שאנו לוקחים את כל השאר…

זו אגב לא לגמרי אשמתנו… זהו שוב המוח ההישרדותי שלנו, שבאין מפריע, קובע את מוקד תשומת הלב. המוח שלנו מכוון להבחין בשינוים בסביבה, כדי להבין אם הם מאיימים עלינו ועל חיינו. ברגע שהאיום מוסר, השינוי או החידוש מפסיקים להעסיק אותו, כי אין להם ערך השרדותי. מאחר וכך, אנחנו כבר לא "רואים" אותם, וסביר שנוכל להתרגש מחדש, רק כשנקבל משהו חדש. למעשה, רק אם ייקחו לנו את הרכב, נוכל להעריך שוב את מה שאיבדנו…

2.    אנו נוטים להשוות את עצמינו לאחרים או למה שהיה בעבר: השוואה, היא הדרך שלנו לבחון היכן אנו עומדים ביחס להיכן שאנו רוצים להיות. היא הדרך שבה המוח שלנו מתנהל בעולם דואלי, שיש בתוכו קטבים של רע וטוב, שווה יותר ושווה פחות וכיוצא בזאת. למרבה הצער, הנטייה הטבעית שלנו היא להתמקד במקומות בהם ההשוואה היא לרעתנו, ולא לטובתנו, גם כחלק ממנגנון שידחוף אותנו להשיג יותר. זו כמובן טעות, כי ככול שאנו מתמקדים יותר במה שחסר לנו, כך נמשוך עוד מהמחסור הזה, וננציח אותו, וכך גם יהיה לנו קשה יותר, להכיר תודה על מה שיש לנו.

3.    אנשים רבים חשים שחייהם רצופים בקשיים. שאין להם מזל, ולכן אין להם על מה להוקיר תודה. כמובן שזהו מעגל שמזין את עצמו, ומזמין אנרגטית עוד קשיים, רק על מנת שנבין את הנקודה ונשנה את הגישה שלנו… אז גם אם אתם חשים שאין לכם על מה להודות – נסו למצוא דברים קטנים ותתקדמו משם. מה שהיה היה, העתיד שלכם מתחיל עכשיו!

4.    יש אנשים הסבורים שהכרת התודה היא נחלתם של אנשים מאמינים בלבד. אלו שיש להם למי להודות (למשל לאלוהות או לכוח עליון). לתפיסתם, כל מה שיש להם הגיע בעבודה קשה, התמדה וכישורים, ואף אחד לא שלח להם "מתנות" או ניסים מלמעלה, כך שאין להם על מה, או למי להודות. לאנשים האלו, כדאי פשוט להתנסות בטכניקה, אפילו מהצד האינטלקטואלי. אחריו יגיע גם הרגש והחוויה. מה יש לכם להפסיד?…

למה הכרת תודה חיונית כשאנו רוצים להגשים?

1.    הכרת תודה, היא כלי שמרים את האנרגיות שלנו ומעורר שמחה פנימית.
כשאנו מודים על מה שיש איך להכיר תודהלנו, שעד כה לקחנו כמובן מאליו, אנו נזכרים ומכירים בנוכחות של כל אלו בחיינו, מה שתורם לרגשות חיוביים.

2.    הכרת תודה יכולה לשחרר אותנו מאכזבה ותחושת קורבנות. היא עוזרת לשחרר שיפוט מהעבר וההווה, ומחזירה תחושת שליטה לחיים. היא הופכת את כל מה שלקחנו עד כה, כמובן מאליו, לדבר יקר ערך.

3.    הרגשות שתוקעים אותנו יותר מכל, הם פחד וכעס. מאחר ולמוח שלנו אין אפשרות להחזיק בשתי מחשבות באותה העת, כשאנו בהוקרת תודה, אין לנו אפשרות להכניס מחשבות שמלבות פחד או כעס, וזה משנה את המאזן לטובה. והמאזן הזה, הוא שמפעיל את חוק המשיכה.

4.    הפוקוס שלנו הוא שקובע אילו דברים ימשכו לחיינו. כל מה שאיננו מתמקדים בו או איננו מודעים לו- למעשה לא קיים מבחינתנו, ולכן כדי שלא נשכח – עלינו להודות בצורה יזומה.

בשיטת ה-NLP, ממליצים לשאול בכל רגע נתון: "על מה אני מודה ברגע הזה", כדרך להעצים את האנרגיה החיובית.
אם נחפש על מה להודות, תמיד נמצא עוד דברים שאפשר להודות עליהם, כפי שאם נחפש על מה להתלונן – תמיד נמצא גם עוד תלונות. כל עוד המחשבות האוטומטיות שלנו, ממוקדות על כל מה שלא טוב בחיינו, נמשוך בהתאמה, עוד מחשבות על מה שלא טוב,  ובעקבות זאת, גם מקרים ואירועים שיחזקו את האמונה שלא טוב לנו. לעומת זאת הכרת התודה, תאפשר לנו להבין את כל הטוב שיש בנו ובחיינו ותאפשר לנו לקבל תחושת יציבות וערך עצמי.

אז אם עדיין לא סיגלתם לעצמכם את ההרגל הזה, חשוב שתדעו שלא צריך להיוולד אופטימיים ואפילו לא צריך סיבות טובות להודות, כדי ליהנות מהיתרונות של הכרת התודה. גם אם אתם חושבים שהחיים מתעללים בכם, וגם אם אתם נוטים לראות את התסריט השלילי, ונוהגים להתלונן על כל דבר- עדיין תוכלו עם קצת אימון והטמעה, לסגל לעצמכם הרגל, שפשוט ישדרג לכם את החיים.

איך להכיר תודה? הכרת תודה ככלי לעבודה יומיומית

הכרת התודה היא אחד הכלים הטובים ביותר להתפתחות אישית וחיזוק משאבים פנימיים.
זהו כלי עצמתי שמאפשר לנו לשפר את חיינו ולהביא אליהם עוד ממה שאנו רוצים. כדי להשתמש בכלי הזה, עלינו להקדיש זמן מידי יום להכרת תודה מכוונת ,שתהפוך עם הזמן להרגל. (גם אם בתחילה זה ירגיש לנו כמו פעולה מלאכותית).

  • ניתן לתרגל על בסיס יומי, מדיטציה מודרכת לתודה, או לחלופין לשבת למדיטציה בדמיון פתוח,
    הכרת תודה יומית ולתרגל הכרת תודה על כל דבר, ולו הקטן ביותר שעולה על דעתינו.
  • מומלץ כמו כן, לנהל יומן הכרת תודה. כתבו מידי יום בין 3-10 נקודות שאנו מודים עליהם. הכתיבה היא עוד פעולה שרותמת את המוח שלנו להטמיע את הכרת התודה. התרגיל הזה, יאלץ אותנו לחשוב על מה אנו מוקירים תודה, ולגלות שיש לנו המון דברים להודות עליהם, ואף נוכל לבחון מידי יום, את ההשפעה של כל הנקודות שהצטברו. כשנחוש מדוכדכים, נוכל להוציא את היומן ולהיזכר שלא הכול רע..
  • אפשר לכתוב מכתב הכרת תודה. למישהו מיוחד, (או לעצמנו), ולפרט את כל הדברים הטובים שהוא עשה, אמר או הביא לחיינו. מכתב כזה, ישנה את האנרגיה של מערכת היחסים, גם אם נבחר שלא לשלוח אותו. נסו לתרגל זאת, דווקא עם אדם בחייכם, שיש לכם קונפליקט איתו, ותידהמו מהתוצאות.
  • לראות את התמונה הרחבה. אם אתם חשים שהתמקדתם בדבר שגרם לכם לחוש רע, תעלו מדרגה, ותסתכלו על החיים שלכם מלמעלה – ממעוף הציפור. ההתבוננות הזו, תעצור את שטף המחשבות של המינד, תזכיר לכם שאתם מודעות גבוהה וניטרלית, ותאפשר לכם  לשנות את נקודת ההשקפה. התבוננות גבוהה, תזכיר לכם שמה שהתמקדתם בו הוא קטן ביחס לכל הדברים הטובים שיש בחייכם.
  • חשוב שנכיר תודה, כדרך חיים, לא רק בתפילות, אלא גם במחשבה, בדיבור ובהתנהגות. טיפוח הרגל של הכרת תודה, ישים את הפוקוס שלנו על "מה שיש "בניגוד למה שחסר בחיינו. ככל שנחפש יותר מה להעריך ויותר על מה להודות, כך נרחיב את המומנטום החיובי סביב מה ש"יש", ונמשוך עוד ממנו לחיינו. הכרת תודה, אינה נחלתם של אנשים מאמינים בלבד. המדע כבר הספיק לחקור ולהכיר בערך הרב של הכרת התודה על איכות החיים שלנו. אם אינכם מאמינים בכוח עליון, תמיד תוכלו להודות ליקום, למזל, או לטבע; לאנשים, לחי לצומח או לדומם. תוכלו גם להודות לעצמכם-  אחרי הכל, אתם המקור שמשך אליו את אותם דברים שעליהם אתם מוקירים תודה.

תפילה יעילה – הכרת תודה ככלי להגשמה