במאמר האחרון דיברתי על החיבור בין הלב למוחלפתח את האינטואיציה ויצירת גלי מוח גמא, כשהקשר והסנכרון ביניהם,
הוא המפתח ליכולות "על" פוטנציאליות שיש בידינו לפתח, למשל אינטואיציה.

הרעיון שיש לנו אינטואיציה או תחושות בטן (בעברית נקרא גם בִּינַת הַלֵּב; נְבוּאַת הַלֵּב), הוא רעיון עתיק יומין, שבא לידי ביטוי או ביטויים שונים בכול תרבות שצצה אי פעם על כדור הארץ.

אינטואיציה היא מאין "ידיעה פנימית" שלא תמיד קשורה להגיון הסביר, ופעמים רבות אפילו סותרת אותו. זו ידיעה פנימית שאין לה הסבר, שאומרת לנו ברמה הכי בסיסית, האם משהו מרגיש נכון ואמיתי עבורנו או לא.

 "האינטואיציה היא גישה בלתי-אמצעית לניסיון של תת המודע הפנימי של כל אדם. פעולה שמונעת על ידי אינטואיציה או תחושת בטן, מתבטאת למעשה בפתיחת הראש אל הרגשות והמחשבות הפנימיים, תוך איזון אל מול המידע שנתפס בחושי האדם."קרל יונג

יש אנשים שנולדים עם אינטואיציה חזקה ועם הידיעה איך להקשיב לה כבר מגיל צעיר, ואילו אחרים מפתחים את האינטואיציה שלהם או מכווננים אותה, ככל שהם מצמיחים תחושת ביטחון עצמי חזקה יותר.

"ככל שאתה אוהב וסומך על עצמך, כך אתה נהיה יותר בקשר עם האינטואיציה שלך". שרה סקוויץ פסיכיאטרית

לאינטואיציה יש פנים רבות:

יש למשל את הרגע שבו הרמת טלפון לאמא וגילית שהיא כבר הקו. או את הרגע שחשבת על משהו ופתאום הוא הופיע בעיתון או בטלוויזיה. או האדם שחשת רתיעה ממנו, שהתגלה באמת כנבל…ועוד ועוד.
בתורות הרוחניות האינטואיציה מקושרת ל"עין השלישית".מדענים אומרים לנו, שהאינטואיציה שלנו יודעת להחליט תוך שלוש שניות מהרגע שנפגשנו עם מישהו, האם אנו מחבבים אותו או לא…
זה נכון שפעמים רבות נתעלם מהקול הפנימי הזה כי התרבות לימדה אותנו שלשפוט מיד זה רע, ושצריך לתת לאנשים צ'אנס. אבל הלב שלנו – פועל אחרת. הוא קולט ויברציות אנרגטיות ומתרגם אותן לתחושות בטן או אינטואיציה. והתשובות שהוא מספק, הן מהירות הרבה יותר מהתשובות של המוח החושב. אם התרגלנו שלא להקשיב לו, פשוט לא נדע…

הסיבה שהלב פועל כך היא הישרדותית. אבות אבותינו היו פחות ורבלים, ובלי ספק פחות מתוחכמים או מניפולטיביים מאתנו… הם היו זקוקים לכלים מידיים לאבחון של סכנה. הם לא יכלו לשבת עם כל אדם חדש ולהכיר אותו לעומק, ולכן האינסטינקטים שלהם היו חדים יותר.
היכולות האינטואיטיביות שלנו השתמרו לאורך האבולוציה, והן שונות בין גברים לנשים.
למשל מחקרים עכשוויים הצביעו על כך שאישה שפוגשת גבר חדש, תדע בליבה תוך 180 שניות כלומר תוך 3 דקות (!!) האם האדם שעומד מולה, יכול להיות בן זוג פוטנציאלי מוצלח או לא. למרבה הצער, רוב הסיכויים שהיא לא תבחין בכך או שלא תייחס לכך משמעות, או לחלופין – תתעלם מהתחושות. ההתניות התרבותיות לימדו אותנו שלא להסתמך על תחושות הבטן, ופעמים רבות גם לבטל אותן, בעיקר כשיש טיעון רציונלי לכאורה שסותר את התחושה הפנימית. אך ברמה האנרגטית – הלב יודע! רק צריך ללמוד איך להקשיב לו. לתרגול מדיטציה לחיבור בין הלב למוח.

המדע כבר הוכיח כי הלב שלנו מתקשר הרבה יותר אינפורמציה למוח מאשר להפך. אם הלב הוא שמעביר מידע רגשי למוח – איך נוכל לרתום את המידע הזו לטובתנו?
אחת הדילמות הנפוצות בקרב חסידי העידן החדש, היא שפעמים רבות אנו איננו מצליחים לזהות את טבעה האמיתי של האינפורמציה שאנו מקבלים מהלב או "מבפנים".

איך נזהה מתי האינטואיציה פונה אלינו?

כשיש לנו "תחושת בטן" או "תחושה מוקדמת" פעמים רבות זה יוצר לנו דילמה לגבי המסר, (בעיקר אם הוא לא צפוי). 

  • האם זו אינטואיציה, או אולי זהו תת המודע שמנסה להגן עלינו ממה שאנו רוצים?
  • האם הסביבה תכנתה אותנו להאמין כך, או שהאמונה הזו באה מהתשוקה האמיתית שלנו?
  • האם ה"מסר" הזה אמיתי או אולי הוא נובע מפחד?

במילים אחרות – במה נוכל לתת אמון? איך נזהה מה נכון עבורנו ומה לא?
והתשובה היא די פשוטה: הכלי שעומד לרשותנו על מנת לברר את התשובות לשאלות הללו הוא תמיד: המערכת הרגשית.

רגשות ותחושות שייכים למערכת פנימית משוכללת, שהיא חלק מהמבנה הנפשי שלנו כבני אנוש. היא עובדת על מנגנון פשטני אך לא פשוט, של בריחה מכאב ושאיפה לעונג. פרויד הגדיר אותו "עיקרון העונג": עקרון המניע את האדם להגיע להנאה מקסימלית ולכאב מינימלי.
תכליתה של המערכת הרגשית, היא לתת לנו אינדיקציה מדויקת על היכן אנחנו נמצאים אל מול איפה שאנו רוצים להיות. הבעיה שפעמים רבות אנו מבלבלים בין האינטואיציה לבין האגו המפוחד.
נכון שפעמים רבות קשה לנו לסמוך על הרגש. נכון שלפעמים נראה שהוא מנוגד להיגיון. נכון שכבר קרה שסמכנו על מה שחשבנו שהוא האינטואיציה שלנו, והתחרטנו. לא תמיד נצליח לזהות אם המקור להחלטות שלנו נובע מפחד, מתחושה מוטעית, או אפילו מאיזו אמונה ששתלו לנו במוח שוב ושוב….אז מה עושים בכל זאת? האינטואיציה שלנו מכונה גם "תחושת בטן". זו מטפורה לתחושה שעולה בנו, כשהלב שלנו מנסה לתקשר איתנו. לא תמיד קל להבין מתי זה קורה, אך יש היום טכניקות שיעזרו לנו לזהות זאת טוב יותר.

איך לתקשר עם האינטואיציה או עם הלב?

  1. כשאנו מעוניינים לחדד את האינטואיציה ולהתחיל לתקשר טוב יותר עם הלב, חשוב שנשאל אותו את השאלות שחשובות לנו, ולא נצפה לקבל מסרים מהיקום רק כי אנו בדילמה. השאלות יכולות להיות מגוונות אבל חד ערכיות – למשל: "האם כדאי לי לעבור את ההליך הרפואי הזה?" או "האם כדאי לי להשקיע במניה הזו"? או "האם להישאר עם השותף הזה או עם בן הזוג הזה"?
  2. מסתבר שכאשר גלי המוח שלנו פועלים בתדר גלי גמא, זה המצב שבו אנו מחוברים לגמרי ללב ולאינטואיציה שלנו. לכן תרגול של גלי גמא במוח, תוך כוונה לחבר בין המוח ללב, יכול לעזור לכם מאוד לקבל תשובות מדויקות יותר. לתרגול מדיטציה לחיבור בין הלב למוח.

איך יודעים מתי האינטואיציה מתקשרת אתנו?

אם יש לכם תחושה "אינטואיטיבית" – עצרו ובחנו איך אתם מרגישים:

  • הרגשה שאתם צריכים לחפש כשאתם מקבלים מסר מהאינטואיציה, תהיה קודם כול הרגשה טובה.
    תחושה של ביטחון ושלווה, אפילו אם ההחלטה לא מתיישבת עם ההיגיון. כאשר האינטואיציה מדברת אלינו ואנו לומדים להתכוונן אליה, נחוש ביטחון ובהירות כשהיא מסמנת לנו. כשאנו חוששים שהאגו הוא שמדבר, נחוש פחד ואי וודאות. אם נבחר להתעלם מהאינטואיציה יש סיכוי טוב שנרגיש גל של אי נוחות. למשל חוסר ריכוז, לחץ בבית החזה או תגובה במעיים. התעלמות לאורך זמן, יכולה להתבטא במחלה של ממש, כדרך קיצונית להודיע לנו שאנו צריכים לעשות שינוי בחיינו.
  • התחושה ה"אינטואיטיבית" לא תהיה בהכרח נטולת פחד, אבל כאן חשובות הנסיבות;
    בחנו האם הפחד שעולה בכם הוא לנוכח איום או שהוא מעורבב בהתרגשות ותשוקה לדבר מה? האם מדובר בפחד ממצב שעשוי להביא לכם צמיחה או הנאה? אם כן אז ההתנגדויות שעולות, נובעות מהאגו המפוחד. כשאנו לוקחים סיכונים בחיים שמרגישים לנו גדולים יותר ממה שנוכל להתמודד, תמיד ניתקל בהתנגדות פנימית בצורת פחד.
    האגו המפוחד מופיע בדרך כלל כשאנו עומדים לעשות משהו חדש ושונה בחיינו. משהו שאולי מפחיד אותנו כרגע, אך לטווח ארוך יקדם ויצמיח אותנו. למשל פתיחת עסק, קידום בעבודה, להתחיל לצאת לדייטים או לעשות משהו מחוץ לאזור הנוחות שלנו וכו. החלטות שמבוססות על פחד בלבד, נובעות על פי רוב מהאגו, ולא תהינה נכונות עבורנו.
  • שימו לב לחלומות שלכם. חלומות או חלומות בהקיץ, הם עוד אחת מהדרכים של האינטואיציה לתקשר איתנו.
    תתחילו לשים לב ורישמו מה עולה לכם בחלומות, בעיקר אם פתאום התחלתם לחלום יותר מהרגיל, ותנסו להבין את המשמעות.
  • שימו לב לסימנים שהיקום שולח לכם.
    כאשר האינטואיציה מנסה לתקשר איתנו, היא עשויה לנסות למשוך את תשומת ליבנו בדרכים שונות. אם רצית לפתוח עסק עצמאי אבל הפחד משתק אותך, האינטואיציה שלך עשויה לאפשר לך להבחין במאמרים מסוימים, ביועצים מסוימים או ברעיונות טובים שימשכו את תשומת לבך.
  • שימו לב אם המוח שלכם שב ונודד למחשבה מסוימת בדרכים שונות.
    לפעמים כשאנו מתעלמים מדבר מה שהאינטואיציה מנסה לומר לנו, זה ישוב ויציג את עצמו בפנינו בדרכים שונות. בחלומות, בסביבה שלנו, באנשים אותם נפגוש ועוד. יש סיבה שבגללה המחשבה הספציפית הזו ממשיכה לצוץ לנו בראש. זו האינטואיציה שמנסה לדבר איתנו. אם התחושה הזו של ידיעה שאתה צריך לעשות משהו או להפסיק לעשות משהו ממשיכה להטריד אותך, וברור לך שהיא לא תעלם – זו האינטואיציה שלך.
  • כשאנו מקבלים מסר מהלב הוא יהיה לרוב מהיר קצר ומדויק.
    הוא יבוא בצורת תמונה, משפט או אמרה שיש לה משמעות עבורנו. אם יעלה לנו סיפור או זיכרון, רוב הסיכויים שהתשובה מגיעה מהשכל ההיגיון או האגו.
  • כשאתם פונים לאינטואיציה בשאלה, תאפשרו לעצמכם שקט נפשי כדי לקבל את התשובה.
    האם היה לך פעם רגע של "תובנה" במקלחת או בזמן שטיפת כלים? זו דוגמה לאינטואיציה שמנסה לדבר איתך. כאשר אנו מאפשרים למוח לנוח, הוא נפתח ומאפשר למחשבות ולרגשות לזרום. האינטואיציה תגיע כאשר איננו עסוקים במשהו אחר. כאשר אנו מסיתים את תשומת הלב ממה שמטריד אותנו, ולא דוחפים למצוא תשובה. למשל בזמן מדיטציה או בזמן שינה.
  • תבחינו בין אינטואיציה לבין אינסטינקטים.
    בעוד שתפקידו של האינסטינקט הוא לעזור לנו לשרוד, תפקידה של האינטואיציה הוא להתעלות מעל להישרדות, כדי שנוכל לקחת החלטות טובות יותר עבורנו. לפעמים האינסטינקט הרציונלי שבא מהאגו ינסה להגן עלינו מפני כישלון או טעות. האינטואיציה מפותחת יותר וממוקדת בטובתנו הגבוהה ביותר. לדוגמה, האינסטינקט שלנו יהיה להישאר בעבודתה מוכרת ובטוחה, בעוד האינטואיציה תנחה אותנו לעזוב את העבודה ולהקים עסק שלנו.
  • ובעיקר- זה ירגיש לכם נכון! תקבלו תחושה של השראה, התרגשות, אפילו הקלה, לאחר שתקשיבו לאינטואיציה.
    ללמוד כיצד להקשיב לאינטואיציה שלנו, הוא תהליך שלוקח זמן. האגו אולי ינסה להפריע, אבל אם נתאמן, בסופו של דבר נדע להבחין בין שניים. נסו תמיד להקשיב ללב. ככל שנקשיב יותר, נרגיש יותר בטוחים ומאושרים לגבי הבחירות שלנו.

אינטואיציה לסמוך על עצמך

תנו אמון בעצמכם!

הבשורות הטובות הן כי מחקרים הוכיחו כי היכולת האינטואיטיבית שלנו, היא כמו שריר. ניתן לפתח אותה, ככל שנתאמן עליה יותר. זו אחת מהנחות הבסיס של כול המורים הרוחניים, וזו פרקטיקה שניתן ללמוד ולפתח. אם קיבלתם מסר ב"אינטואיציה", או אם חלמתם חלום שאין לו פשר, או אם יש לכם תחושת בטן טובה או "לא טובה" לגבי משהו, תשאלו את עצמכם: "מה זה אומר לי? או מה זה אומר לגבי"? "למה קיבלתי את המסר או התחושה הזו?".
תנו אמון בעצמכם וביכולת שלכם לדעת מה טוב עבורכם. תסמכו על כך, שאם קיבלתם מסר או חלמתם חלום "סתום", או יש לכם תחושה מוקדמת לגבי משהו – יש לכם את כול הכלים ואת כול העצמה הפנימית להחליט מה המשמעות עבורכם, וכיצד לפעול הלאה.

אם עדיין יש לכם ספק, מומלץ שתכסו את כול הכיוונים האינטלקטואלים לפני שתפנו לאינטואיציה.
למשל, אם אתם מתלבטים לגבי רכישת רכב או דירה. אז מומלץ שקודם כל תלמדו את הנושא. תקראו, תחפשו ברשת, תתייעצו עם חברים, בדקו את הסביבה – את ערך הדירות, את מחירוני הרכבים וכו. כול מה שיחזק את החלטה שאתם לוקחים ברמה רציונלית – מומלץ. אבל אז לכו ללב ותשאלו אותו מה דעתו. לפעמים, התשובה תפתיע אתכם…