איך צליל או קול יכולים להשפיע על האנרגיה ממנה אנו עשויים?

המדע בימינו, כבר יודע איך לבחון את ההשפעה החיים מתחילים בצליל
של צלילים ומקצבים על הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה
שלנו, ואפילו על החומר עצמו, אבל הרעיון הזה, אינו חדש. למעשה כבר מתחילת האנושות, האמינו בני האדם בהשפעה של צלילים על נפש האדם וסביבתו, ואנו יכולים לראות שימוש במוזיקה ובמקצבים שונים בטקסים דתיים ופולחניים, כמעט בכול התרבויות העתיקות לאורך ההיסטוריה.

למעשה רבות מהתרבויות העתיקות בעולם, האמינו שהיקום עצמו נוצר מצליל. ההודים רואים בצליל ה"אום", את הייצוג של האנרגיה הראשונית שממנה נברא הכל. בתנ"ך נכתב: "ויאמר אלוהים ויהי אור" כלומר צליל הדיבור מתואר כאנרגיה שמציתה בריאה. ואף בברית החדשה נאמר:
"בהתחלה הייתה מילה – והמילה הייתה עם אלוהים והמילה הייתה אלוהים":
In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word  was God…
מאחר וצליל הוא תדר, והמדע כבר יודע לומר כי כל דבר ביקום בנוי מתדרים באורכי גל שונים, סביר להניח שלא ירחק היום, שנדע כיצד לרתום את המידע הזה לטובתנו הגבוהה.

" אם אתה רוצה לגלות את סודות היקום, תחשוב במונחים של אנרגיה, תדרים וויברציות" ניקולא טסלה – מדען

השימוש בתדרי קול ומוזיקה בתרבויות השונות לאורך ההיסטוריה, נועד לענג להרגיע, או להסעיר, ופעמים רבות כדי להשפיע על מצב תודעתי בטקסים דתיים – פולחניים, ואף כדי לרפא.

לדוגמה:
*השבטים באפריקה משתמשים בתיפוף על גבי תופים גדולים, כדי להכניס את הלוחמים לטרנס לפני היציאה לציד או לקרב, כשמטרת הטרנס היא להעלות את הביטחון העצמי שלהם ואת האמונה שהציד יהיהכלי הקשה עתיקים מוצלח.
* השבטים האינדיאנים באמריקה, עושים שימוש בכלי הקשה, בתיפוף חזק ומונוטוני כדי ליצור מצב תודעה חליפי שאפשר לקרוא לו "היפנוטי",  על מנת לצאת למסעות שמאניים פנימיים, ולקבל תשובות ותובנות מהרוחות השומרות, או האלים הקדומים.
*הטיבטים משתמשים בקערות קריסטל ומתכת כדי לייצר צלילים מרפאים שמשפיעים על הגוף והנפש. המנעד העשיר המופק על ידי הקערות, משפיע על המוח ומשנה את התדר של המאזין ושל השדה המגנטי הסובב אותו.
*האבוריג'ינים באוסטרליה, משתמשים כבר 1500 שנה בדיג'ירידו – כלי הנשיפה העתיק ביותר בעולם, שהתדרים הנמוכים שלו משרים הרפיה והתרגעות, לצורך טקסים פולחניים ומדיטציות שבהם הם מתארים חלומות ונפגשים עם אבותיהם הקדומים.
*ההודים משתמשים במנטרות שהחזרה עליהם משפיעה על תאי הגוף כמו המנטרה "אום" ואחרות. את המנטרות האלו הוגים בקול רם כדי שהצליל שלהם ישפיע על כול תאי הגוף והתודעה.
*ביהדות בנצרות ובאיסלם, משתמשים במזמורי תפילה שונים ובניגונים המשתנים בין תרבות לתרבות, כדי לחדד את התפילות, לזכור אותן ולהדהד אותן בגוף כולו.
גם בתנ"ך יש איזכורים רבים להשפעה של גלי סאונד על החומר והתודעה – למשל תקיעת השופר שפותחת את שערי השמיים ביום כיפור, או התקיעה בשופרות שהפילה את חומות יריחו, ולחלופין הנגינה של דויד המלך על נבל שנקרא "כינור דויד", שהיתה בעלת השפעה פסיכולוגית מהפנטת על המלך שאול.

ומה בעת המודרנית?

השימוש בתדרי סאונד בעת המודרנית הוא נרחב ואף נחקר מכיוונים רבים.
למשל אם נבחן שימוש במוזיקה כדי להשפיע על התודעה, נמצא את מוזיקת הטראנס, שכמו שמה, מטרתה להעביר אותנו למצב תודעתי של טראנס היפנוטי תוך כדי ריקוד ותנועה. ויש לנו מוזיקה בסרטים –  מוזיקה מפחידה או עצובה שמכניסה אותנו לאווירה ומעצבת את הרגשות שלנו, או מוזיקה מדיטטיבית שמעבירה את גלי המוח שלנו לרגיעה, ועוד ועוד.

בנוסף, כיום יש לנו גם טכנולוגיות של סאונד בשימוש המדע–  למשל תדרים לפיזור הפגנות, או טכנולוגיות של אולטרה סאונד שממיסות  אבנים בכליות בעזרת גלי קול ועוד רבות אחרות.

בעולם המודרני, אנחנו תמיד מחפשים איך לרתום את הטכנולוגיה כדי לשפר את איכות החיים שלנו וכמובן לרפא. מהמקום הזה הגיע המדע של טיפול וריפוי בעזרת תדרים בצורת האזנה. התחום הזה התפתח מתוך מדע הפסיכואקוסטיקה. שעוסק ביחס שבין הגירויים הפיזיים השמיעתיים אליהם אנו  נחשפים, ובין התחושות הפסיכולוגיות שמתעוררות כתוצאה מהחשיפה לגירויים אלו.

מדע הפסיכואקוסטיקה, כבר חשף במחקרים שונים כי האזנה למוזיקה מעודדת ומגרה תהליכים קוגניטיביים, משפרת חשיבה מרחבית טמפורלית, משפיעה על האינטליגנציה ועל שיפור הזיכרון, ועוזרת בפיתוח מיומנויות שונות כמו כגון קשב, ריכוז, שיתופי פעולה ומשמעת עצמית. כמו כן, הוכח כי מוזיקה יכולה לשמש תרופה לדיכאון, וכי אותן התגובות הביולוגיות המתרחשות במוח התיכון ובקליפת המוח, כשאנו אוכלים או מקיימים יחסי מין, מתקיימות גם בעת האזנה למוזיקה.

מתוך ויקיפדיה:
טיפול במוזיקה
הוא חלק מענף הטיפול באמנויות, מתחום הפסיכותרפיה. ניתן לעשות שימוש רפואי במוזיקה על מנת לטפל בקשת רחבה של קשיים נפשיים. מטרות אפשריות של טיפול במוזיקה הן שיפור הכישורים החברתיים, טיפול בהפרעות אכילה ובקשיי הסתגלות, סיוע בהתפתחות קוגניטיבית, פיתוח המודעות העצמית, והעשרה רוחנית. טיפול במוזיקה יכול גם לסייע בשיקום הפיזי ובהתפתחות המוטורית. בשנת 2006 התגלה כי ניתן לסייע בשיפור מצבם של לוקים בסכיזופרניה באמצעות טיפול במוזיקה.

איך הצלילים משפיעים על התודעה שלנו?

גלי המוח

צלילים משנים תודעה

היקום שלנו בנוי למעשה מאנרגיה שנמצאת בתנועה מתמדת. אם תסתכלו רגע על החומר, למשל המחשב שמולכם, או אפילו על היד שלכם, הם נראים לכם מוצקים, אבל בפועל כול האטומים והמולקולות שלהם, רוטטים בלי הפסקה.

כל חומר ביקום מורכב מאנרגיה חשמלית רוטטת וכך גם הגוף הפיזי שלנו. כול תא ואטום בגופינו רוטטים באופן קבוע, וכל רטט מיצר סאונד (גם אם איננו שומעים אותו). על פי חוקי הפיזיקה, סביב כול גוף שזורם בו חשמל, נוצרים שדות אלקטרומגנטים. השדות הללו רוטטים אף הם, והקצב או המהירות בו הם רוטטים נקרא תדר.  יחידות תדר נמדדות בסולם הסאונד- הרץ .HZ. למשל אם שדה פועם 100 פעמים בשנייה – הוא יקרא 100 הרץ.

ידוע שהמוח שלנו מייצר במהלך הפעילות השוטפת שלו, גלים שונים הניתנים למדידה בסולם הרץ (סולם הסאונד). התדרים האלו, נמדדים בקבוצות גלי המוח שלנו, כשכל קבוצת גלי מוח מקושרת למצב תודעתי מסוים, כגון שינה, רגיעה, פוקוס, עירנות וכד'.
קבוצות הגלים המרכזיות במוח הן:

גלי מוח דלתא:  גלי דלתא הם הגלים המופיעים במוחנו בזמן שינה, ורוטטים בתדירות של בין 0.5 הרץ ל- 4 הרץ. אלו הם גם הגלים שמאפיינים מוח של תינוק שישן רוב היום. במצב של פגיעה או פציעה, המוח מייצר כמות מוכפלת של גלי דלתא ומביא את הגוף למצב "כיבוי מערכות" או אובדן הכרה.
גלי מוח תטא: בין 4 הרץ ל- 8 הרץ – נצפים במוח בזמן חלום, מדיטציה עמוקה ואף בזמן חלום בהקיץ. אם שמעתם על שיטת התטא הילינג, היא בעצם פועלת על להביא את המוח למצב של גלי טתא כדי להשתיל בתוכו מידע או לשלוף ממנו מידע. זה מצב שהמוח המודע מעורפל אבל תת המודע פעיל.
גלי מוח אלפא: בין 8 הרץ ל- 12 הרץ – מצב עירנות רגוע ושלו, שבו המוח קליט מאוד להשאות (סוגסטיות) מבחוץ. אלו הגלים בהם המוח מתפקד כשאנו נסחפים בדמיון, חולמים בהקיץ או עושים מדיטציה. מצב גלי אלפא, מאזן בין שתי האונות במוח, ומאפשר קשר בין המוח המודע למוח הלא מודע.
גלי מוח בתא:  בין 13 הרץ לבין 30 הרץ – מצב עירות טבעי. גלים מהירים המופיעים במוח כשאנחנו עוסקים בפעולות שדורשות פוקוס כמו לימוד או חישובים שונים, ולחלופין, גם כאשר אנו לחוצים.

מהו אימון גלי מוח?

מחקרים גילו, כשאנחנו משמיעים למוח תדרי סאונד חיצוניים, הדומים לתדרי הגלים שבהם הוא רגיל לפעול, הנטייה שלו היא לשכפל את תדר החיצוני, ולייצר גלי מוח בהתאם. זה קשור לחוק התהודה שעל פיו כל צליל יוצר תהודה ומשפיע על סביבתו. החוק אומר שכל אנרגיה שרוטטת בתדר מסוים, תאפשר רק לאנרגיה דומה או הרמונית לאנרגיה זו להצטרף ולרטוט יחד איתה. לדוגמה: אם ניקח שתי גיטרות ונשים אותן בחדר אחד, ואז ננגן תו על מיתר בגיטרה אחת, אותו התו, יהדהד גם במיתר של הגיטרה בה לא נגענו. אפשר  להגדיר את חוק התהודה כ"דומה מושך דומה". זהו חוק טבע שאפשר לראות את הביטוי שלו גם  במוזיקה.

על הבסיס הזה בעצם, נוצרו כמה טכנולוגיות של האזנה, שמטרתן העביר אותנו למצבי תודעה שונים כדי לטפל בתחומים שונים בחיינו. למשל אם אנו רוצים להיכנס למדיטציה, ייקח לנו זמן עד שהמוח יעבור למצב רגוע של גלי אלפא או תטא. אבל אם נשמיע לו תדר אלפא או תטא בצורה מלאכותית, עד מהרה, גלי המוח יסתנכרנו לפי התדר המושמע, וירטטו בתדר זה. למעשה יש היום אין-ספור תדרים שמטפלים בכול מיני תופעות, מכאב ראש עד לחץ דם, גֵ'ט לֵג, טיפול בבעיות שינה, הפרעות קשב ועוד.מוזיקה וגלי מוח

במסגרת האימון הזה, משתמשים בשיטות שונות מלבד האזנה לתדרים, למשל מכשור שמיצר גלי EM  (שדות אלקטרומגנטים) המקרינים ישירות על נקודה בגוף, מכשור שמיצר הבזקים הנצפים בעזרת משקפיים מיוחדים, מכשור שיוצר ויברציות רטט מסוימות בגוף ועוד…

כיום, טכנולוגיות חדישות מאפשרות לעשות כל זאת בקלות רבה, כשהשאיפה שלהן היא להביא אותנו למצב של סנכרון בין שתי אונות המוח (Brain synchronization), שזהו המצב האידאלי לעבודה פנימית עם תת המודע. האימון המוחי נמצא בשימוש בתחומים רבים כמו רפואת תדרים, פסיכואקוסטיקה, רפואת גוף-נפש ומדע הקימטיקה. המטרה של האימון המוחי אינה בהכרח ליצור מחשבות או רגשות אלא להביא את המוח למצב אידאלי ליצירה של מחשבות או רגשות. מכאן, הבחירה היא חופשית – כלומר, הכל תלוי בכם ובמה שאתם בוחרים להטמיע במוח.

יש כמה שימושים בשיטות של אימון מוחי באמצעות צלילים, כשהרעיון שעומד מאחריהן הוא להביא את המוח להדהד או לרטוט בתדר מסוים. המוכר מבינהן הוא התחום שנקרא אימון גלי מוח: Brainwave Entrainment בתוך התחום הזה, נמצא כמה סוגים של אימון: טונים בינוראלים: Binaural Beats, טונים מונוראלים: Monaural Beats,  וטונים איזוכרונים: Isochronic Tones.

בנוסף לאימון גלי המוח, קיימים עוד סולמות מוזיקליים בשימוש רפואי והתפתחותי., למשל תדרים פלנטריים (המבוססים על התהודה של הפלנטות), תדרי ריפוי המעוררים ייצור של הורמונים שונים במוח, תדרי קערות קריסטל, תדרים של הצ'אקרות ועוד… למאמר המלא על סוגי אימון מוחי בעזרת תדרים.

האם הצליל משפיע גם על החומר?

"צורתו של רסיס השלג או של פרח דומים, כי יתכן שהם מגיבים לאותו צליל בטבע. באותה הדרך, זה הגיוני שקריסטלים, חיות ואנשים הם מוזיקה שהתגשמה לצורה ניראית לעין." PhD. Cathie E Guzetta אוניברסיטת וושינגטון

אין זה פלא, שהסאונד והתדרים שאנו שומעים (וגם אלו שלא) משפיעים על התודעה שלנו, אך האם הם משפיעים גם על החומר עצמו? האם יתכן שהאריג האנרגטי ממנו אנו עשויים, נוצר או מתארגן דרך גלי ותדרי קול, או אפילו מורכב מהם?

הצליל הוא רטט תמידי. כל החלקיקים האטומים והמולקולות ביקום, נמצאים בתנועה מתמדת ומשחררים גלים חשמליים שמניעים את החומר ממנו הם עשויים (לדוגמה מים או אויר), ואף ומשנים גם את החלל שסביב אותו חומר. כתוצאה מכך, כל החומר ביקום, מהחלק הגדול ביותר ועד החלקיק הקטן ביותר, מייצרים סאונד. הסאונד הזה, הוא מחוץ לטווח השמיעה שלנו רוב הזמן. סאונד שמיוצר על ידי החלקיקים של חומר מסוים, יישא סט של צלילים וקולות שמגלמים הן את המהות והן את הביטוי של חומר זה.צלילים ומוזיקה קימטיקה

כשעושים מניפולציה מסוימת על סט התדרים הללו, ניתן להגביר אותם כך שישמעו על ידי האוזן האנושית ולסט הסיגנלים הנ"ל קוראים – החותמת הנשמעת של החומר. "the Sonic Signature of the substance "

מנקודת מבט פיזיקלית, חומר שרוטט באותו התדר של חומר אחר, יהפוך להיות העתק שלו, גם אם ברמה הכימית הוא יישאר במצב צבירה אחר. במים למשל – כל מולקולה רוטטת בעצמה בצורה עצמאית, אך אם נמיס חומר לתוך המים, או שנשמיע למים תדרים ממקור חיצוני, הרטט של מולקולות המים, יכול להשתנות כך שיהדהד בתהודה עם הוויברציות או עם מקור התדר שאותו השמענו. בהתחשב בכך שגוף האדם מורכב ברובו ממים, האפשרות ליצר אפקטים בגוף תוך שימוש ב"חותמת הנשמעת של החומר", הופכת לממשית. לדוגמה: אחד החוקרים Cyril W. Smith, PhD השמיע הקלטה של "חותמת נשמעת" של מולקלת  thyroxin הקשורה לבלוטת התריס בכנס רפואי, ונאלץ להפסיק אחרי שאנשים התחילו לחוות טכיקרדיה (דפיקות לב מהירות), שנחשבות לסימפטום של עודף בהורמון  thyroid hormone.

מדע הקימטיקה – איך הצליל משפיע על החומר

מדע הקימטיקה (ביוונית "גל") בוחן את ההשפעה של צלילים על חומר. זהו מדע שהולך וצובר יותר ויותר הוכחות ומחקרים עם השנים, ולמרות שעוד רב הנסתר על הגלוי, רבים טוענים שזהו מדע העתיד.
הראשון שהניח את היסודות המדעיים לתחום היה הפיזיקאי/מוזיקאי ארנסט צ'לדני (Ernst Chladni) ב- 1787. צ'לדני שיחזר ניסויים של Robert Hooke מדען מ1680 הנחשב לאבי חקר הסאונד, והגדיר תת נושא חדש בתוך הפיזיקה שניקרא "אקוסטיקה – מדע הצליל". בניסויים, פיזר צ'לני חול על גבי משטח, והשמיע לו צלילי כינור, ולהפתעתו החול הסתדר בצורות גאומטריות יפיפיות כמו פתיתי שלג. הניסוי הזה, הוכיח את מה שחוקרים רבים סברו כבר קודם, שהקול או הסאונד, אכן משפיע על החומר, ויש לו יכולת להניע ולשנות את מבנהו.

צפו בגרגירי חול שמסתדרים בצורות גאומטריות על גבי משטח כשמשמיעים להם צלילים ותדרים שונים:

מי שהטביע את המושג "קימטיקה בשנת 1967, היה הרופא השוויצרי דר' האנס ג'ני  Hans Jenny בספרו "קימטיקה – המבנה והדינמיקה של גלים וויברציות".  ג'ני תעד תופעות שונות של השפעת סאונד על חומר אך בעיקר – את אלו הנראות לעין. הוא הרחיב את הניסויים בחול וערך ניסויים שונים גם עם מים, נבגי צמחים, שבבי מתכת, ונוזלים צמיגיים, ואף תעד רבים מהניסויים שלו על גבי סרט צילום: תחת השם "להחיות את החומר עם סאונד".

ג'ני גילה שתדרים שונים בעוצמה משתנה, יוצרים צורות גאומטריות מגוונות בחומר, וככל שהצליל גבוה ומורכב יותר, כך התבנית שהוא יוצר מורכבת ויפה יותר. הצורה והתבנית של תנועה שנוצרה בחומרים אלו, נבעה מהתדר, העוצמה, ומהתכונות האופייניות לכל חומר. תופעה נוספת שג'ני גילה, היא שתדרים מסוימים יכולים להשפיע על חומר כמו מים להתרומם באוויר רק באמצעות הקול ובעצם ליצור ריחוף באוויר או מה שמכונה "אנטי גרביטציה".

מים "צפים" באוויר, באמצעות תדרי סאונד:

ג'ני הדגיש במחקריו, את העובדה שהצורות הגאומטריות הנוצרות בהשמעת תדרים לחומרים שונים, דומות במהותן לצורות גאומטריות שנוצרות באופן טבעי במציאות הפיזית שלנו (למשל בפרחים, בפתיתי שלג ובטיפות מים). הוא שוכנע שהאבולוציה הביולוגית של כל חיה או צומח על כדור הארץ היא תוצאה של ויברציות רטט, וטבעו של הרטט או התדר, הוא זה שקובע את התוצאה שנראה במציאות הפיזית.

ההשערה שלו היתה שלכל תא ותא יש תדר משלו, וכשכמה תאים רוטטים באותו התדר, הם יוצרים תדר חדש, שמהדהד בהרמוניה עם התדר המקורי, וכשעוד ועוד תאים מתחברים, הם יצרו אבר בגוף, שגם לו תדר משלו, שיהדהד בהרמוניה עם כל התדרים מהם נוצר (וכן הלאה).

ג'ני טען, שהמפתח לריפוי הגוף, טמון בהבנה על איך תדרים שונים, משפיעים על הגנים, התאים ועל מבנים שונים בגוף. הוא גם הציע, שדרך חקר השמיעה האנושית ובית הקול, נוכל להגיע להבנה עמוקה יותר כיצד לרפא את הגוף הפיזי.

איך חוק התהודה משלים את חוק המשיכה?

בגלל שכל האטומים בגוף שלנו, נמצאים ברטט מתמיד, כל רטט כזה יוצר צליל ותהודה. לתהליכי הגוף שלנו, יש צלילים מסוימים, הניתנים להשפעה על ידי תדרים וצלילים בסביבה החיצונית שלנו.  אנחנו שומעים צלילים לא רק באוזניים אלא עם כל הגוף, וחלקם אינם בטווח השמיעה שלנו – אך עדיין בכוחם להשפיע עלינו. ההשפעה של צלילים ותדרים על הגוף, יוצרת תהודה שמשנה את התדרים הפנימיים הטבעיים שלנו.

לכל אבר ותא בגוף יש תדר ייחודי משלו, והתדרים האלו יכולים לצאת מאיזון מסיבות שונות.
לדוגמה: הסביבה המודרנית עמוסה ב"הפרעות" כגון תדרים של אנטנות, מיקרוגלים ומכשור חשמלי בסביבה שלנו – אבל לא רק! בגלל שלכל חומר ביקום יש תדר, הרי שגם תדרים של רעלנים במזון למשל יכולים לשבש את תדרי הגוף הטבעיים. אולי המפתיע מכול הוא שהסתבר שאפילו מילים שמעליבות אותנו, טראומה או פגיעה רגשית – מכווצות את התאים שלנו ומשפיעות על התדר הבסיסי שאנו משדרים, ועל הפעילות התקינה של גופינו.

חוק התהודה, משלים את חוק המשיכה, כי הוא מגדיר בדיוק אילו תדרים בסביבה, נמשוך לחיינו. הוא מראה שכל אנרגיה שרוטטת בתדר מסוים, תמשוך אליה תדרים של אנרגיה שנמצאת בהרמוניה איתה. מאחר וגם לדיבורים, רגשות ומחשבות יש אנרגיה, זה אומר שאם אנו רוטטים בתדר של עצב או כעס, נמשוך עוד עצב וכעס לחיינו, ואם אנו רוטטים בתדר של שמחה – מה שנמשוך הוא שמחה, וכן הלאה… אז כדאי שננסה לשמור על התדר שלנו נקי 🙂 תחשבו על כך בפעם הבאה שאתם רוצים להפעיל את חוק המשיכה לטובתכם.

לקריאה נוספת: איך תדרים יוצרים מציאות

איך תעלו את התדר האנרגטי שלכם?

רוצים לנקות ולהעלות את התדר שלכם על בסיס יומי? תוכלו להוריד את המדיטציה לניקוי התדר+ מדיטציה להעלאת התדר, באיכות גבוהה ובשילוב עם כמה סוגי מוזיקה ותדרים לאימון גלי מוח. תרגלו עכשיו, שתי מדיטציות שיסייעו לכם לנקות ולהעלות את התדר האנרגטי ויעזרו לכם להתחבר לבורא הפנימי העצמתי.

מדיטציה ראשונה: מדיטציה להעלאת התדר האנרגטי – מדיטציה של 22 דקות המשלבת ניקוי אנרגטי, זימון של האנרגיה החדשה, חיבור די.אן.איי DNA והתחברות לתדר גבוה של שמחה.

מדיטציה שנייה: מדיטציה לניקוי התדר האנרגטי – מדיטציה של 26 דקות. תקבלו אותה ב-4 גרסאות הכוללות תדרים לאחדות ושפע.

ניקוי והעלאת התדר

האזינו למדיטציה להעלאת התדר האנרגטי:

הגברת הרטט והעלאת התדר - מדיטציה בדמיון מודרך

מדיטציה להעלאת התדר האנרגטי

פורסם לראשונה. מרץ 2016