האמונות בהן אנו מחזיקים, משפיעות על מסלול יצירת מציאות
חיינו וקובעות איך תראה המציאות שלנו.
זו עובדה שכמעט ואין עליה חולק, לא רק בקרב מורי רוח ודת, אלא גם בקרב מדענים מהשורה הראשונה.
אפקט הפלצבו שנמצא בשימוש המדע כבר שנים ארוכות, הוא רק אחד מהמבחנים המדגישים את כוחן האדיר של אמונות, ויכולתן להשפיע לא רק על דפוסי החשיבה וההתנהגות שלנו, אלא אפילו על הגוף הפיזי והדרך בה הוא פועל ומתחדש.

זכורה לי, היטב הרצאה בה צפיתי לפני מספר שנים, של המנטור העסקי הידוע בוב פרוקטור (המוכר לרבים מהסרט "הסוד"). פרוקטר הביא תיעוד מדהים על פועל רכבת בארה"ב של סוף שנות החמישים, שנקלע בטעות למחסן נטוש לקירור בשר, בסוף יום העבודה האחרון בשבוע. כשהבין שלא יעלה בידיו להחלץ, וכי סביר להניח שיקפא למוות במהלך סוף השבוע עד שיתגלה, החל לתעד את תחושותיו על גבי פיסות נייר מגואל דם שמצא במקום. בתחילה הוא כתב, "הקור מתחיל לחלחל  לגופי", ואחר כך "הגפיים והבהונות מתחילים להכחיל". אחרי מספר שעות הוא כתב, "בקרוב כבר לא אוכל להשתמש בידי כדי לכתוב", ו"האוויר הולך ואוזל". הפתק האחרון שנמצא בידיו, כשמצאו אותו הפועלים ללא רוח חיים ביום ב' בבוקר היה, "איבדתי כול אמונה".

להאמין מול לדעתאבל זו לא הייתה ההפתעה היחידה שציפתה לפועלים באותו היום. כשניגשו לבדוק את הקירור במחסן הנטוש, הסתבר כי המחסן כלל לא היה מחובר לחשמל, וכי היו בו חריצים שאיפשרו כניסה של אוויר…

ניתוח שלאחר המוות, הראה בבירור סימני קור על גופתו של הגבר הצעיר. הרופאים קבעו כי הגבר, שהיה משוכנע שהוא הולך וקופא למוות ככל שהזמן עובר, אכן הביא לכך שגופו ייצר תסמינים של מצוקה הנובעת מקור קיצוני, שהביאו בסופו של דבר לכך שליבו עצר מלכת, בדום לב. ללמדכם על כוחו של שכנוע עצמי…

מה היא אמונה?

המילה אמונה היא המצאה אנושית, הנגזרת מהמבנה הפסיכו-נפשי שלנו כבני אדם, ומהטבע האנושי השואף למשמעות ולוודאות.  מבלי להיכנס למשמעות הפילוסופית של למה זה כך, ואם יש יד מכוונת אחרי העובדה שכך נוצרנו –  המשמעות של המילה "אמונה", היא שאנו רוצים להשתכנע במשהו שאיננו בטוחים לחלוטין בקיומו. כשאנו אומרים "אני מאמין", עצם האמירה מגלמת בתוכה ספק. זה אומר: אני חושב או סבור או רוצה להאמין בנכונות של דבר מה, שאין לי ידיעה וודאית שהוא נכון.

"אמונה" אינה מושג "טבעי" לעולם החי. לטבע אין אמונות. החיות יודעות או שאינן יודעות… הטבע לא צריך להאמין בכלום הוא פשוט מתקיים…

יצרנו את האמונות בעיקר כניסיון לסדר לעצמינו את החיים, אבל בפועל הן לא תמיד עוזרות לנו לייצר את החיים או את המציאות שאנו רוצים. אז אולי כדאי לנו לשקול את האפשרות שגם אנו כחלק מהטבע: כלומר או שאנו יודעים משהו  – או שאיננו יודעים...

תרגיל ליצור מציאות חדשה

מהי המציאות?

המדע הוכיח, שברמה הקוונטית, כול אפשרות שיכולה להתרחש היא "מציאות אפשרית", ולכן מתקיימת ברמה מסויימת או במימד כלשהו. כול 99,9% של המציאויות האפשריות, כמו "מתקיימות במקביל" ברגע זה. מה שעלינו לעשות הוא להשלים את החלק שלנו ולהאמין ברמה של וודאות באפשרות בה בחרנו – כדי שנוכל "לראות אותה" בפועל, או במושגים של הפיזיקה הקוונטית: "לקרוס" לתוך המציאות הזו – והיא זו שנחווה.
במילים אחרות, המציאות שלנו אינה מתקיימת מחוץ לנו. היא נגזרת מנקודות ההשקפה השונות שאימצנו כול חיינו, ומאיך שאנו תופסים אותה. אם אנו רוצים להפסיק להסביר את המציאות כ"מה שקורה לנו" ולהתחיל ליצור אותה באופן מכוון, עלינו להבין כמה דברים על טיבה של המציאות:

  • אין מציאות מלבד זו שאנו מגדירים בעזרת האמונות שלנו.
  • אין באמת מציאות מלבד מה שאנו "תופסים" כמציאות בחושים שלנו.
  • אין מציאות "אמתית" יותר מכול מציאות אחרת.
  • אין מציאות "אמתית" אחת אלא מציאויות שונות שנוצרות מאמונות, וכולן אמיתיות באותה מידה.
  • אין הגדרה אחת של מציאות שהיא יותר אמתית או תקפה מכול הגדרה אחרת.
  • ליצור מציאות זה להסתכל על לוח חלק עם אין-סוף אפשרויות, כי המציאות לא קיימת כלל עד שאיננו יוצרים אותה.
  • קיימות אין סוף אפשרויות כי המציאות יכולה להיות כול דבר שנגדיר אותה (בהתאם להגדרות ולאמונות שלנו).

הבנה בסיסית של כללים אלו, תעזור לנו להבין שהאמונות הישנות שלנו אינן קיימות "אי שם בחוץ, בעולם", אלא בתוכנו, מה שיקל עלינו לשחרר ולהחליף אותן. באופן זה, נוכל לאמץ הגדרה של המציאות שמתאימה יותר ל"איך שאני מעדיף להיות ומה שאני מעדיף לחוות". ראו גם: איך יוצרים מציאות.

למה כדאי לדעת במקום להאמין?

רבים אומרים "כאשר אראה – אאמין"… זו כמובן טעות הנובעת מראיה צרה ומוגבלת אליה הורגלנו כבני אנוש, וזו אחת הסיבות המרכזיות למחסומים שעומדים ביננו לבין מה שאנו רוצים. בפועל אין אדם מצליח, שלא האמין לפני שהוא ראה. האמונה האומרת שעלינו לראות דבר מה כדי להאמין שהוא שם – היא למעשה אמונה מעכבת…לכל אחד מאיתנו יש תודעה בתדר שונה, וכולנו מסתכלים על המציאות דרך המשקפים של התודעה הזו. תודעה רחבה יותר, מאפשרת ראיה רחבה יותר של המציאות מאשר תודעה מצומצמת או לא מודעת.

"אמונה היא לעשות את הצעד הראשון גם כשאינך רואה את התמונה כולה". מרטין לותר קינג

רק כי איננו יכולים לראות דבר מה, לא אומר שהוא חדל להתקיים. איננו יכולים לראות גז, אך יודעים שהוא קיים. איננו יכולים לראות אדם עומד בעלטה, אך זה לא הופך אותו ללא קיים…

אמונה מול ידיעה
באותה המידה, איננו רואים את כול ההזדמנויות המדהימות שיש סביבנו בכול רגע נתון, לא כי הן אינן שם, אלא כי איננו מכוונים לתדר שלהן. אולי כי עוד לא החלטנו בדיוק מה אנו רוצים ולמה? או אולי כי איננו  מאמינים שזה אפשרי או שזה מגיע לנו?…
האמונות שלנו, הן שמאפשרות או שעוצרות מבעדנו לקבל את מה שאנו רוצים.

חישבו על זה כך:

אם אתם יושבים כעת מול המחשב או הטלפון, הרי שברגע זה, הייתם יכולים (באופן תאורטי) בלחיצת כפתור או שניים, להגיע למצוא את עבודת חייכם, את אשת חלומותיכם או את המאמר החשוב שישנה את הדרך בה אתם רואים הכול… במילים אחרות, ההזדמנויות תמיד שם ובהשיג יד. אך כדי שתוכלו להיחשף אליהן, עליכם לשדר בתדר שתואם אותן! התדר הזה, הוא התדר של מה שאתם רוצים והוא מעבר לתדר האמונה. זהו תדר של אדם  שחי כבר כעת את מה שהוא רוצה וזהו תדר הידיעה.

היה זה נפוליון היל שאמר: כול מה שהמוח יכול לתפוס ולהאמין הוא יכול להשיג.
רק כשאנו יודעים באמת, אנו יכולים באמת "לתפוס" או להכיל. אם ניתקע ב"רצון להאמין" — לא נדע.

אחת הסיבות שאנשים רבים חווים תסכול מתעשיית השיפור העצמי, היא  כי חוזרים ואומרים לנו, שכול שעלינו לעשות כדי לקבל את מבוקשינו הוא להאמין. כשאנו משתוקקים להאמין ומתאמצים להאמין, אנו מקבלים רק עוד מ"מנסה להאמין" מה שמרחיק אותנו מהדבר האמתי שהוא הידיעה!  כשאנו יודעים – לא צריך להתאמץ כי הכול ברור.

"אמונה: לא לרצות לדעת את האמת". פרידריך ניטשה

כול אחד מאתנו יכול לברוא בצורה מכוונת, אך ה"שריר" הזה רדום אצל רובינו, פשוט כי לא התאמנו בו מספיק. כדי שנוכל לתרגל אותו במעט, בואו ונבצע תרגיל פשוט ביצירת מציאות על ידי איתור אמונות חוסמות וחיזוק אמונות מקדמות.

תרגיל ביצירת מציאות

"ידע הוא משהו שאפשר להשתמש בו, אמונה היא משהו שמשתמש בך". אידריס שאה- חוקר ומורה

בואו ונעשה תרגיל קטן ב"נדמה לי"… ונבחן אילו אמונות מנהלות את חיינו, תוך הנחה שבכול פעם שאנו אומרים "אני מאמין", קיים בנו ספק.

  1. קחו נושא שאתם רוצים להגשים בחיים ותבחנו את האמונות שיש לכם סביבו. שבו משך לפחות 20 דקות ונסו להעלות את כל האמונות שיש לכם בתחום. לדוגמה :בתחום הזוגי: "אני מבוגר/ת מכדי למצוא זוגיות", או "כל הטובים תפוסים" או לחלופין: "יש לי המון להעניק לבן זוג במערכת יחסים" או "מגיע לי להיות בזוגיות טובה ומכבדת".
  2. כעת הוסיפו בתחילת כל אמונה את המילים – "אני מאמין/ה ש: לדוגמה: אני מאמין/ה ש "אני מבוגר/ת מכדי למצוא זוגיות", או אני מאמינ/ה "שיש לי המון להעניק לבן זוג במערכת יחסים"
  3. התבוננו במשפטים שרשמתם ובחנו: האם המשפטים האלו נשמעים לכם אמת? האם אתם באמת מאמינים לעצמכם בלב שלם? אם לא – סמנו על המשפטים שאינכם מאמינים בהם פס, והשאירו רק את המשפטים שהתחלתם ב"אני מאמין/ה".
  4. כעת קחו את המשפטים שנותרו או רשימת ה"אני מאמינ/ה" שלכם. את כל אותם דברים שאתם יודעים בלבכם שהם אמת, והחליפו את ה"אני מאמין/ה ש:" ב"אני יודע/ת ש:" ובחנו את התחושות שעולות בכם בנוגע לכל אמונה בנפרד.
    איך זה מרגיש?

כלל האצבע לבחינת אמונות, הוא בדיקה של המערכת הרגשית. אמונה שבאה מהמקור שלנו, תהיה תמיד לטובתנו הגבוהה ולכן תמיד ירגיש לנו טוב להאמין בה (גם אם עדיין נחוש דילמה, או התרגשות ופרפרים). אמונה שאינה שלנו לעומת זאת, תמיד תרגיש לנו רע וכואב, גם אם היא נשמעת מאוד אמיתית.

  1. התבוננו באמונה ותשאלו את עצמכם – האם אני יודע/ת – או שאיני יודע/ת?
  • אם אתם יודעים – מעולה. התחילו להשתמש ב"אני יודע/ת" במקום אני מאמין/ה ותתחילו לחוות שינויים. לומר ולהרגיש "אני יודע או יודעת!" – יעזור לכם לייצר המציאות שאתם רוצים עוד לפני שהיא נוכחת בחייכם. זהו תדר ורטט ספציפי, שמאשר שזו אמת  נוכחת בחייכם, וזה עוצמתי מאוד. זה יצור את הכיוון ואת הוודאות הנדרשת לצורך הגשמה.
  • אם אתם לא יודעים – יש סיבה לכך. זה המקום לבדוק האם יש כאן אמונה שקרית או נכונה. אם האמונה נכונה, אתם תדעו אותה. אם לא, על ידי זה שאתם מתבוננים בה, ובוחנים את האמיתות שלה, יש סיכוי טוב שהיא תתחיל להתמוסס כשהיא הולכת ומאבדת את הקרדיט שנתתם לה עד היום.

אם "אני יודע/ת" עדיין מרגיש לא נכון יש לכם 2 אופציות:

  • אתם זו אמונה מיטיבה, אתם יכולים להמשיך להשתמש ב"אני מאמינ/ה" לגבי האמונה הזו, גם אם כבר יש לכם מודעות שאינכם יודעים עדיין. ובכול פעם שתגידו "אני מאמינ/ה" זה יחדד לכם את הידיעה, עד שזה יתחוור לכם, ותוכלו לומר "אני יודע/ת" בקלות.
  • תהיו אמתיים עם עצמכם לגבי מה שאתם מרגישים. אם לומר "אני יודע/ת" מרגיש לא נכון, אולי יסתבר לכם שזו אמונה מוטעה, ותוכלו להשתחרר ממנה.

אזהרה: האגו עלול להרשות לכם להשתמש במילה "אני יודע/ת" גם כשאינכם יודעים  ובכך יכול לעבוד עליכם שתחשבו שאתם יודעים . שימו לב: אתם יודעים או שאינכם יודעים – אמונה, היא עוד שלב בדרך ליצירת המציאות שאתם רוצים.

ולסיום טיפ להטמעת אמונות מקדמות:

אמונות מגבילותהצהרות חיוביות מבטאות את האמונות שאנו רוצים לקדם. אם יש הצהרות לדוגמה: "אני יודע/ת שמגיע לי להיות בזוגיות טובה ומכבדת",  או "אני יודע/ת לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורי" שעדיין מעלות בכם חוסר נוחות, תוכלו תמיד לנסות את הטכנולוגיה של דיבור ישיר אל תת המודע בעזרת מסרים תת הכרתיים. המוח המודע שלנו, מתעקש להתנגד למה שידוע לו עד היום כ"אמת". לכן הטמעה יעילה יותר, מתבצעת באמצעות תיכנות סאבלימנלי, בעזרת הצהרות מוחלשות שעוקפות את המוח המודע, ושוטפות את תת המודע באמונות חיוביות.

שינוי אמונה או שינוי הרגל חשיבה דרך תת המודע

אוטוסוגסטיה או שכנוע עצמי בעזרת חזרתיות, היא  אולי הדרך היחידה שיש לנו לשנות אמונה על עצמנו. נכון  שאמונות יכולות להשתנות גם ברגע באחד, למשל בעקבות טרואמה או "הארה", אבל כאנשים מודעים, איננו רוצים להשאיר זאת ליד הגורל. אנו רוצים לשנות את האמונות שלנו באופן מודע ואנחנו יכולים לעשות זאת. זה בידינו וזה רק דורש קצת זמן ותשומת לב.

רוב רובן של האמונות שלנו, נוצרו באמצעות תכנות חוזר של מה ששמענו קראנו או ראינו בסביבתנו. לדוגמה: "בשביל כסף צריך לעבוד קשה" או "החיים הם לא פיקניק" או על עצמנו: "אתה ילד רע ולא תצליח בחיים". מיני מילים ומשפטים שקנו חזקה במוח שלנו, וגם אם על פניו הם לא מזיזים לנו, תת המודע שלנו עדיין מתפקד לפקודתם.

אנחנו יכולים לשנות את הדיבור הפנימי הקבוע, בעזרת טכניקה פשוטה ועוצמתית של מסרים סאבלימינלים. רוצים לעזור לעצמכם לחזק את ההטמעה החיובית במוח? השתמשו גם במדיטציות המוחלשות (סאבלימינליות), וכאשר אתם מדברים חושבים או כותבים במוח המודע, נסו להוסיף את המילים: אני יודע ש:…ותראו את המציאות שלכם הולכת ומשתנה…

בברכת הגשמה.

למאמר הקודם: תרגיל באיתור ושחרור אמונות מגבילות

נסו את המדיטציה הסאבלימינלית לשינוי אמונות מגבילות על כסף

האמונות שלך על כסף עובדות לרעתך?

רוב האנשים מחזיקים באמונות מגבילות בנוגע לכסף, ולא באשמתם. כשגדלנו, ההורים והסביבה שלנו שרצו בטובתנו, ביקשו להגן עלינו בכך שלימדו אותנו שהעולם מלא סכנות, ושמוטב שנשמר לנפשנו; הם רצו שנבין את משחקי הכוחות בעולם, שלא נפתח ציפיות שיכאיבו לנו, שלא נהיה פראיירים ובעיקר – ש"נהיה מציאותיים".
כדי לפתח תודעת עושר, עלינו לחוש עשירים כבר עתה. לחוש שמגיע לנו, לחוש שאנו מוכשרים ואנו מסוגלים להשיג ולשמר עושר. אבל תחילה, עלינו לשכנע את המוח המודע ואת תת המודע שלנו – שאלו הם פני הדברים. מסיבה זו בדיוק, נוצרה הטכנולוגיה של המסרים הסאבלימינלים (תת הכרתיים).

שינוי אמונות לגבי כסף